SPECIAL - Elf Porsche klantenteams in de startblokken voor de endurance klassieker in de Belgische Ardennen + FOTO'S
Uitgegeven door Peter Vader • 26 juni 2025 14:10
SPA-FRANCORCHAMPS - Slechts zes dagen na de 24 uur van de Nürburgring en twee weken na de 24 uur van Le Mans staat er weer een klassieker op de kalender. Op 28 en 29 juni staan 75 GT3-auto's van tien merken aan de start op Circuit de Spa-Francorchamps om twee keer rond de klok te racen. Porsche-klantenteams bereiden zich voor op de ultieme GT3-uitdaging met officiële tests in Spa, races in de GT World Challenge Europe en eerdere Intercontinental GT Challenge-rondes in Bathurst (Australië) en op de Nürburgring.
#18 - Bastian Buus (DNK), Matt Campbell (AUS), Mathieu Jaminet (FRA), Dinamic GT
Porsche en zijn klantenteams maken zich nu op voor de volgende grote uitdaging: elf Porsche 911 GT3 R-raceauto's nemen het op tegen een reeks van GT3’s van andere merken op 28 en 29 juni tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps. Als onderdeel van zowel de GT World Challenge Europe als de Intercontinental GT Challenge wordt het endurance-evenement op de F1-piste in België beschouwd als 's werelds grootste GT3-race. Dit jaar staan er 75 GT3-auto's aan de start. In de lange en roemruchte geschiedenis van deze race hebben Porsches uit Weissach acht overwinningen behaald.
"Met elf van onze Porsche 911 GT3 R-auto's, ingeschreven door zeer professionele teams met sterke coureurs, zijn Porsche en haar partners optimaal gepositioneerd", blikt Sebastian Golz, projectmanager Porsche 911 GT3 R, vooruit. "We verwachten een spannende, intense strijd gedurende de volledige 24 uur. In de Ardennen moeten teams en coureurs voortdurend alert blijven, want snel veranderende weersomstandigheden en frequente incidenten op de baan, bieden zowel uitdagingen als kansen. Ik twijfel er niet aan dat onze zorgvuldig voorbereide klantenteams en ervaren 911-coureurs sterke kanshebbers zullen zijn voor de eindzege."
Vier Porsche-fabriekscoureurs en acht leden van het Porsche Motorsport-team zullen in Spa strijden in de hoogste Pro-klasse. Aan het stuur van de Porsche 911 GT3 R met nummer 18 van Dinamic GT delen voormalig Porsche Juniors en huidige fabriekscoureurs Matt Campbell (Australië) en Mathieu Jaminet (Frankrijk) de rijdersrol samen met de Deen Bastian Buus, die eveneens doorgroeide vanuit de Porsche Junior-klasse. In de cockpit van Pure Rxcing's nummer 911 – een identieke 911 GT3 R met een vermogen tot 416 kW (565 pk) – bundelen de Oostenrijkse fabriekscoureurs Richard Lietz en Thomas Preining hun krachten met Alexander Malykhin, die onder een Britse licentie racet.
#911 - Richard Lietz (AUT), Alexander Malykhin (GBR), Thomas Preining (AUT), Pure Rxcing
De Rutronik Racing-auto met nummer 96 heeft ook een sterke line-up, met Sven Müller uit Duitsland, de Zwitserse coureur Patric Niederhauser en de thuisfavoriet Alessio Picariello. Ook de Porsche van Schumacher CLRT behoort tot de favorieten voor de eindzege: DTM-winnaar Ayhancan Güven uit Turkije deelt het stuur met de huidige IMSA GTD-kampioen Laurin Heinrich uit Duitsland en Klaus Bachler. De Oostenrijker is de regerend titelhouder van de FIA Endurance Trophy voor LMGT3-coureurs en heeft – net als zijn twee teamgenoten – het Porsche Junior Programma doorlopen.
Er staan nog eens zeven 911 GT3 R's aan de start met goede kansen op klasseoverwinningen in de subcategorieën Pro-Am, Goud, Zilver en Brons.
#96 - Sven Müller (DEU), Patric Niederhauser (CHE), Alessio Picariello (BEL), Rutronik Racing
De race op de legendarische "Ardennen-achtbaan"
De eerste 24-uursrace in Spa-Francorchamps werd verreden in 1924 – slechts een jaar later dan de legendarische 24 uur van Le Mans. Tot 1979 was het oorspronkelijke circuit ongeveer 15 kilometer lang en verbond het de steden Francorchamps, Malmedy en Stavelot. Sinds 2007 vindt het evenement plaats op een grotendeels ongewijzigde baan van 7.004 kilometer.
In de afgelopen drie jaar heeft het historische circuit van Spa-Francorchamps een uitgebreide upgrade ondergaan. Als onderdeel van deze modernisering werden nieuwe grindbakken in de Eau Rouge/Raidillon-sectie en tribunes toegevoegd. De basislayout bleef echter hetzelfde. Vanwege de ligging in de Ardennen moeten teams en coureurs te allen tijde rekening houden met onvoorspelbare weersomstandigheden – net als op de Nürburgring in de nabijgelegen Eifel.

Live raceverslaggeving via stream en app
De 24 uur van Spa-Francorchamps wordt beschouwd als het grootste GT3-evenement ter wereld. Net als voorgaande jaren maakt de endurancerace deel uit van de Intercontinental GT Challenge en de GT World Challenge Europe Endurance Cup, en is het de derde ronde van beide series dit seizoen.
Fans kunnen het volledige programma op Spa-Francorchamps volgen via de officiële GT World Challenge-app. Het is beschikbaar voor Android- en Apple-apparaten in de respectievelijke app stores. De website https://www.gt-world-challenge-europe.com/watch-live biedt livestreaming en livetiming.
Reacties van de coureurs voorafgaand aan de race:
Mathieu Jaminet (Porsche 911 GT3 R #18): "Ik doe mee aan de 24 uur van Spa met Bastian Buus en Matt Campbell – we vormen absoluut een sterk trio. Ik heb sinds vorig jaar niet veel meer in onze GT3-racewagen gereden, dus ik kijk er enorm naar uit. Het is altijd een uitdaging om me weer aan te passen aan de 911 GT3 R na zoveel ritten in de Porsche 963, maar ik ga ervoor. Ons doel, en zelfs onze ambitie, moet zijn om op zijn minst op het podium te eindigen. We zullen er alles aan doen om op de hoogste trede te staan."
Mathieu JaminetKlaus Bachler (Porsche 911 GT3 R #22): "Deze juni is echt waanzinnig! Eerst de 24 uur van Le Mans, dan de zes uur durende race in Watkins Glen, en nu gaan we de grootste GT3-endurancerace in Spa in – opnieuw twee keer rond de klok. Een startveld van 75 auto's garandeert een intense strijd om de eindzege. Ons Schumacher CLRT-team heeft een uitzonderlijk sterk pakket. Ik deel de cockpit van onze 911 GT3 R met Ayhancan Güven en Laurin Heinrich. Het circuit van Spa-Francorchamps is zowel spectaculair als veeleisend. De 24-uursrace hier is ongetwijfeld een van de zwaarste ter wereld – voor zowel mens als machine."
Klaus BachlerSven Müller (Porsche 911 GT3 R #96): “De 24 uur van Spa is een van de absolute hoogtepunten voor ons in de GT World Challenge Europe. We zijn het seizoen sterk begonnen en hebben grote vooruitgang geboekt ten opzichte van vorig jaar. De officiële test verliep goed en de samenwerking met mijn co-coureurs is uitstekend – het totaalplaatje klopt. Iedereen in het team is zeer gemotiveerd en de sfeer is hartverwarmend. Ons doel is om vooraan te eindigen in Spa. Naast een krachtige Porsche 911 GT3 R, een geweldig team en zeer snelle coureurs, hebben we ook dat beetje geluk nodig.”
Sven MüllerThomas Preining (Porsche 911 GT3 R #911): "De 24 uur van Spa is een van de coolste races van het jaar. Het is ook een van de meest veeleisende, zowel fysiek als mentaal. Alle GT3-auto's zijn qua tempo aan elkaar gewaagd, waardoor inhalen en rondes rijden een echte uitdaging is. Met 75 auto's op de grid is er geen ruimte voor zelfgenoegzaamheid. We hebben een competitieve Porsche en alle ingrediënten om een topresultaat neer te zetten. De grid is uitzonderlijk sterk, met veel teams die strijden om de overwinning. Natuurlijk kan het weer ook een grote rol spelen en zomaar omslaan. Maar goed, ik heb er vertrouwen in!"
Thomas PreiningEen overzicht van de deelnemende Porsche-teams en coureurs:
Pro-klasse:
Dinamic GT #18 – Bastian Buus (DNK), Matt Campbell (AUS), Mathieu Jaminet (FRA)
Schumacher CLRT #22 – Klaus Bachler (AUT), Ayhancan Güven (TUR), Laurin Heinrich (DEU)
Rutronik Racing #96 – Sven Müller (DEU), Patric Niederhauser (CHE), Alessio Picariello (BEL)
Pure Rxcing #911 – Richard Lietz (AUT), Alexander Malykhin (GBR), Thomas Preining (AUT)
Pro-Am-klasse:
AV Racing by Car Collection Motorsport #29 – Noam Abramczyk (FRA), Mathieu Detry (BEL), Fabian Duffieux (BEL), Bo Yuan (CHN)
GOLD divisie:
Herberth Motorsport #92 – Rolf Ineichen (CHE), Tim Heinemann (DEU), Joel Sturm (DEU)
Wright Motorsports #120 – Adam Adelson (VS), Elliott Skeer (VS), Tom Sargent (AUS)
Silver divisie:
Dinamic GT #54 – Jop Rappange (NLD), Federico Al Rifai (ARE), Eshan Pieris (LKA), Sébastien Baud (FRA)
Bronze divisie:
Lionspeed GP #80 – Gabriel Rindone (FRA), Patrick Kolb (DEU), Ricardo Feller (CHE), Riccardo Pera (ITA)
Herberth Motorsport #91 – Ralf Bohn (DEU), Alfred Renauer (DEU), Robert Renauer (DEU), Axcil Jefferies (ZWE)
Rutronik Racing #97 – Morris Schuring (NLD), Antares Au (HKG), Loek Hartog (NLD), Martin Rump (EST)

TIJDSCHEMA 24U Spa-Francorchamps:
Donderdag 26 juni
11:20 – 12:50 uur: Vrije training
17:40 – 18:40 uur: Pre-kwalificatie
21:15 – 21:30 uur: Kwalificatie 1
21:37 – 21:52 uur: Kwalificatie 2
21:59 – 22:14 uur: Kwalificatie 3
22:21 – 22:36 uur: Kwalificatie 4
23:05 – 00:35 uur: Nachttraining
Vrijdag 27 juni
16:10 – 16:40 uur: Superpole
20:05 – 20:35 uur: Warming-up
Zaterdag 28 juni
16:30 uur: Start 24-uursrace
Zondag 29 juni
16:30 uur: 24-uursrace onder de geblokte vlag

Vorige Porsche overwinningen tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps:
1967 – Gaban / van Assche (Porsche 911)
1968 – Kelleners / Kauhsen / Kremer (Porsche 911)
1969 – Chasseuil / Ballot-Léna (Porsche 911)
1993 – Fittipaldi / Alzen / Jarier (Porsche 911 RSR)
2003 – Ortelli / Lieb / Dumas (Porsche 911 GT3 RSR)
2010 – Bergmeister / Henzler / Dumas / Ragginger (Porsche 911 GT3 RSR)
2019 – Estre / Lietz / Christensen (Porsche 911 GT3 R)
2020 – Vanthoor / Tandy / Bamber (Porsche 911 GT3 R)




#22 - Klaus Bachler (AUT), Ayhancan Güven (TUR), Laurin Heinrich (DEU), Schumacher CLRT
#29 - Noam Abramczyk (FRA), Mathieu Detry (BEL), Fabian Duffieux (BEL), Bo Yuan (CHN), AV Racing by Car Collection Motorsport
#91 - Ralf Bohn (DEU), Alfred Renauer (DEU), Robert Renauer (DEU), Axcil Jefferies (ZWE), Herberth Motorsport
#54 - Jop Rappange (NLD), Federico Al Rifai (ARE), Eshan Pieris (LKA), Sébastien Baud (FRA), Dinamic GT

#80 - Gabriel Rindone (FRA), Patrick Kolb (DEU), Ricardo Feller (CHE), Riccardo Pera (ITA), Lionspeed GP
#92 - Rolf Ineichen (CHE), Tim Heinemann (DEU), Joel Sturm (DEU), Herberth Motorsport





#120 - Adam Adelson (USA), Elliott Skeer (USA), Tom Sargent (AUS), Wright Motorsports
#97 - Morris Schuring (NLD), Antares Au (HKG), Loek Hartog (NLD), Martin Rump (EST), Rutronik Racing
#97 - Morris Schuring (NLD), Antares Au (HKG), Loek Hartog (NLD), Martin Rump (EST), Rutronik Racing

Bron foto's: Porsche Newsroom




Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




