Patrick Huisman mechanische problemen in ADAC Zurich 24 stunden rennen
Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 19 juni 2006 09:19
NÜRBURG, 18 JUNI 2006 – In de ‘ADAC Zurich 24 Stunden Rennen’ op de befaamde Nordschleife, heeft de equipe van Peter Zakowski, Sascha Bert en Patrick Huisman in de 59e ronde de strijd noodgedwongen moeten staken. De team van Zakspeed pakte wel een fraaie derde plaats in de kwalificaties, maar kende vanaf het begin van de 34e editie van de 24-uursrace op de Nürburgring (Duitsland) geen geluk met de Dodge Viper GTS-R. De rode bolide met startnummer 3 had in de race voortdurend met mechanische problemen te kampen. Het team uit het Duitse Niederzissen besloot de handdoek definitief in de ring te gooien na een loszittende stuurkolom.

Met 35 jaar ervaring in de autosport en meer dan 400 overwinningen is het team van Zakspeed het meest ervaren en succesvolste uit de Duitse geschiedenis. Onvergetelijk zijn de overwinningen van het grote Zakspeed met de Ford Escort en Ford Capri, BMW M3, Mercedes en de ITC overwinning met de Opel Calibra. Ook in de DTM waren ze ongenaakbaar. Van 1987 tot 1995 reeg men de overwinningen aan elkaar en werd men tevens één keer kampioen en tweemaal vice-kampioen. Ook in de Formule 1 was Zakspeed actief. Tenslotte heeft Zakspeed als eerste een permanente autosportschool van Duitsland opgezicht: „Zakspeed Nürburgring Rennfahrerschule.”
Zakowski reed de kwalificaties en pakte een fraaie derde plaats. Met een tijd van 8:49.181 moest de Duitser enkel de Porsche 911 GT3 van Lucas Luhr, Timo Bernhard, Mike Rockenfeller, Marcel Tiemann en de combinatie Jürgen Alzen, Uwe Alzen, Klaus Ludwig en Christian Abt voor zich dulden. De teammanager ving ook als eerste van het gelegenheidstrio de wedstrijd aan. Zakowski kwam echter na slechts vijf ronden alweer naar binnen. Door de hitte in de wagen brak het zweet bij hem uit en moest door duizeligheid het stuurtje noodgedwongen overdragen aan zijn landgenoot Sascha Bert. Ook de ervaren coureur uit Ober-Ramstadt zocht na acht ronden van het 25.378 meter lange circuit de pitstraat op. Bert hield het door de enorme hoge temperaturen in de auto niet uit, zodat Huisman in een vroeg stadium het voortouw moest nemen.

De Nederlander kreeg het echter Spaans benauwd in de wagen en merkte dat de luchtcirculatie van het uitlaatsysteem inwendig voor een enorme hitte zorgde. Wanneer Huisman ook nog iets voelde rammelen bij de wielen, keerde hij terug naar het team. Het bleek dat de spiesbanen van de wielmoer waren afgebroken. Nadat de wielophanging aan de linkervoorkant was vervangen, ging Huisman weer op pad. De inwoner uit Hengelo leek wel een abonnement op de pitstraat te hebben, want hij moest in korte duur maar liefst drie keer naar binnen voor diverse noodreparaties. Een loszittende motorkap, een kapotte versnellingspook en power knop die niet meer functioneerde moesten worden gerepareerd.
Tot overmaat van ramp kreeg de Viper na een kortstondige hernieuwde kennismaking met de baan ook geen aandrijving meer en wist Huisman de pitstraat ternauwernood te bereiken. Wanneer er een andere versnellingsbak onder de auto was geplaatst, koos Huisman voor de zoveelste keer het asfalt. Het team van Zakspeed had inmiddels een achterstand van 10 ronden op de leider in de wedstrijd opgelopen. Wanneer het stuurkolom van de Viper daarna begon los te trillen en het uitlaatsysteem scheuren vertoonde, besloot het Duitse team om de wedstrijd definitief te staken.
PATRICK HUISMAN: “De 24-uursrace is teleurstellend voor ons verlopen. We hadden zoveel problemen met de auto dat we meer in de pitstraat dan op de baan te vinden waren. Het team heeft enorm zijn best gedaan, maar wanneer het ene euvel was verholpen stak het andere probleem alweer de kop op. Doordat we in de voorbereidingen niet hebben kunnen testen en enkel de ‘roll out’ hebben gedaan, zijn vele kinderziekten pas in de race aan het licht gekomen. We hadden met een derde plaats in de kwalificaties in ieder geval een goede uitgangspositie om op het podium te eindigen. Desondanks heb ik genoten van de sfeer op het circuit en hoop ik volgend jaar weer aan dit geweldige evenement deel te nemen!”




