Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Hoe kansrijk zijn de Nederlandse toppers dit weekend bij de 24 uurs op de Nordschleife?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 10 mei 2018 13:04

ADENAU - Zaterdagmiddag 15.30 uur gaat het spektakel van start. Meer dan 150 auto’s en 600 deelnemende coureurs zullen vanaf dan 24 uur lang over de gevaarlijke Nordschleife van de Nürburgring op het scherpst van de snede strijden. In Duitsland, het automobielland bij uitstek, betekent het heel veel als je de 24 uurs wint. Bij de verschillende fabrieksformaties zitten ook diverse Nederlandse toppers in het stoeltje. Hoe kansrijk zijn deze mannen voor de eindoverwinning? Gaan ze de Grüne Hölle bedwingen?

Indy Dontje en Renger van der Zande


Gedreven topsporters die beroepscoureur worden
Het is eigenlijk best bijzonder hoeveel Nederlandse rijders een succesvolle Internationale carrière hebben als fabrieksrijder. We zien ze allemaal terug bij zo’n topevenement als de 24 uurs van de Nürburgring. Wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal een stevige opleiding hebben gehad als autocoureur. Van de karts, via de junior Formule klassen als de Formule Renault 2.0 tot de Formule 3 en de GP2, tegenwoordig Formule 2 genoemd. De keuze voor rijden met “tin roof” ontstaat dan omdat de piramide voor de Nederlanders net eindigt onder de Formule 1. Onze ex-Formule 1-mannen Christijan Albers, Robert Doornbos en Giedo van der Garde zien we niet terug in dit hoogste segment onder de Formule 1. Maar degenen die succesvol zijn in deze liga als beroepscoureurs lijken een diepgewortelde liefde voor racen te hebben, waardoor stoppen geen optie is. Goed om ze tegen te komen in de Grüne Hölle.

Nick Catsburg


De Nederlandse matadoren
• Bij Audi…………………Robin Frijns rijdt samen met onder andere René Rast en Dries Vanthoor als fabrieksinzet bij het WRT team.
• Bij BMW………………Stef Dusseldorp rijdt samen met onder andere Drumbeck en Imperatori in het fabrieksgesteunde Falken-team
maar ook………………Nicky Catsburg, die samen met Westbrook en Edwards door BMW geplaatst is in het ROWE team
• Bij Mercedes………Renger van der Zande, die nota bene door de fabriek op twee auto’s is ingezet, beiden bij het fabrieksteam van HTP/Mann Filter, met toppers als Mortara, Juncadella, Götz en Hohenadel
maar ook………………Indy Dontje, eveneens door de fabriek in gezet bij http / Mann Filter
en ook …………………Yelmer Buurman, ondergebracht bij het sterke Falcon team met ook Stolz en Jäger

Beitske Visser BMW

En er zijn meer Nederlanders,
Er is nog een categorie Nederlanders die vaak semi-fabrieks gesteund ook een flink partijtje meeblazen,
 Jeroen Bleekemolen, ondergebracht bij het PRO-AM team van HTP
 Carlo van Dam, bij het Subaru Technika International team
 Milan Dontje, bij het Phoenix Audi team
 Beitske Visser, bij het Sorg Rennsport team met BMW
 Tom Coronel, die bij Sorg haar teamgenoot is.
Je kunt al met al stellen dat er onder de 600 coureurs een paar pittige Nederlanders aan de start staan. Een spannende vraag. Als je het even los van de auto’s en de teams ziet, dan springen er toch een viertal rijders uit.

snelle rakker

Het ruwe natuurtalent Robin Frijns kan ongelooflijk snel zijn. De selfmade Nicky Catsburg blijkt verrassend een hele sterke carrière te hebben in verschillende topcompetities als IMSA, Blancpain, WTCR. Yelmer Buurman is een snelle rakker die bovendien altijd zijn auto weer heelhuids “thuis brengt”. En tot slot hebben we Renger van der Zande, inmiddels routinier in IMSA en ook GT3, die op 32 jarige leeftijd tot bloei lijkt te komen. Deze vier mannen lijken net die fracties van seconden sneller te kunnen zijn. Maar ja, in autosport zijn de krachten soms complex. Je team, de kwaliteit van de auto, de techniek die heel moet blijven, je teamgenoten, incidenten op de baan, Safety Car situaties en ook stom geluk vormen de ingrediënten om te kunnen stralen op het hoogste trapje van het ereschavot.

En dan blijft er niet veel meer te beoordelen over voor RaceXpress dan het te gooien op statistiek. Renger van der Zande lijkt percentagewijs de meest kansrijke voor de overwinning. Hij is namelijk ingeschreven door Mercedes op twee auto’s. Dus dubbele kansen. De auto’s zijn sterk, het team HTP is goed, de collega rijders op auto 1 (Mortara , Juncadella, beiden DTM coureurs en Baumann) zijn snel en ervaren. Op de tweede auto zitten Indy Dontje, goed op de Nordschleife, evenals Hohenadel, en verder Maximillian Götz, ex DTM met wie Renger vaker successen boekte. Als Mercedes competitief is heeft Renger tweemaal zoveel kans om de 24 uurs te winnen. We weten het zondag einde middag.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS