Nederlander doet het met de ex van Allard Kalff
Uitgegeven door Bas Kaligis • 23 juni 2011 17:32
ZANDVOORT – Voor het eerst sinds 2005 staat er bij de FIA European Touring Car Cup weer een Nederlander aan de start: Niek Oude Luttikhuis uit Zandvoort, in het dagelijks leven trackmanager van Circuit Park Zandvoort, gaat onder de vlag van het ‘Pro East Racing’-team met een Mitsubishi Carisma de Europese uitdaging aan. Hij zal op 23 en 24 juni op de Salzburgring in Oostenrijk uitkomen in de Super Production-klasse, een aparte divisie binnen de ETCC.

Sinds het Europees toerwagenkampioenschap in 2005 plaats maakte voor het officiële WK, schrijft de FIA elk jaar een Europese toerwagencup uit, waaraan rijders uit nationale toerwagenkampioenschappen en de privérijders uit het wereldkampioenschap mogen deelnemen. In de jaren 2005 tot en met 2009 was er telkens sprake van één evenement. Vorig jaar waren er voor het eerst drie ETCC-evenementen, verdeeld over het seizoen, maar dit jaar is er toch weer gekozen voor één weekeinde met twee races. “Vorig jaar al wilde ik aan de ETCC-wedstrijden op de Salzburgring deelnemen, maar toen kwam het er niet van”, vertelt Niek Oude Luttikhuis. “Dit jaar wil ik er echter absoluut bij zijn. De inschrijving is al de deur uit.”
Oude Luttikhuis, afkomstig uit Oldenzaal, is al jarenlang betrokken bij de autosport. Samen met Mike Kremer richtte hij het team ‘Pro East Racing’ op, dat ondermeer in 2002 met coureur Lennard Kleyn van Willigen de tweede plaats in de eindstand van de toenmalige Toyota Yaris Cup behaalde. Het team was ook met succes actief in het DNRT Endurance-kampioenschap. Oude Luttikhuis: “De laatste jaren is het rondom het team wat stil geworden, maar nu betekent de deelname aan de FIA European Touring Car Cup op de Salzburgring weer een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het team.”

Er is gekozen voor een bijzondere wedstrijdauto: de Mitsubishi Carisma, waarin Allard Kalff in 2000 heeft deelgenomen aan het Nederlands toerwagenkampioenschap. “Ik vond destijds die Carisma’s al heel bijzonder, temeer omdat de auto in Nederland bij Nedcar in Born gebouwd is. Na de deelname in Nederland heeft de auto in 2001 en 2002 in Groot-Brittannië in het BTCC gereden en via een website vond ik de auto een paar jaar geleden te koop”, vertelt Oude Luttikhuis. “Voor de deelname aan de ETCC is de auto helemaal uit elkaar gehaald. Ik heb ergens nog een originele versnellingsbak op de kop kunnen tikken en Peter van Erp, die destijds ook nauw bij de preparatie van de auto betrokken was, heeft geholpen bij het afstellen van de motor.” Onlangs heeft Oude Luttikhuis uitgebreid op de Salzburgring getest om de baan te leren kennen. “Het is een natuurcircuit dat tussen de bergen ligt, qua locatie heel mooi. De baan is erg snel, met twee erg lange rechte stukken, twee chicanes en twee lange bochten.”




