Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Niederhauser en Muller bezorgen Rutronik Racing Porsche de GTWCE-overwinning op Zandvoort + UITSLAG

Uitgegeven door Peter Vader • 18 mei 2025 03:37

Het Rutronik Racing-duo Patric Niederhauser en Sven Müller heeft hun strijd om de titel in de GT World Challenge Europe Sprint Cup aangewakkerd met een briljant uitgevoerde overwinning in de openingswedstrijd van zaterdag op CM.com Circuit Zandvoort. Vanaf de derde startpositie op de grid van 41 auto's wist het team van de #96 Porsche een complexe race tot in de puntjes te beheersen. Niederhauser en Müller staan hierdoor nu op de tweede plaats in het rijdersklassement van de Sprint Cup, slechts 4,5 punten achter de titelverdedigers Lucas Auer en Maro Engel.

GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup CM.com Circuit Zandvoort Foto 1

De #89 Lionspeed GP Porsche nam de start vanaf poleposition na een fantastische kwalificatieronde van Bastian Buus, die vervolgens indrukwekkende kalmte toonde om de voorsprong bij de start te behouden. Als deelnemer aan de Bronze Cup moest zijn auto een minimale pitstoptijd halen, wat betekende dat Buus samen met teamgenoot Bashar Mardini voor de klassetitel reed.

Maar voor Porsche-collega Niederhauser was de eindoverwinning het enige doel. De Zwitserse coureur leek vanaf het begin zeer gemotiveerd en passeerde Gilles Magnus (#25 Saintéloc Racing Audi) in de eerste bochten en kwam achter Buus terecht, die goed vooropreed.


GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup CM.com Circuit Zandvoort Foto 2

De Maserati Safety Car werd aan het einde van de eerste ronde ingezet om de marshals de gelegenheid te geven een aantal incidenten af te handelen. Onder hen raakte de #64 HRT Ford Performance twee auto's voordat hij de vangrail raakte, terwijl de #14 Emil Frey Racing Ferrari zijn motorkap verloor op weg naar bocht 1.

Toen de race werd hervat, bleef Buus aan de leiding, voor Niederhauser, terwijl een andere koploper werd uitgeschakeld bij een botsing toen Alessio Rovera (#51 AF Corse – Francorchamps Motors Ferrari) in aanraking kwam met Ricardo Feller (#80 Lionspeed GP Porsche). Dit keer kon de race echter zonder neutralisatie worden voortgezet.

De #96 Porsche stopte bij de eerste gelegenheid en kreeg een goede service toen Niederhauser het stuur overnam van Müller. De #25 Audi was een netto seconde, terwijl Paul Evrard de besturing overnam van Magnus, terwijl iets verderop de #48 Winward Racing Mercedes-AMG een fractie voor de #63 Grasser Racing Lamborghini uitkwam.

Dit werd beoordeeld als een onveilige manoeuvre van de #48 crew. Maro Engel, die het stuur had overgenomen van Lucas Auer, kreeg daarom een tijdstraf van vijf seconden, die aan het einde van de race werd toegevoegd. Het opbouwen van zo'n voorsprong op de achtervolgende Lamborghini van Jordan Pepper zou een monumentale opgave zijn.

Met de #96 Porsche enkele seconden voor, was dit een strijd om P2. Om te winnen moest Engel Evrard passeren en vervolgens een voorsprong van vijf seconden opbouwen, maar Pepper had zijn eigen plan. De Zuid-Afrikaan deed een opportunistische zet op de regerend Sprint Cup-kampioen en passeerde Evrard kort daarna. Engel wist de #25 Audi uiteindelijk in te halen, maar de hoop op een tweede plaats was vervlogen.

GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup CM.com Circuit Zandvoort Foto 3

Pepper wist Müllers voorsprong te verkleinen, hoewel de Duitse ster voldoende voorsprong had om zijn auto naar de finish te loodsen. Het Rutronik-team kwam over de finish met bijna zes seconden voorsprong en behaalde daarmee hun tweede overwinning in de Sprint Cup, na de doorbraakzege van Niederhauser en Müller in de slotrace van vorig jaar op Circuit de Barcelona-Catalunya.

Engel wist net genoeg te doen om zijn tijdstraf van vijf seconden te compenseren en Evrard te verslaan naar de laatste podiumplaats. Desondanks kon het team van de #25 Audi de overwinning in de Gold Cup-klasse en een knappe P4-finish in het algemeen klassement vieren.

De #32 Team WRT BMW werd vijfde, een fantastisch resultaat vanaf de 19e startpositie, gevolgd door de #59 Garage 59 McLaren, de #78 Barwell Motorsport Lamborghini, de #9 Boutsen VDS Mercedes-AMG en de #50 AF Corse – Francorchamps Motors Ferrari.

De #99 Tresor Attempto Racing Audi van Alex Aka en Ezequiel Perez Companc completeerde de top 10 en won de Silver Cup-klasse. De auto startte vanaf poleposition, maar de race verliep zeker niet zonder problemen: Perez Companc finishte 12 plaatsen hoger dan Aka.

GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup CM.com Circuit Zandvoort Foto 4

De #69 Emil Frey Racing Ferrari en #777 AlManar Racing by WRT BMW waren de volgende in de race en completeerden het podium op de Gold Cup. Zij werden gevolgd door de tweede en derde plaats in de Silver Cup, de #10 Boutsen VDS Mercedes-AMG en de #26 Saintéloc Racing Audi. Opvallend was dat laatstgenoemde auto de snelste rondetijd noteerde tijdens de race van vandaag met de jonge Lorens Lecertua achter het stuur.

In de Bronze Cup overleefde Mardini een late aanval van titelverdediger Darren Leung (#991 Paradine Competition BMW) en zorgde ervoor dat hij en Buus een verdiende overwinning behaalden bij Lionspeed's debuut in de Sprint Cup. De derde plaats in de klasse ging naar de #74 Kessel Racing Ferrari, een opmerkelijke prestatie aangezien de auto in de openingsronde betrokken raakte bij een incident waardoor hij zelfs even de verkeerde kant op reed.

Het weekend in Zandvoort gaat zondag verder met de tweede kwalificatie om 08:45 uur en de tweede race om 14:45 uur. Beide worden live gestreamd op het GT World YouTube-kanaal. Het commentaar is beschikbaar in vijf talen, met een Nederlandse optie naast de gebruikelijke Engelse, Franse, Duitse en Italiaanse feeds.

Klik hier voor de uitslag van de race op zaterdag 17 mei 2025 van de GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup

GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup CM.com Circuit Zandvoort Foto 5

Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery

Thierry Vermeulen, zoon van Max Verstappen's zaakwaarnemer Raymond Vermeulen, kwam in 2024 uit in de DTM en de GT World Challenge Europe, en reed bij de laatste ronde van het Nederlands kampioenschap van Chrono Karting mee in de DD2 klasse. Uitkomend voor het team van Stan Pex liet Vermeulen op Karting Genk zijn snelheid zien en reed hij in de finale de snelste rondetijd. Dit jaar komt Thierry Vermeulen opnieuw uit voor het team van Verstappen.com en krijgt hij in de DTM (Ferrari 296 GT3) zowel als in de GT World Challenge Europe (Aston Martin Vantage GT3) de volledige steun van Jos Verstappen en Max Verstappen. RaceXpress sprak met Vermeulen over karting, DTM en de ondersteuning van de viervoudig wereldkampioen Formule 1. Bekijk onderstaande video van ruim 3 minuten, aangeboden door RaceXpress:



Verstappen.com Racing testte eind maart twee dagen op Circuit Zandvoort. Thierry Vermeulen en Chris Lulham reden in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing waarmee ze uitkomen in het GTWCE Sprint-kampioenschap. Vermeulen is ook actief in de DTM en samen rijden ze nog het GTWC Endurance kampioenschap in een Aston Martin Vantage GT3 Evo. Kijk ruim 2 minuten naar onderstaande video over Thierry Vermeulen op Circuit Zandvoort, aangeboden door RaceXpress:





GT World Challenge Europe powered by AWS - Sprint Cup Zandvoort 2025 event banner

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS