Maserati met speciale liveries als eerbetoon in de 2025-editie Mille Miglia
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 15 juni 2025 12:45
De 40e moderne editie van de historische 1000 Miglia - de befaamde regelmatigheidsrace voor klassieke auto's die ofwel deelnamen aan de oorspronkelijke snelheidsrace ofwel werden geproduceerd in dezelfde periode (1927-1957) - is begonnen. Maserati begeeft zich ook op de befaamde wegen van de 2025-editie van het event en neemt deel met een klassieker van formaat: een Maserati A6 GCS/53. Tegelijkertijd grijpt Maserati deze gelegenheid aan om een nieuwe fase in de viering van het Jaar van de Drietand in te luiden.
De blikvangers onder de Support Cars op het event zijn onder andere een GranCabrio 490, een GranTurismo Trofeo en een Grecale Trofeo, voorzien van speciale liveries als eerbetoon aan de verjaardag van het Maserati-embleem, dat 100 jaar geleden werd ontworpen en wereldwijd het symbool is van Maserati. Bovendien staat Maserati stil bij de viering van een eeuw autosport, over iets minder dan een jaar. In 1926 nam de Maserati Tipo 26 - de eerste auto in de historie met het Trident-logo op de motorkap - deel aan de Targa Florio en won zijn klasse, met Alfieri Maserati aan het stuur.Het opmerkelijke ‘rijdende museum’ vertrekt ook dit jaar weer vanuit Brescia, op 17 juni, en keert terug op zaterdag 21 juni na tussenstops in enkele van de meest pittoreske stadjes van Italië. De 1000 Miglia, die lange tijd werd beschouwd als een race en een avontuur, telt dit jaar meer dan 400 onbetaalbare klassiekers uit 29 landen, die een route van 1.900 km afleggen volgens een ‘achtvormige’ route die is geïnspireerd op de eerste twaalf edities van de 1000 Miglia.
Tot de zeldzaamheden die dit jaar deelnemen behoort een Maserati A6 GCS van een privéverzamelaar. Er wordt aangenomen dat dit de Maserati is die meer dan enige andere auto heeft deelgenomen aan de 1000 Miglia snelheidsrace - inclusief de finale in 1957 - en die ooit werd bestuurd door kampioenen als Luigi Musso. Nu, zeventig jaar na zijn debuut, is de A6 GCS/53 terug en klaar om opnieuw de wegen van de Freccia Rossa te bedwingen; niet alleen voor de nostalgie, maar om spanning en sensatie te leveren op Trident-waardige wijze. Het model ondergaat momenteel het Certification of Authenticity proces bij Maserati Classiche, het officiële programma van Maserati om het historische erfgoed van het merk te beschermen en te koesteren. Door middel van een nauwgezet technisch en historisch verificatieproces voorziet de service verzamelaars van een prestigieuze certificering die de perfecte staat en authenticiteit van de auto bevestigt.
Naast de prachtige A6 GCS/53 speelt het merk Maserati ook een hoofdrol tijdens het event, met drie support-auto's uit het huidige gamma - een GranCabrio 490, een GranTurismo Trofeo en een Grecale Trofeo - die het race-DNA en de hedendaagse elegantie van het merk weerspiegelen. Elk model krijgt een exclusieve kleurstelling om de evolutie van het Maserati-logo als visueel symbool in de afgelopen eeuw te vieren.
Als onderdeel van deze herdenkingssfeer dient de 1000 Miglia ook als showcase voor innovatie dankzij een samenwerking tussen Maserati en de Politecnico di Milano. Na in 2024 meer dan 300 kilometer autonoom te hebben afgelegd, is de GranCabrio Folgore - ontwikkeld door de Artificial Intelligence Driving Autonomous (AIDA) groep - terug in competitie, om een nieuw hoofdstuk te schrijven in het onderzoek van de groep naar de elektrische, autonome en gedeelde mobiliteit van de toekomst, door dit jaar deel te nemen aan de 1000 Miglia Green.
Maserati A6 GCS/53 (1953)
Maserati herschrijft het script voor de 1000 Miglia door een auto in te zetten die zijn stempel al op de race heeft gedrukt: de A6 GCS/53 met chassisnr. 2043 - hetzelfde model dat deelnam aan de laatste editie van de race in 1957. Maserati Classiche zal de crew tijdens de wedstrijd officieel ondersteunen. Het model maakt deel uit van de privécollectie van een Maserati-liefhebber en -kenner en nam van 1953 tot 1957 deel aan vijf opeenvolgende edities van de 1000 Miglia snelheidsrace - waarmee het naar alle waarschijnlijkheid de Maserati is met het hoogste aantal optredens in de meest iconische van de historische autosportraces. De auto ondergaat momenteel het Certification of Authenticity proces bij Maserati Classiche en onderscheidt zich door één van de langste competitieve carrières uit zijn tijd en een keur aan zeer bekwame coureurs, waaronder de wereldberoemde Luigi Musso. De Maserati A6 GCS/53, ook wel bekend als de Sport 2000, werd gemaakt om de Drietand terug te brengen naar de top van de Sport 2-liter categorie. Vanaf begin 1953 vestigde de auto zich als één van de meest gewilde auto's onder opkomend Italiaans en buitenlands talent, met 53 modellen in twee jaar tijd. De A6 GCS/53 behaalde zijn eerste belangrijke succes in de 1000 Miglia toen Emilio Giletti zesde werd in het algemeen klassement en eerste in de Sport 2-liter categorie. Ondanks het feit dat hij de wedstrijd nooit won, veroverde hij een speciale plaats in de harten van de fans. Zijn geavanceerde ontwerpkeuzes onderscheidden hem vanuit technisch oogpunt: de ‘Superquadro’ motor met korte slag, dubbele ontsteking, dubbele bovenliggende nokkenassen en speciale overbrengingen garandeerde hogere toerentallen.
Het Maserati Classiche-programma
Via de activiteiten van het Maserati Classiche-programma bewaakt en handhaaft de afdeling van het Huis van de Drietand het behoud en de originaliteit van het auto-erfgoed met een exclusieve service voor de klanten en verzamelaars van het merk - inclusief het uitgeven van een Certificaat van Echtheid. Het certificeringsproces - onder toezicht van een comité van experts - is van toepassing op Maserati-auto's ouder dan 20 jaar en op speciale series, inclusief die uit het recente verleden zoals de MC12 of de Quattroporte limited edition.
Het programma biedt ook ruimte voor onderhoudsaanvragen en een in-house Car Detailing service op aanvraag. Ten dienste van verzamelaars en klanten biedt het programma uitgebreide ondersteuning voor het conserveren van auto’s en het herstellen van originele details. Er is een speciaal assistentieplan beschikbaar voor eigenaren van klassiekers, youngtimers en speciale auto's, dat zowel routineonderhoud als restauratiewerkzaamheden dekt. Eén van de kerntaken van Maserati Classiche is de reproductie van reserveonderdelen die niet meer op de markt verkrijgbaar zijn. Dit gebeurt met volledig respect voor de originele ontwerpspecificaties, waarbij gebruik wordt gemaakt van de best beschikbare technologieën en de betrouwbaarheid en functionaliteit van de onderdelen wordt verbeterd zonder dat de esthetische integriteit wordt aangetast.