Rossi en Marciello zetten Misano op stelten met sensationele overwinning onder de schijnwerpers + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 20 juli 2025 06:15
Valentino Rossi en Raffaele Marciello behaalden zaterdagavond een sensationele overwinning in de GT World Challenge powered by AWS Sprint Cup-race in Misano. Ze breidden daarmee de opmerkelijke reeks successen van Team WRT op het Italiaanse circuit uit en maakten de lokale fans erg blij. De 60 minuten durende race, die plaatsvond bij een zonsondergang boven de Adriatische Zee, zag de #46 BMW-coureurs als overwinnaars tevoorschijn komen na een zeer competitieve strijd met de #51 AF Corse – Francorchamps Motors Ferrari. Het leverde Rossi zijn derde overwinning in evenveel jaar op zijn thuiscircuit op, terwijl Marciello een perfecte terugkeer in de Sprint Cup voltooide door zijn eerste overwinning in de serie met BMW te behalen.

De #51 Ferrari startte vanaf pole met Alessio Rovera aan het stuur, achtervolgd door de #74 Kessel Racing Ferrari van Dennis Marschall. Rossi eindigde als derde in de #46 BMW, zijn zelfvertrouwen versterkt door zijn beste kwalificatieresultaat in de Sprint Cup. De race werd geneutraliseerd door een vroege safetycar en vervolgens een full-course yellow, hoewel de volgorde vooraan stabiel bleef toen de race werd hervat.
Als deelnemer aan de Bronze Cup moest de Kessel-auto een minimale pitstoptijd halen, wat hem een uitschieter maakte in de strijd om de eindzege. De cruciale kloof lag tussen de #51 Ferrari en de #46 BMW, die iets meer dan zes seconden bedroeg toen de pitwindow openging.
Er was geen verschil tussen de twee toen ze hun pitstops halverwege de race voltooiden; de Team WRT-crew was slechts 0,1 seconde sneller dan hun rivalen op AF Corse. Zo hervatte de strijd zich tussen Vincent Abril in de Ferrari en Marciello in de BMW. Als de leiding moest veranderen, moest dat op het circuit gebeuren.
Marciello en Abril deelden drie Sprint Cup-overwinningen als teamgenoten tijdens het seizoen 2019, maar hun strijd om de overwinning werd ook dit keer in Misano geen moment gestaakt. Aanvankelijk leek het erop dat de Ferrari de achterstand zou kunnen overbruggen, maar toen het donker werd, verhoogde Marciello zijn tempo. De achterstand stabiliseerde zich aanvankelijk op drie seconden, maar werd snel weggewerkt, wat resulteerde in een finish voor het oog van de blije toeschouwers op de tribune onder de schijnwerpers.
Marciello wist een run te maken op de lange rechte lijn van het circuit, waarbij hij achter de Ferrari aansloot en dreigde in bocht 13 een inhaalmanoeuvre uit te voeren. Hij zette zijn beslissende aanval in met nog maar vijf minuten op de klok. Abril gaf alles om de leiding te behouden, maar de BMW was simpelweg niet te stoppen. Van daaruit kon Marciello een voorsprong van 1,5 seconde pakken.

De #32 Team WRT BMW van Charles Weerts en Kelvin van der Linde eindigde als derde na een, zoals gebruikelijk, snelle stop, waardoor de titelkandidaat zijn podiumrivalen voorbleef. De vierde plaats ging naar de #48 Winward Racing Mercedes-AMG, die tijdens de tweede stint met Maro Engel achter het stuur de leiding op zich nam. Het resultaat leverde Winward Racing cruciale kampioenschapspunten op, dat de race vanaf de 15e startpositie startte.
De #96 Rutronik Porsche werd vijfde, gevolgd door de #59 Garage 59 McLaren, die ook aanzienlijke vooruitgang boekte na een start vanaf de 26e plaats. De #14 Emil Frey Racing Ferrari en de #63 Grasser Racing Lamborghini waren de volgende die de geblokte vlag passeerden, beiden midden in de actie op de baan.
De strijd om de Gold Cup barstte los toen de eerste twee auto's op de grid – de #69 Emil Frey Racing Ferrari van Chris Lulham en Thierry Vermeulen en de #777 AlManar Racing by WRT BMW – werden uitgeschakeld door incidenten in de openingsronde. Dit bood Garage 59 een gouden kans om hun eerste overwinning van 2025 veilig te stellen, waarvan Louis Prette en Tom Fleming optimaal gebruikmaakten door op P9 te eindigen. Saintéloc Racing was de geduchte concurrent en eindigde als veertiende met zijn #25 Audi.
De laatste plaats in de top 10 ging naar de winnaar van de Silver Cup. Tresor Attempto Racing is sinds de tests voorafgaand aan het evenement de uitblinker in zijn klasse en wist dit tempo om te zetten in een tweede overwinning van het jaar, dankzij Ezequiel Perez Companc en Alex Aka. De #21 Comtoyou Racing Aston Martin leidde kort tijdens de openingsfase, maar Perez Companc heroverde de positie en het Belgische team nam genoegen met de tweede plaats.
De Bronze Cup-uitslag leek vanaf het begin veiliggesteld. Na als tweede te zijn geëindigd in het algemeen klassement gaf Marschall het stuur over aan Dustin Blattner, die opnieuw een gepolijste prestatie neerzette in de #74 Ferrari en daarmee de overwinning veiligstelde voor Kessel Racing. Paradine Competition eindigde als tweede na sterke prestaties van Darren Leung en Dan Harper in de #991 BMW.
Er is nog maar weinig tijd om de actie van zaterdagavond te laten bezinken voordat de auto's weer op de baan zijn in Misano. De Kwalificatie 2 vindt zondagochtend om 10:25 uur plaats, gevolgd door Race 2 om 14:45 uur. Na zijn derde Misano-overwinning in evenveel jaar heeft lokale held Valentino Rossi nu de kans om zijn eerste Sprint Cup-weekend te winnen. Zoals altijd zijn beide sessies live te volgen op het GT World YouTube-kanaal.

Klik hier voor de uitslag van de uitslag van Race 1 van de GT World Challenge Sprint op zaterdag 19 juli 2025
Thierry Vermeulen, zoon van Max Verstappen's zaakwaarnemer Raymond Vermeulen, kwam in 2024 uit in de DTM en de GT World Challenge Europe, en reed bij de laatste ronde van het Nederlands kampioenschap van Chrono Karting mee in de DD2 klasse. Uitkomend voor het team van Stan Pex liet Vermeulen op Karting Genk zijn snelheid zien en reed hij in de finale de snelste rondetijd. Dit jaar komt Thierry Vermeulen opnieuw uit voor het team van Verstappen.com en krijgt hij in de DTM (Ferrari 296 GT3) zowel als in de GT World Challenge Europe (Aston Martin Vantage GT3) de volledige steun van Jos Verstappen en Max Verstappen. RaceXpress sprak met Vermeulen over karting, DTM en de ondersteuning van de viervoudig wereldkampioen Formule 1. Bekijk onderstaande video van ruim 3 minuten, aangeboden door RaceXpress:
Verstappen.com Racing testte eind maart twee dagen op Circuit Zandvoort. Thierry Vermeulen en Chris Lulham reden in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing waarmee ze uitkomen in het GTWCE Sprint-kampioenschap. Vermeulen is ook actief in de DTM en samen rijden ze nog het GTWC Endurance kampioenschap in een Aston Martin Vantage GT3 Evo. Kijk ruim 2 minuten naar onderstaande video over Thierry Vermeulen op Circuit Zandvoort, aangeboden door RaceXpress:

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




