Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Kampioenschapsfinale ADAC GT Masters 2025 in Hockenheim: Ford tegen BMW

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 3 oktober 2025 19:58

Twee kwalificaties, twee races, de beslissing. De finale van het ADAC GT Masters 2025 op de Hockenheimring Baden-Württemberg (4 en 5 oktober) zal de kampioenschapsstrijd beslissen. De koplopers Salman Owega (20/Keulen)/Finn Wiebelhaus (19/Obertshausen/beiden Haupt Racing Team) in de Ford Mustang GT3 staan momenteel 40 punten voor op Leyton Fourie (20/RSA)/Tim Zimmermann (29/Langenargen/beiden FK Performance Motorsport). Opgeven is voor de achtervolgers in de BMW M4 GT3 Evo echter geen optie, want er zijn nog 56 punten te verdienen (25 per overwinning en drie per poleposition). Tickets zijn verkrijgbaar op dtm.com vanaf 49 euro. Kinderen en jongeren onder de 16 jaar hebben gratis toegang. Bonus voor alle bezoekers op zaterdag 4 oktober: een concert met Kamrad en de H-Blockx, waar alle tickethouders gratis toegang toe hebben.

ADAC GT Masters

Titelkandidaten Owega/Wiebelhaus
Voor Salman Owega en Finn Wiebelhaus begon het seizoen met talrijke onbekende factoren. Hun raceauto was namelijk volledig nieuw in de ADAC GT Masters: de Ford Mustang GT3. Toch liet het duo vanaf het begin zien dat ze een serieuze kanshebber voor de titel waren – totdat in Zandvoort een race al in de introductieronde voorbij was. “Dat was een tegenslag”, aldus Wiebelhaus. “We hadden een goede uitgangspositie en toen kwamen we niet eens over de startlijn. Nul punten was bitter, maar we hebben onze kop niet in het zand gestoken.” In het klassement zakten ze weg naar de vijfde plaats.

Wat volgde was een sterke comeback op de Nürburgring: de eerste overwinning van de Mustang in de ADAC GT Masters en op Europese bodem. Owega en Wiebelhaus stonden voor het eerst aan de leiding in het klassement. Op de Red Bull Ring volgde hun tweede seizoensoverwinning, waarmee ze hun voorsprong nu hebben uitgebreid tot 40 punten. "We zijn samen met het team in de loop van het jaar gegroeid en hebben ons voortdurend verbeterd, ook al hebben we kleine fouten gemaakt, maar dat hoort erbij. Het gaat erom zo min mogelijk fouten te maken en zo constant mogelijk punten te verzamelen. Dat hebben we tot nu toe heel goed gedaan, daarom staan we waar we nu staan", vat Owega samen, die na zijn eerste titel in 2023 dit jaar voor de vijfde keer dubbel kampioen van de ADAC GT Masters zou kunnen worden.

Voor het duo is de rekensom heel eenvoudig: als ze winnen, tweede worden of niet meer dan elf punten achterstand oplopen op Fourie en Zimmermann, zijn ze kampioen van 2025, ongeacht het resultaat van hun concurrenten. Wiebelhaus, die voor de finale ook aan de leiding staat in het klassement van de “Road to DTM”, houdt echter niet van voortijdig juichen of vieren: “We hebben nu een grote voorsprong in het kampioenschap en kunnen in Hockenheim winnen. Tegelijkertijd kunnen we ook twee keer uitvallen en alles verliezen, dus ik ben nog niet blij.”

ADAC GT Masters

De jagers Fourie/Zimmermann
De uitdagers in de titelstrijd van FK Performance Motorsport kunnen nauwelijks meer van elkaar verschillen: de enthousiaste rookie Leyton Fourie en de rationele routinier Tim Zimmermann zijn toch een ‘perfect match’. Zimmermann had aan het begin van het seizoen al 56 races in de ADAC GT Masters gereden, maar nog geen enkele in een BMW – Fourie daarentegen veel in een BMW, maar nog geen enkele in een GT3. “We moesten allebei ongelooflijk veel leren, maar hadden een zeer goede evaluatie na de Lausitzring, hebben het geleerde gemaximaliseerd en meegenomen naar Zandvoort. Daar was het keerpunt van ons seizoen”, aldus Fourie. En wat voor een keerpunt: het duo reed op zaterdag naar de tweede plaats en behaalde op zondag de eerste seizoensoverwinning. Met dit droomweekend klommen Fourie en Zimmermann naar de tweede plaats in het klassement en gaven die niet meer uit handen.

Constantie is sowieso het synoniem voor deze twee. De BMW M4 GT3 Evo haalde in elke race de finishvlag en miste slechts één keer de top 10. "We zagen het potentieel in het team, in de auto en in onszelf, maar wisten aanvankelijk niet hoe we dat konden realiseren. Toen we in Zandvoort eenmaal de juiste formule hadden gevonden, liep alles in het team op rolletjes en sindsdien passen we dat perfect toe", aldus Fourie. Dat lieten ze ook zien met hun tweede seizoensoverwinning tijdens de première op de Salzburgring, toen ze tijdelijk tot op acht punten van de koppositie in het klassement kwamen.

Ondanks de opnieuw gegroeide achterstand is opgeven voor Zimmermann geen optie. “We strijden nog steeds om het kampioenschap. Dat is en blijft ons doel en het is pas voorbij als het voorbij is”, zegt de 29-jarige. “Ik zou natuurlijk liever met ruime voorsprong aan de leiding staan, maar die luxe hebben we niet. Nu proberen we zonder druk aan te vallen en kijken we wel wat er uiteindelijk uitkomt.” Voor het duo is het duidelijk: om kampioen te worden moeten ze één race winnen, in de andere minstens derde worden en optioneel zes punten halen voor de twee polepositions, terwijl hun concurrenten in beide races puntloos moeten blijven.

ADAC GT Masters

Minimale kansen voor Birch/Pichler
Met een achterstand van 54 punten maken Simon Birch (18/DNK) en Leo Pichler (23/AUT) in de Porsche 911 GT3 R van Razoon – more than Racing ook theoretisch nog kans op de titel. Het duo, dat met zijn dubbele overwinning bij de seizoensstart de leiding in het klassement had overgenomen en die tot het derde raceweekend op de Nürburgring behield, heeft echter behoorlijk wat hulp van de concurrentie nodig en zelfs een perfect weekend in Hockenheim. Alleen de pole voor beide races, gevolgd door twee overwinningen en een totale uitvalbeurt van Owega/Wiebelhaus en Fourie/Zimmermann in de kwalificatie en de race, zou het kampioenschap voor het duo nog mogelijk maken.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS