Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

HTP pakt overtuigende zege in VLN8 op de Nürburgring-Nordschleife; Yelmer Buurman op P8 met nieuwe Mercedes-AMG GT3

Uitgegeven door Miguel Bosch • 17 oktober 2019 08:04 • Print artikel

Op dominante wijze heeft de HTP Motorsport Team Mann-Filter Mercedes-AMG GT3 de voorlaatste VLN-race van het seizoen gewonnen. In de 51. ADAC Barbarossapreis op de Nürburgring-Nordschleife waren piloten Raffaele Marciello en Maximilian Buhk onverslaanbaar. Yelmer Buurman kwam met de nieuwe Mercedes-AMG GT3 Evo in de SPX-klasse in actie en wist een uitstekende achtste plaats te boeken, terwijl Patrick Huisman zijn klasse won. Ook Paul Harkema, Marco van Ramshorst en Christiaan Frankenhout kwamen in actie.

HTP pakt overtuigende zege in VLN8 op de Nürburgring-Nordschleife


HTP Motorsport werd gered door een rode vlag die tussen de eerste en tweede startgroep gezwaaid werd. Tijdens een toch al slechte start had Raffaele Marciello schade aan de uitlaat van de Mercedes-AMG GT3 opgelopen, maar door het verkeerd volgen van de rode vlag-procedure van een deel van het veld besloot Race Control de volledige startprocedure opnieuw op te starten waardoor de teams aan de auto’s mochten werken. Dit gaf het Duitse team de gelegenheid om zonder straf de behoorlijke schade te repareren.

De tweede start verliep beter voor Marciello, die polesitter Christian Krognes in de Walkenhorst Motorsport BMW M6 GT3 het vuur na aan de schenen legde. De Noor wist echter te voorkomen dat hij werd ingehaald, maar moest twee ronden later, nadat zijn Yokohama-banden sneller bleken te slijten dan verwacht, alsnog de leiding aan de Italiaan laten na een inhaalactie bij Mutkurve.

Vanaf dat moment wist Marciello zich los te rijden en kon hij halverwege de race het stuur met een voorsprong van 48 seconden aan Maximilian Buhk geven. Voor de Duitser was er niets ander te doen dan de wedstrijd uit te rijden. Zijn voorsprong van bijna anderhalve minuut op de rest van het veld benadrukte de overmacht waarmee het team de wedstrijd won.



Als tweede over de finish kwam Walkenhorst Motorsport, hoewel na de race gediskwalificeerd vanwege een technische overtreding. Nadat Christian Krognes een handvol posities was verloren vanwege de onverwachte bandenslijtage, kwam de BMW met naast Krognes ook Jody Fannin en David Pittard aan boord, in de stints die volgenden terug naar voren.

GetSpeed Performance werd als tweede geklasseerd. Het Mercedes-AMG GT3-team, winnaar van de vorige wedstrijd maar nu met Philipp Ellis en Maximilian Götz achter het stuur, wist zich knap te herstellen van een licht beschadigde bolide en lekke band na een aanrijding met de Black Falcon Team AutoArena Motorsport Mercedes-AMG GT3 van Patrick Assenheimer en Manuel Metzger. Ellis hield in de eindfase fabriekscoureurs Manuel Metzger in de AMG en Frank Stippler in de Phoenix Racing Audi R8 LMS GT3 achter zich en stelde daarmee wederom een podiumresultaat veilig.

Door de diskwalificatie van Walkenhorst Motorsport werden Metzger en Assenheimer naar de derde plek gepromoveerd.



Beste Nederlander was Yelmer Buurman, die samen met zijn Blancpain GT-teamgenoot Luca Stolz het 2020-model van de Mercedes-AMG GT3 mocht uitproberen voor Black Falcon. Ondanks een voor GT3’s zonder homologatie reglementair vastgelegde laatste startplaats, verkortte stints én 30 seconden extra pitstoptijd, reed de Gelderlander naar een knappe achtste plaats.

In de SP6-klasse verscheen Patrick Huisman weer eens aan de start in de Eifel, nu met een Porsche 911 GT3 Cup van SetupWizzard Racing. De Porsche-expert won zijn klasse en eindigde als 20ste algemeen. Onder de Porsche Cup-wagens kwam zijn bolide als vierde over de finish.

Marco van Ramshorst trad in een Aston Martin Vantage AMR GT4 van AMR Performance Centre aan in de SP8T-categorie waarin hij zesde werd, Paul Harkema kwam solo uit in een Prosport Performance Porsche Cayman waarmee hij de derde plaats in de V6-klasse veroverde, en Christiaan Frankenhout racete met zijn 24H Series-teamgenoten van Hofor-Racing in hun BMW E46 in de SP6-klasse maar viel al na vier ronden uit.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS