Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Team WRT behaalt GTWCE-overwinning op Zandvoort met razendsnelle pitstop; Vermeulen wint Gold Cup + UITSLAG

Uitgegeven door Peter Vader • 18 mei 2025 18:30

ZANDVOORT - Team WRT behaalde een opmerkelijke overwinning in Race 2 op Zandvoort, dankzij een briljante pitstop van de #32 BMW-crew die Charles Weerts en Kelvin van der Linde op weg zette naar de overwinning. Het Belgische team leek geen serieuze kanshebber voor de hoogste trede, maar razendsnel werk van Killian en Alex (banden en pistool), Renaud (lollipop) en Mike (lans) stuwde hun auto naar de kop van het klassement. Dit betekent dat Weerts en Van der Linde nu de leiding hebben in het Sprint Cup-klassement, evenals in het algemene GT World Challenge Europe powered by AWS-klassement.

GT World Challenge Europe Sprint Cup Foto 1 winnaars Charles Weerts en Kelvin van der Linde

Emil Frey Racing domineerde de openingsfase van de race. Het Ferrari-team reed één-twee met Ben Green in de #14-auto en Chris Lulham in de #69-auto. De teamgenoten reden zij aan zij door de eerste bochten, waarbij polesitter Green uiteindelijk als eerste uit de bus kwam.

Maar het Zwitserse team leed een grote tegenslag toen beide auto's aparte straffen van tien seconden kregen: Green bleek de start te hebben geforceerd, terwijl Lulham bij aanvang van de race uit positie was. Met de kopgroep die zo dicht op elkaar reed, zou het tijdverlies rampzalig zijn.

Grasser Racing leek de grootste winnaar te zijn met hun #63 Lamborghini, die gedurende de openingsstint derde reed met Jordan Pepper achter het stuur. Maar zoals zo vaak in de Sprint Cup, zouden de pitstops het aanzicht van de race veranderen.

Van der Linde was als negende gestart en had bij de start twee plaatsen goedgemaakt, waarna hij tijdens de openingsstint de #96 Rutronik Racing Porsche passeerde en als zesde eindigde. Zelfs terwijl het duo van Emil Frey Racing tijd dreigde te verliezen, had de #32 BMW nog vier auto's te passeren. Ongelooflijk genoeg deed hij dat dankzij een sensationele pitstop van 48,2 seconden.

GT World Challenge Europe Sprint Cup Foto 2 startveld

Weerts kwam aan de leiding van de race, met de #26 Saintéloc Racing Audi als zijn grootste concurrent. Het Franse team reed een groot deel van de openingsstint op de vierde plaats, met de indrukwekkende Lorens Lecertua achter het stuur, en stopte vroegtijdig, samen met de andere Silver Cup- en Bronze Cup-auto's, als onderdeel van de gesplitste pitswindow op Zandvoort.

Ivan Klymenko nam het stuur over voor de tweede helft van de race. De Oekraïner had een duidelijk voordeel in de Silver Cup en had zijn klasseoverwinning boven de einduitslag kunnen stellen. Maar ondanks de enorme druk van Luca Engstler in de #63 Lamborghini, vocht Klymenko voor zijn podiumplaats.

GT World Challenge Europe Sprint Cup Foto 3Team WRT behaalde een opmerkelijke overwinning in de zondagrace op Zandvoort, dankzij een briljante pitstop van de #32 BMW-crew die voor Charles Weerts en Kelvin van der Linde de basis legde voor hun overwinning

Met de auto's achter hem verwikkeld in een gevecht om de tweede plaats, wist Weerts een voorsprong van meer dan 12 seconden te nemen en won hij met zijn 17e Sprint Cup-overwinning en de eerste naast Van der Linde. Klymenko bleef kalm en behaalde een fantastische tweede plaats voor Saintéloc Racing, evenals een overtuigende overwinning in de Silver Cup voor het team met nummer 26.

Grasser Racing eindigde als derde, waarmee Pepper en Engstler hun tweede podium van het weekend behaalden. De #59 Garage 59 McLaren finishte als vierde – goed voor punten voor de 15e race op rij – terwijl de #96 Rutronik Racing Porsche als vijfde eindigde.

Lecertua en Klymenko waren niet het enige Silver Cup-team dat vandaag indruk maakte; er waren nog drie auto's uit deze klasse die in de top 10 eindigden. De #99 Tresor Attempto Racing Audi werd zesde, gevolgd door de #992 Paradine Competition BMW en de #21 Comtoyou Racing Aston Martin. Maro Engel en Lucas Auer werden negende nadat de #48 Winward Racing Mercedes-AMG een straf van vijf seconden kreeg voor te hard rijden in de pitstraat.

Thierry Vermeulen en Chris Lulham pakten de Gold Cup-eer ondanks hun straf van 10 seconden. De #69 Emil Frey Racing Ferrari had zo'n voorsprong opgebouwd dat hij aan kop van de klasse wist te komen, voor de #88 Tresor Attempto Racing Audi en de #777 AlManar Racing by WRT BMW.

GT World Challenge Europe Sprint Cup Foto 4Chris Lulham en Thierry Vermeulen pakten met de #69 Verstappen.com-Ferrari 2926 GT3 de Gold Cup-eer!

Kessel Racing behaalde de Bronze Cup-overwinning dankzij wederom een sterke prestatie van Dustin Blattner en Dennis Marschall. Blattner startte vanaf poleposition in de klasse en behield zijn voorsprong gedurende de eerste stint, voordat hij de klus aan Marschall overdroeg. De #112 CSA Racing McLaren eindigde als tweede en bekroonde daarmee een sterk weekend voor het Franse team, gevolgd door de #81 Winward Racing Mercedes-AMG.

De terugkeer naar Zandvoort bleek immens populair bij het publiek, dat genoot van ideale weersomstandigheden, volop actie op het circuit en een verbeterde fanbeleving op het circuit. Dit vormde de perfecte start van een driejarige overeenkomst tussen het circuit en SRO Motorsports Group, die de seizoenen 2025, 2026 en 2027 bestrijkt.

De paddock van de GT World Challenge verlegt nu de focus naar langeafstandsraces, met de Endurance Cup die van 30 mei tot en met 1 juni in Monza wordt hervat. Na dit Italiaanse evenement vindt de grootste race van het seizoen plaats: de 77e CrowdStrike 24 uur van Spa, die van 25 tot en met 29 juni plaatsvindt. De Sprint Cup wordt hervat in Misano, waar van 18 tot en met 20 juli de jaarlijkse doubleheader wordt verreden.

Klik hier voor de uitslag van de race op zaondag 18 mei 2025 van de GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup

GT World Challenge Europe Sprint Cup Foto 5Thierry Vermeulen en Chris Lulham wisten met de #69-Ferrari op zondag iedereen voor te blijven en pakten daarmee de Gold Cup-overwinning

GT World Challenge Europe Sprint Cup Foto 6Trotse 'Zandvoortse-zondag-winnaars' op het podium: Kelvin van der Linde en Charles Weerts

Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery



Thierry Vermeulen, zoon van Max Verstappen's zaakwaarnemer Raymond Vermeulen, kwam in 2024 uit in de DTM en de GT World Challenge Europe, en reed bij de laatste ronde van het Nederlands kampioenschap van Chrono Karting mee in de DD2 klasse. Uitkomend voor het team van Stan Pex liet Vermeulen op Karting Genk zijn snelheid zien en reed hij in de finale de snelste rondetijd. Dit jaar komt Thierry Vermeulen opnieuw uit voor het team van Verstappen.com en krijgt hij in de DTM (Ferrari 296 GT3) zowel als in de GT World Challenge Europe (Aston Martin Vantage GT3) de volledige steun van Jos Verstappen en Max Verstappen. RaceXpress sprak met Vermeulen over karting, DTM en de ondersteuning van de viervoudig wereldkampioen Formule 1. Bekijk onderstaande video van ruim 3 minuten, aangeboden door RaceXpress:



Verstappen.com Racing testte eind maart twee dagen op Circuit Zandvoort. Thierry Vermeulen en Chris Lulham reden in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing waarmee ze uitkomen in het GTWCE Sprint-kampioenschap. Vermeulen is ook actief in de DTM en samen rijden ze nog het GTWC Endurance kampioenschap in een Aston Martin Vantage GT3 Evo. Kijk ruim 2 minuten naar onderstaande video over Thierry Vermeulen op Circuit Zandvoort, aangeboden door RaceXpress:





GT World Challenge Europe powered by AWS - Sprint Cup Zandvoort 2025 event banner

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS