Racen met de Maserati GT2 over de hele wereld – groen licht voor 20 andere kampioenschappen wereldwijd
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 8 juli 2025 20:51
De Maserati GT2 breidt zijn veroveringsgebied uit. De racende supersportwagen, die de Drietand weer heeft laten meedoen en winnen in GT-kampioenschappen, en die momenteel opnieuw overwinningen boekt in de GT2 European Series powered by Pirelli, komt nu in aanmerking voor deelname aan een groot aantal kampioenschappen op alle vijf continenten. Daarmee breidt Maserati de keuze voor gentleman-drivers en teams die achter het stuur willen kruipen en met Maserati-performance de strijd aan willen gaan, fors verder uit.
Maria Conti hoofd van Maserati Corse: "We zijn erg trots dat we het aantal competities waaraan de Maserati GT2 kan deelnemen verder kunnen uitbreiden. Al onze activiteiten staan in het teken van onze klanten. We doen er dan ook alles aan om aan hun wensen en behoeften tegemoet te komen door teams en gentleman-drivers meerdere mogelijkheden te bieden om mee te doen op het circuit. We beloofden dat we terug zouden keren naar het GT-racen en dat hebben we gedaan, met een seizoen vol grote successen. Nu blijven we niet alleen overwinningen boeken, maar breiden we - vooral gedreven door alle verzoeken die we elke dag krijgen - ook het aantal competities uit waaraan we kunnen deelnemen. Maserati is synoniem met het circuit, waar de autosportactiviteiten van het merk bijna 100 jaar geleden werd gestart. Het enige dat we daarom kunnen doen, is mogelijkheden creëren om meer namen toe te voegen aan onze roemrijke trofeeëncollectie.”
Meer dan twintig kampioenschappen, meer dan 170 races per jaar en in totaal meer dan 100 raceweekenden van januari tot en met december. De Maserati GT2 is klaar om aan de start te verschijnen van de grote GT-kampioenschappen wereldwijd. Hieronder een overzicht van de competities waarvoor hij in aanmerking komt op de vijf continenten.

Europa
GT2 European Series powered by Pirelli (EUROPA)
Maserati keerde in 2023 terug in het GT-racen met de Maserati GT2, die zijn debuut maakte tijdens de laatste race van het seizoen in de Fanatec GT2 European Series op Circuit Paul Ricard. Het eerste seizoen in 2024 eindigde al direct succesvol, met de coureurstitel in de Am-klasse, 16 pole positions (zes in Pro Am en tien in Am), twaalf overwinningen (vijf Pro Am, zeven Am), zeven tweede plaatsen (twee Pro Am, vijf Am) en vijf derde plaatsen (vijf Am). Deze succesreeks zet zich ook voort in het huidige seizoen 2025, waarin ronde 4 net heeft plaatsgevonden in Spa, België.
Zoals aangekondigd tijdens de jaarlijkse persconferentie van Stéphane Ratel op Spa-Francorchamps, wordt de GT2 European Series powered by Pirelli in 2026 uitgebreid met een Silver-klasse, naast de bestaande Pro-Am- en Am-klassen. Een drie uur durende endurance race tijdens de Spa Speedweek wordt ook overwogen als onderdeel van een kalender met zes ronden.
GT2 Europe voegt een SRO GT Academy-prijs toe, onder andere met steun van Maserati en een ander merk, zodat Silver-coureurs vanaf 2027 een volledig seizoen kunnen racen in de Silver- of Pro-Am-klasse met een auto van het merk met de drietand (of een ander merk) in de GT World Challenge Europe - Endurance Cup.
MICHELIN 24H SERIES (EUROPA & MIDDEN-OOSTEN)
De MICHELIN 24H SERIES is de toonaangevende endurance serie voor amateurs en semi-professionele coureurs met een format en reglementen die tegemoet komen aan de eisen van teams die volledig uit amateurcoureurs bestaan, of teams met een combinatie van amateur- en (semi-)professionele coureurs. De evenementen bestaan uit één of twee testdagen, gevolgd door een officiële competitie over twee of drie dagen met een vrije training, een kwalificatie van drie sessies en de race (6, 12 of 24 uur). De serie staat open voor een breed scala aan auto's die geschikt zijn voor endurance wedstrijden voor amateurs, verdeeld in klassen variërend van GT3 tot toerwagens. In de 24H Series hebben coureurs een geweldige kans om volop tracktime te beleven op F1-circuits van wereldklasse, zoals Yas Marina, Mugello, Spa-Francorchamps, Misano, Paul Ricard, Barcelona-Catalunya, Sepang en Maserati’s hoofdevenement van elk jaar: de 24H DUBAI in januari.
De Maserati GT2 komt uit in de GTX-klasse, waarin hij het opneemt tegen bekende GT2-machines als de KTM GT2/GTX, Lamborghini Super Trofeo en Ginetta GT2/GTX, maar ook tegen speciale auto's, zoals de Vortex 2.0, Nova NP02 GTX, IRC GT en de Rossa LM GT. Deze eclectische mix wordt niet alleen uitgebalanceerd op het gebied van circuitprestaties, maar ook in de pitstraat, met behulp van een innovatief centraal tankstation waar de brandstoftoewijzing en de brandstofstroom streng worden gecontroleerd om een gelijk speelveld te garanderen. Dit betekent dat de beste teams en coureurs de beste resultaten kunnen behalen. Met het endurance-pakket om de auto voor te bereiden op een 24-uursrace wordt de Maserati GT2 een competitief pakket als uitdager in de GTX-klasse.
Ultimate Cup Series (EUROPA)
De Maserati GT2 is al doorgedrongen tot de Europese Ultimate Cup Series voor de openingsronde van het seizoen 2025. De Ultimate Cup Series is een Europese endurance- en sprintcompetitie voor verschillende klassen raceauto's. Het seizoen 2025 vindt plaats op zes circuits. Het schema voor 2025 ziet er als volgt uit: 27-30 maart: Circuit Paul Ricard, Frankrijk. 24-27 april: Mugello, Italië. 30 mei-1 juni: Portimão, Portugal. 4-7 september: Motorland Aragón, Spanje. 9-12 oktober: Magny-Cours, Frankrijk. 7-10 november: Circuit Paul Ricard, Frankrijk.
GT Winterserie (SPANJE/PORTUGAL)
Een sprintrace voor de snelste GT-machines.
De GT Winter Series was de eerste serie van het winterseizoen. De GTWS gaat nu zijn zevende seizoen in en biedt vijf fantastische raceweekenden, elk met drie races, exclusief voor de snelste en meest extreme GT-auto's ter wereld. GT2-spec, GT3-spec en one-make cup- en challenge-auto's komen in aanmerking voor de vijftien sprintraces die over een periode van drie maanden in Portugal en Spanje worden gehouden. De GT Winter Series maakt gebruik van Pirelli P Zero-banden en Balance of Performance, beide beheerd door SRO.
6 Uur van Portimão (PORTUGAL)
De ongeëvenaarde spanning en uitdaging van endurance races.
De promotor GEDLICH Racing blijft het concept van de 6 Uur van Portimão, een endurance race op de 4,6 km lange achtbaan van de Algarve - ook wel bekend als het Autódromo Internacional do Algarve bij Portimão - verder verfijnen. Deelnemers kunnen meedoen met maximaal vijf coureurs in GT-auto’s als de Maserati GT2, en racen samen met GT3- en GT4-auto's, maar ook met cup- en challenge-auto's van één merk. De 6 uur van Portimão maakt gebruik van Pirelli P Zero-banden en Balance of Performance, beide beheerd door SRO.
GT Cup-kampioenschap (VK)
Het GT Cup-kampioenschap, in 2007 opgericht door Marc Haynes, is uitgegroeid tot een hoeksteen van de Britse autosport. De GT Cup is ontworpen als een eersteklas GT-sprintserie en is het kampioenschap bij uitstek voor sportieve coureurs die waarde hechten aan professioneel racen, kameraadschap en plezier. Wat de GT Cup onderscheidt, is de toewijding aan het leveren van een rijdersgerichte ervaring waarin sportiviteit en plezier centraal staan. Met toegang tot de beste circuits van Groot-Brittannië, professionele service en een inclusieve, vriendelijke paddock streeft de GT Cup ernaar om verwachtingen te overtreffen en zowel coureurs, teams, families als supporters te verblijden.
Pro Sport Sprint (UK)
De ProSport Sprint wordt georganiseerd door de BRSCC en is een Britse serie met meerdere korte sprintraces op iconische circuits als Brands Hatch en Silverstone. De serie richt zich op sprintraces voor één coureur en biedt competitieve races voor zowel ervaren als opkomende coureurs.
GT Cup Europe (EUROPA)
De GT Cup Europe, in 2019 gelanceerd door GT Sport als 'junior' GT-serie naast de International GT Open, heeft een gestage groei doorgemaakt en trekt veel Pro-Am-teams en -coureurs uit heel Europa en daarbuiten aan. De GT Cup Europe staat open voor andere auto's dan GT3, inclusief auto's van één merk, en de bestaande drie klassen zijn gebaseerd op de status van de rijdersparen: Silver, Pro-Am en Am. Het format omvat twee races van 55 minuten per evenement en de kalender bestaat uit zes ronden op een aantal van de meest prestigieuze circuits in Europa (in 2025: Portimão, Spa, Hockenheim, Paul Ricard, Barcelona en Monza). De serie profiteert van alle sterke punten van het GT Sport-platform, inclusief live tv-uitzendingen van topklasse.
GT Cup Series (EUROPA)
De GT Cup Series is uitgegroeid tot een bekend racekampioenschap voor GT-auto's in Midden-Europa. Het biedt een divers platform voor jonge talenten, professionele racers en gentleman-drivers. Met verschillende categorieën, iconische circuits en raceformats biedt de GT Cup Series genoeg redenen om deel te nemen. De GT Cup Series heeft meerdere categorieën, zodat coureurs van verschillende ervaringsniveaus en met verschillende voertuigspecificaties mee kunnen doen. Met name de GTX-serie is een open categorie voor unieke en gespecialiseerde GT-auto's, ook met GT2-specificaties, waaraan de Maserati GT2 mag deelnemen.
NLS + 24 uur Nürburgring
De Nürburgring Langstrecken-Serie (NLS) is een langlopend endurance racekampioenschap dat uitsluitend op de Nürburgring Nordschleife wordt gehouden. Het bestaat uit een reeks races van vier tot zes uur en eindigt met de wereldberoemde ADAC 24H Nürburgring - één van de meest veeleisende endurance evenementen in de mondiale autosport. Het kampioenschap trekt een gevarieerd deelnemersveld van professionele en amateurcoureurs die het in verschillende voertuigklassen tegen elkaar opnemen op een circuit dat bekend staat om zijn technische complexiteit en wisselende weersomstandigheden. De Maserati GT2 komt in aanmerking voor de SPX-categorie.
National Challenge GT (ITALIË)
National Challenge GT is een sprintraceserie met auto's uit de GT-klasse in korte, intensieve races op de beste Italiaanse circuits. Het kampioenschap staat open voor zowel amateur- als semi-professionele coureurs en biedt spannende competitie in een dynamische, snelle omgeving.
ACI Sport Italia Italiaans Gran Turismo Sprint Kampioenschap (ITALIË)
In Italië kunnen teams met een Maserati GT2 ook deelnemen aan het ACI Sport Italia Italian Gran Turismo Sprint Championship, in de GT Cup-klasse. Vanaf 2025 mogen auto's die niet van één merk zijn, meedoen aan de serie. De supersportwagen van Maserati is geschikt om deel te nemen aan de vier raceweekenden van het seizoen, die elk bestaan uit twee races van 50 minuten (+ 1 ronde). Op de kalender voor 2025 staan sprintraces op Vallelunga (25 mei), Mugello (13 juli), Imola (28 september) en Monza (26 oktober).

AMERIKA GT Amerika (VS)
GT America powered by AWS brengt Sprintraces terug naar de voorgrond met spannende races in meerdere klassen in een bronzen format voor één coureur. Er wordt geracet op de beste circuits van Amerika en elk raceweekend wordt de tijd om weg te zijn van familie en werk gemaximaliseerd met driedaagse evenementen met twee Sprintraces van 40 minuten. De serie is een eerbetoon aan de World Challenge-competitie met het Sprint-format met gehomologeerde GT3-, GT2- en GT4-raceauto's.
AZIË
CHINA GT KAMPIOENSCHAP (CHINA)
Het China GT Championship is de meest prestigieuze GT-raceserie van China. Met krachtige GT3-, GT4- en GTC-auto's trekt het kampioenschap topteams en coureurs uit de hele regio aan. China GT staat bekend om zijn competitieve races en professionele organisatie en houdt races op grote circuits in heel China, waar Chinese fans kunnen genieten van spannende autoportactie. De organisatie door Top Speed staat garant voor een eventmanagement van wereldklasse en is daarmee een belangrijke speler in de groeiende GT-racerij in Azië.
Japan Cup (JAPAN)
2022 was het eerste jaar voor de Japan Cup, een 'kampioenschap binnen een kampioenschap' waarin de deelnemers aan alle vier GT World Challenge Asia powered by AWS-evenementen op Japanse bodem deelnamen. In 2024 groeide het kampioenschap echter uit tot een volwaardige serie en het enige GT-sprintkampioenschap van het land. De serie is ook uniek vanwege de deelname van auto's uit meerdere klassen in de GT3-, GT4- en GTC-categorieën, waarvan de GT3 het sterkst is, met maximaal 16 volledige seizoensdeelnames in 2025. GT2-auto's komen ook in aanmerking voor deelname aan het nieuw opgerichte kampioenschap.
2025 is pas het tweede jaar dat het kampioenschap wordt gehouden, maar desondanks heeft de serie al een aantal topteams en coureurs uit de nationale autosport aangetrokken. Opvallende namen als K-tunes Racing, TEAM UPGARAGE en PONOS Racing zijn allemaal regelmatige deelnemers aan de SUPER GT, met de beste coureurs van het land uit de SUPER GT en SUPER FORMULA - waaronder Nirei Fukuzumi, Ukyo Sasahara en Seita Nonaka - die in meerdere klassen deelnemen. De kalender voor 2025 is ook belangrijk, want de komende ronde in Fuji van 11-13 juli zal het record verbreken van het gecombineerde aantal inschrijvingen voor de Japan Cup en de GT World Challenge Asia. De seizoensfinale van de Japan Cup wordt ook gehouden naast de Suzuka 1.000 km in september - een langverwachte heropleving van de iconische endurance race, waarbij Japan Cup-teams aan beide races mogen deelnemen om te vieren wat naar verwachting een spectaculair evenement wordt.
AFRIKA
Zuid-Afrika Endurance Series
De endurance races in Zuid-Afrika gaan terug tot 1958, toen hier de allereerste endurance race werd gehouden. Dit werd drie jaar later gevolgd door de endurance race van negen uur op 4 november 1961 op het wereldberoemde Grand Prix-circuit van Kyalami. Sindsdien heeft de serie verschillende promotors en eigenaren gehad. In 2021 werd de serie gekocht door de huidige eigenaars, die de serie naar internationale normen hebben getild. Het jaarlijkse nationale kampioenschap wordt verreden in zes races door het hele land, waarbij de raceafstanden variëren van vier uur tot de beroemde negen uur aan het eind van het jaar. In 2024 streden coureurs uit niet minder dan 16 landen om het kampioenschap.
OCEANIA
Meguiar's Bathurst 12 Uur
De Maserati GT2 komt in aanmerking voor Meguiar's Bathurst 12 Hour en fans kunnen zich in 2026 inschrijven voor de grote internationale endurance race van Australië. Dit jaar begon het Australische autosportseizoen met de Intercontinental GT Challenge, van 31 januari tot en met 2 februari 2025.

In de afgelopen jaren is de Meguiar's Bathurst 12 Hour uitgegroeid tot een van de meest hooggespannen en snelst groeiende races op de GT-kalender, met 12 uur aan opwindende raceactie. De race trekt niet alleen lokale supercarsterren aan, maar ook de meest getalenteerde internationale coureurs die het tegen elkaar opnemen op de legendarische Mount Panorama. De Bathurst 12 Hour, een vroeg seizoensevenement, verwacht midden februari 2026 de supersportauto's van Maserati op de grid.
GTWC Australië
De GT World Challenge Australia powered by AWS is de belangrijkste GT-raceserie van Australië. Er wordt geracet op de meest iconische circuits, van het Phillip Island Grand Prix Circuit tot de Shell V-Power Motorsport Part, en het seizoen 2025 richt zich op GT-races van het hoogste niveau in Australië, voordat er naar Hampton Downs in Nieuw-Zeeland wordt afgereisd voor de seizoensfinale. In 2025 bestaan de zes driedaagse raceweekenden uit 60 minuten durende dubbele races. De serie sluit zich ook aan bij vergelijkbare categorieën in Azië, Amerika en Europa en is onderdeel van de wereldwijde GT World Challenge powered by AWS, een uniek concept waarmee fabrikanten het succes van hun raceprogramma's voor klanten kunnen meten. De kampioenschapskalender voor 2025 bestaat uit zes evenementen: 4-6 april 2025 - Phillip Island; 2-4 mei – Sydney; 30 mei-1 juni - Queensland Raceway; 25-27 juli – Sandown; 5-7 september - The Bend en 31 oktober-2 november - Hampton Downs."




