Iron Lynx kent hectische race en incidenten - Lin Hodenius: "We waren hele weekend snel, vooral toen het hard regende"
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 12 september 2025 12:08
Iron Lynx eindigde in de top 10 van de Lone Star Le Mans en sloot daarmee ronde 6 van het FIA World Endurance Championship 2025 af met één punt na een wisselvallige race van 6 uur. De race begon onder stromende regen en een lange safety car-situatie mondde uit in een rode vlag. De race werd hervat onder extreem natte omstandigheden en zowel de #60 als de #61 met onder andere de Nederlander Lin Hodenius en de Belg Maxine Martin leverden indrukwekkende prestaties in het begin.

Andrew Gilbert reed in de gele #60 naar P4 en een razendsnelle stint van Lorcan Hanafin versterkte de kansen op een podiumplaats. Toen Fran Rueda echter het stuur overnam voor zijn eerste stint, leidde een lichte aanrijding tot schade aan de uitlaat. Bij de laatste pitstop heeft het team het probleem gedeeltelijk verholpen en dat, in combinatie met een set slicks, hielp de Spanjaard om terug te komen en de tiende plaats te behalen.
De #61-auto kende een bewogen start van de dag. Martin Berry kwam goed weg, maar raakte licht de vangrail. Hij kwam binnen voor reparaties net toen de rode vlag werd gezwaaid, en het team slaagde erin om de klus op tijd voor de herstart te klaren. In het midden van de race leverde Lin Hodenius een spectaculaire stint af, waarbij hij meerdere inhaalmanoeuvres uitvoerde en weer in de strijd kwam. Helaas raakte de Nederlander tijdens het gevecht een mededeelnemer, waardoor de ophanging beschadigd raakte en hij de race niet kon uitrijden.

Met grote vooruitgang op zak en na onder alle omstandigheden goede prestaties te hebben geleverd en ook de uitvoering te hebben waargemaakt, kijkt Iron Lynx nu uit naar de 6 uur van Fuji over twee weken, maar zal over een paar dagen weer op het circuit te zien zijn voor het komende ELMS-evenement in Silverstone.
Andrea Piccini - teambaas en CEO
"Het was een zeer uitdagende race en de resultaten geven geenszins de prestaties weer die het hele team dit weekend heeft geleverd. We bleven vooruitgang boeken en een droge race zou wenselijk zijn geweest om het potentieel van onze auto's en coureurs te laten zien. Desondanks waren we, ondanks de lastige omstandigheden, het grootste deel van de race met beide auto's in de race voor het podium en konden we effectief reageren op de obstakels die we moesten overwinnen. Het team heeft uitstekend gepresteerd op het gebied van strategie, pitstops en operaties. Al onze coureurs maakten indruk met hun snelheid, en vooral Andrew heeft uitstekende stappen gezet en laten zien dat hij de Mercedes-AMG LMGT3 volledig onder de knie heeft. We verlaten COTA met vertrouwen in ons sterke team en het grote potentieel voor de twee resterende races van het jaar."
Frand Rueda - auto #60
"Het eindresultaat was niet teleurstellend, maar gezien het tempo dat we het hele weekend hadden, hadden we meer verwacht. We hebben goed werk geleverd, alle drie de coureurs, en het was een grote stap vooruit ten opzichte van Sao Paulo. We stonden in de top 5 voordat we een klein probleem kregen, terwijl ik tijdens mijn stint een aanrijding had waardoor de uitlaat beschadigd raakte. Vanaf dat moment was het een race om te overleven, maar ik ben blij dat ik één punt heb behaald, wat een mooie beloning is."

Lin Hodenius - auto #61
“We waren het hele weekend snel, en vooral toen het hard regende, wisten we snel en competitief te blijven. Toen kregen we een aanrijding. We probeerden allebei de beste positie te veroveren, en ik verloor gewoon de controle, mijn fout. Ik beschouw het als een leerzame ervaring. Toch was het tempo dat we dit weekend hadden positief en bemoedigend.”
Maxime Martin - auto #61
“In zekere zin hadden we weer een positieve race, omdat we iets competitiever waren dan het weekend ervoor. We hebben een goede stap gezet en we blijven vooruitgang boeken, net als het hele jaar door. De kwalificatie was moeilijk door de wisselende omstandigheden, maar we hadden een geweldige auto voor de race. Het was een bewogen race, maar we waren competitief en een goed resultaat was mogelijk. Uiteindelijk moesten we opgeven, maar we komen sterker terug in Fuji.”




