Team Peugeot TotalEnergies maakt zich met de 9x8 op voor laatste ronde van 2023 FIA WEC-seizoen in Bahrein
Uitgegeven door HJ van Keulen • 1 november 2023 09:01
Na een korte pauze na de laatste race in Fuji staat Team Peugeot TotalEnergies klaar om met twee exemplaren van de PEUGEOT 9X8 deel te nemen aan de 8 Uur van Bahrein: de zevende en laatste ronde van het FIA World Endurance Championship 2023.
Tijdens de 6 Uur van Fuji liet het team een uitstekende betrouwbaarheid zien, maar bleven de prestaties achter bij de verwachtingen. Daarom heeft Team Peugeot TotalEnergies sinds de laatste race hard aan gewerkt aan de PEUGEOT 9X8 om het 2023-seizoen met een goed resultaat af te sluiten. De PEUGEOT 9X8 kwam vorig jaar tijdens de FIA WEC Finale voor het eerst in actie op het Bahrain International Circuit. De data die toen is verzameld, zal het team helpen de goede lijn sinds de 24 Uur van Le Mans door te trekken. Het doel is om dicht bij de leiders van de Hypercar-klasse te blijven, een categorie met maar liefst twaalf deelnemers.
De twee PEUGEOT’s 9X8 worden weer bestuurd door de oorspronkelijke coureurs. Nico Müller keert terug in de #94 in het team met Loïc Duval en Gustavo Menezes. De #93 wordt bestuurd door Jean-Éric Vergne, Paul Di Resta en Mikkel Jensen. Op 5 november 2023 vindt de traditionele Rookie Test plaats. Daarbij zullen Stoffel Vandoorne, coureur voor het 2024 FIA WEC-seizoen, en Malthe Jakobsen, die deel uitmaakt van het talentenprogramma van Peugeot Sport, achter het stuur van de PEUGEOT 9X8 plaatsnemen. Zij worden ondersteund door Mikkel Jensen.
Olivier Jansonnie, technisch directeur Peugeot Sport:
“Op het circuit van Bahrein hebben vooral de remmen en banden het zwaar te verduren, zeker wat betreft degradatie door de hoge baantemperaturen. Dankzij de race van vorig jaar en de Rookie Test hebben we al de nodige ervaring en waardevolle data voor het managen van de banden. Dit wordt een van de grootste uitdagingen tijdens de acht uur durende race. Je zult zien dat de teams voor verschillende strategieën kiezen.”
“De toewijzing van de banden is wel iets beter dan bij een zes uur durende race. Het circuit is ook erg interessant dankzij de technische secties en vloeiende overgangen. Bij goed temperatuurmanagement komt veel kijken en een acht uur durende race is nog wat lastiger op gebied van uithoudingsvermogen. Het bandenmanagement wordt voor ons erg belangrijk. Het doel van deze laatste race is om beide auto’s op een betrouwbaar niveau te houden, voor een consistente race. Zo blijven we dicht bij de leiders en kunnen we kansen grijpen wanneer die zich tijdens de race voordoen.”