Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Nieuwe Alfa Romeo: DNA-systeem met race-modus

Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 februari 2013 16:12

Alfa Romeo is een automerk met een glorieus verleden; Van de F1 tot DTM, maar het Italiaanse merk doet meer zoals het produceren van auto met een DNA met race-modus. De definitieve versie van de Alfa Romeo 4C debuteert op de 83ste internationale motorshow in Genève. De achterwielaangedreven coupé met middenmotor en twee kuipstoelen vertegenwoordigt de ware essentie van een sportauto recht in het hart van Alfa Romeo’s DNA: prestaties, Italiaanse stijl, technische uitmuntendheid, maximaal rijplezier in alle veiligheid. De nieuwe compacte supercar, ontworpen door Alfa Romeo-engineers en geproduceerd bij Maserati in Modena, is dit jaar te bestellen, wat tegelijkertijd een markeerpunt zal zijn wat betreft de terugkeer van het Italiaanse merk naar de Verenigde Staten en de wereldwijde groeiplannen van Alfa Romeo.

Alfa Romeo 4C

De Alfa Romeo 4C is rechtstreeks afgeleid van het conceptmodel dat zo veel bewondering oogstte tijdens de autobeurs van Genève in 2011. Er was zelfs zoveel waardering dat hij destijds al drie prestigieuze prijzen wist te winnen: ‘AutoBild Design Award’ (2011, Duitsland), ‘Design Award for Concept Cars & Prototypes’ (2012, Italië) en ‘Most Exciting Car of 2013’ – ‘What Car?’ (2012, Groot-Brittannië).

Acroniem 4C
Het acroniem 4C haalt zijn inspiratie uit het glorieuze verleden van het merk en maakt de vertaalslag naar de toekomst op gebied van technologie en emotie. En inderdaad, 4C refereert naar Alfa Romeo’s omvangrijke sportieve traditie: de acroniemen 8C en 6C staan voor onderscheidende auto’s uit de jaren ’30 en ’40, zowel geschikt voor circuit als op de weg en voorzien van krachtige acht- en innovatieve zescilinders. Het design en de bouw van deze sportauto’s waren toegespitst op het bereiken van een zo ideaal mogelijke verhouding tussen gewicht en vermogen, die zo typerend is voor een supercar, uitkomende op minder dan 4 kg/pk. Hierbij werd niet alleen gelet op het maximaal te behalen vermogen, maar vooral ook op het beperken van gewicht om zodoende maximale wendbaarheid en topprestaties te garanderen. Met dat als doel maakt de Alfa Romeo 4C gebruik van technologieën en materialen afkomstig van supercars (waaronder de Alfa Romeo 8C Competizione) – koolstofvezel, aluminium, achterwielaandrijving – en aangepaste technologieën van de laatste Alfa Romeo-modellen, die de sportieve aantrekkingskracht van de 4C op een nog hoger niveau brengen. De nieuwe 1.750 turbobenzinemotor (volledig opgetrokken uit aluminium) met directe inspuiting, de geraffineerde Alfa TCT transmissie met dubbele koppeling en Alfa DNA met de nog niet eerder verkrijgbare Race-modus.

Exterieurstijl
De Alfa Romeo 4C, ontworpen door Alfa Romeo’s Centro Stile, brengt herinneringen boven van een aantal iconische modellen dat een belangrijke stempel drukte op de geschiedenis van het merk. Als we het hebben over afmetingen en opzet dan steekt er één model sterk bovenuit: de 33 Stradale, een auto die de extreemste technische en functionele eisen wist te combineren met de best denkbare Alfa Romeo-ontwerpstijl. De 4C volgt dit voorbeeld en zo wordt de reis, die werd opgestart met de 8C Competizione, gecompleteerd met de nadruk op compacte afmetingen, dynamiek en wendbaarheid; enkele zeer kenmerkende merkwaarden van Alfa Romeo.

Interieurdesign
Het elementaire ontwerp en essentiële materialen onderscheiden het interieur, dat is ontwikkeld met het oog op maximum rijplezier. Daarbij valt direct het koolstofvezel op dat is gebruikt voor de centrale cel die volledig open is gelaten om uniciteit, technologie en licht gewicht te benadrukken.

Afmetingen en aerodynamica
De compacte afmetingen maken deze auto met twee kuipstoelen werkelijk uniek te midden van zijn concurrenten: hij is net iets minder dan 4 meter lang, 200 cm breed, 118 cm hoog en heeft een wielbasis van minder dan 2,4 meter. Deze afmetingen benadrukken de compacte afmetingen en wendbaarheid van de auto. Wat nog meer? Dankzij het uitmuntende werk van de designers bereikt de auto maximaal aerodynamische prestaties, zoals een negatieve Cz (downforce coëfficiënt) die, zoals bij racewagens, bijdraagt tot het bereiken van een verhoogde stabiliteit bij hogere snelheden.

Nieuwe 4-cilinder 1.750 turbobenzine
Deze motor is een evolutie van het blok dat al in gebruik is in de Quadrifoglio Verde-uitvoering van de Giulietta. De nieuwe 4-cilinder 1.750 turbobenzinemotor maakt gebruik van een innovatief aluminium blok en specifieke in- en uitlaatsystemen die zijn geoptimaliseerd om het sportieve potentieel van de auto op een nog hoger plan te brengen. Bovendien bieden geavanceerde technische vondsten, waaronder directe benzine-inspuiting, duaal continu variabele kleptiming, turbocharger en een revolutionair ‘scavenging’ controlesysteem dat een turbogat overbodig maakt.

Alfa TCT automatische transmissie
De 1.750 turbobenzinemotor is gekoppeld aan de innovatieve Alfa TCT transmissie met dubbele koppeling , die een waar benchmark is binnen zijn segment dankzij het lage gewicht en extreem hoge handelingssnelheid. Je kunt ook kiezen voor sequentieel schakelen met flippers achter het stuurwiel.

Nieuw Alfa DNA-systeem met ‘Race’-modus
Op de nieuwe Alfa Romeo 4C debuteert een nieuw DNA-systeem dat, in aanvulling op de drie reeds bestaande instellingen (Dynamic, Natural en All Weather), bestaat uit een vierde modus: ‘Race’, dat het uiterste uit de auto haalt op het circuit.

Uitmuntendheid made in Italy

De best denkbare technische en industriële expertise van Alfa Romeo en Maserati zijn toegepast om de definitieve versie van de 4C te ontwikkelen. Met name de integratie van de designafdeling van Alfa Romeo met de Maserati-fabriek was een belangrijk onderdeel van de samenwerking tussen beide merken. Want, ook design is een zeer onderscheidende eigenschap van Alfa Romeo, een merk dat ook in de toekomst een van de meest bekende en populaire ambassadeurs van Italiaanse producten wereldwijd blijft.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS