GTWCE Sprint Cup-seizoen schakelt in Zandvoort een versnelling hoger met deelnemersveld van 41 auto's + DEELNEMERSLIJST
Uitgegeven door Peter Vader • 14 mei 2025 09:00
ZANDVOORT - Een deelnemersveld van 41 auto's reist komend weekend (16-18 mei) af naar Zandvoort voor wat een enorm competitief Sprint Cup-evenement belooft te worden op het historische, Nederlandse duinencircuit. Het evenement volgt op de openingsmeeting van de GT World Challenge Europe powered by AWS - Sprint Cup-klasse op Brands Hatch, afgelopen 3 en 4 mei, die twee totaal verschillende podiumplaatsen en twee klassewinnaars opleverde in zowel de Gold Cup als de Silver Cup. Zandvoort zou nog competitiever moeten zijn, nu de kanshebbers voor de Bronze Cup zich bij het startveld voegen nadat ze de Britse ronde hadden overgeslagen.
Dit brengt het deelnemersveld op 41 auto's, verreweg het hoogste aantal ooit op het Nederlandse circuit en pas de derde keer in de geschiedenis van de Sprint Cup dat de startopstelling de 40 overschrijdt. Zoals altijd zullen ze twee races van 60 minuten rijden, één op zaterdag (15:00 uur) en één op zondag (14:45 uur). Met geen ruimte voor fouten en volop inhaalmogelijkheden is Zandvoort klaar voor een spannend raceweekend.
PRO: Geen duidelijke favoriet na spannende openingsrace
Het Pro-veld is ongewijzigd ten opzichte van Brands Hatch, met dezelfde 11 teams die de strijd hervatten. Winward Racing pakte een nipte voorsprong in wat een strijd tussen meerdere teams lijkt te worden om de algehele titel in de Sprint Cup. Race 2-winnaars Maro Engel en Lucas Auer (#48 Mercedes-AMG) eindigden voor Vincent Abril en Alessio Rovera (#51 AF Corse – Francorchamps Motors Ferrari), die de openingswedstrijd wonnen maar in de tweede race niet scoorden.
Ferrari is het best vertegenwoordigde merk in de Pro. AF Corse zet een tweede auto in voor Thomas Neubauer en Arthur Leclerc, terwijl Emil Frey Racing ook een 296 GT3 meeneemt naar Zandvoort voor Ben Green en Konsta Lappalainen. Deze twee teams behaalden dezelfde resultaten op Brands Hatch, met afwisselend een vierde en een vijfde plaats.
Garage 59-coureurs Marvin Kirchhöfer en Benjamin Goethe maakten indruk tijdens de openingsrace, met name door de tweede plaats in Race 1 veilig te stellen. Team WRT behaalde hetzelfde resultaat in Race 2 dankzij een briljant uitgevoerde pitstop van de #32 BMW-pitcrew en de sterke prestaties van Charles Weerts en Kelvin van der Linde. Beide teams zouden serieuze kanshebbers op de overwinning kunnen zijn in Nederland.
Patric Niederhauser en Sven Müller presteerden sterk in Race 2 op Brands Hatch en behaalden een derde plaats dankzij indrukwekkend werk in de pits zowel als op het circuit. Barwell Motorsport begon ook met een positieve prestatie op eigen bodem, met Sandy Mitchell en Hugo Cook die twee keer in de Top-10 eindigden in de #78 Lamborghini.
Zandvoort biedt de vijf overgebleven Pro-teams de kans om hun eerste punten van het seizoen te scoren. De #64 HRT Ford Performance en #63 Grasser Racing Lamborghini beleefden een lastig weekend op het Britse circuit en hopen op een soepeler optreden. De #9 Boutsen VDS Mercedes-AMG, #35 Walkenhorst Motorsport Aston Martin en #111 CSA Racing McLaren mikken ook op een betere return van het Nederlandse evenement.
GOLD & SILVER: Hevige klassenstrijd in het verschiet op Zandvoort
De kans is groot dat er dit weekend een Nederlandse coureur vooraan het veld rijdt. Thierry Vermeulen en zijn teamgenoot Chris Lulham van Emil Frey Racing waren niet alleen de uitblinkers in de Gold Cup op Brands Hatch: ze pakten ook de poleposition en een podiumplaats in Race 1. Een herhaling op Zandvoort is zeker mogelijk, gezien de eerdere resultaten van het Zwitserse team ingeschreven door Verstappen.com op het circuit.
Maar de #69 Ferrari won in Engeland de openingsrace niet: AlManar Racing by Team WRT won Race 2 met Al Faisal Al Zubair en Jens Klingmann in de #777 BMW en zou opnieuw een sterke kanshebber moeten zijn op Zandvoort. Garage 59 was ook in goede vorm tijdens hun thuiswedstrijd en heeft met Adam Smalley en Louis Prette een zeer competitief coureursduo. Tresor Attempto Racing behaalde twee P3-finishes op Brands Hatch, terwijl Audi-collega Saintéloc Racing gefrustreerd zal zijn dat ze de openingsrace zonder podium hebben afgesloten.
In de Silver Cup maakten Boutsen VDS-duo Aurélien Panis en Cesar Gazeau hun status als klassefavorieten waar door Race 2 op Brands Hatch te winnen en een vroege voorsprong in de titelstrijd te nemen, terwijl AF Corse – Francorchamps Motors de andere overwinning pakte dankzij Jef Machiels en Marcos Siebert (#52 Ferrari). De #92 Paradine Competition BMW zal populair zijn bij de thuisfans, met het Nederlandse duo Maxime Oosten en Mex Jansen die het stuur delen. Rutronik Racing heeft ook een lokale coureur in dienst met Loek Hartog, die de #97 Porsche deelt met Eshan Pieris.
Het Audi-duo Saintéloc Racing en Tresor Attempto Racing behaalden beiden een podiumplaats in hun klasse op Brands Hatch. De openingsrace was daarentegen een uitdaging voor de Lamborghini-teams van Barwell Motorsport en Grasser Racing, hoewel ze vertrouwen kunnen putten uit de sterke resultaten die de Huracán tijdens eerdere bezoeken aan Zandvoort neerzette. De gevarieerde Silver Cup-startopstelling wordt gecompleteerd door inschrijvingen van Team WRT (BMW), Steller Motorsport (Corvette) en Comtoyou Racing (Aston Martin).
BRONZE: Regerend kampioenen keren terug voor sterke concurrentie
De Bronze Cup komt op Zandvoort de startgrid versterken met een deelnemersveld van 12 auto's dat de titel in de klasse najaagt. Paradine Competition verdedigt de titels die het vorig jaar won met een ongewijzigde line-up van Darren Leung en Dan Harper die de #991 BMW delen; ze zullen moeilijk te verslaan zijn, maar er zijn tal van sterke rivalen die hopen hun titel te pakken.
De achtervolgers worden aangevoerd door de nummers twee van vorig jaar, Dustin Blattner en Dennis Marschall, die zijn overgestapt naar de #74 Kessel Racing Ferrari. Ziggo Sport Tempesta zal ook een 296 inzetten voor Sprint-nieuwkomer Marco Pulcini en de ervaren Eddie Cheever. Het succesvolle team wordt nu gesteund door Ziggo Sport, een sportzender die GT World Challenge in Nederland uitzendt, en zal ongetwijfeld veel fans naar Zandvoort trekken.
Tresor Attempto Racing zal het terugkerende duo Andrey Mukovoz en Dylan Pereira inzetten in de #66 Audi, terwijl Imperiale Racing Dmitriy Gvazava heeft behouden en Loris Spinelli heeft toegevoegd, om de Lamborghini te delen. CSA Racing zet een McLaren in voor Arthur Rougier en Isaac Tutumlu Lopez, terwijl Comtoyou Racing het Braziliaanse duo Rafael Suzuki en Ricardo Baptista in de Aston Martin heeft.
Na vorig seizoen zijn debuut in de Endurance-klasse te hebben gemaakt, voegt Lionspeed GP zich bij de Sprint Cup met twee Porsche-deelnemers. Gabriel Rindone deelt de #80 met de Sprint-kampioen van 2023, Ricardo Feller, terwijl Bashar Mardini en Bastian Buus de #89 besturen.
Gezien het succes binnen de Pro-klasse zou Winward Racing een serieuze kanshebber moeten zijn voor de Bronze Cup-titel, met Rinat Salikhov en Gabriele Piana die hun Mercedes-AMG delen, terwijl Saintéloc Racing de vertrouwde Audi inzet voor Ghanim Salah Al-Maadheed en Ibrahim Al-Abdulghani. Grasser Racing completeert de startopstelling met een Lamborghini voor nieuwkomer Georgi Donczew en Squadra Corse-fabriekscoureur Christian Engelhart.
Klik hier voor de deelnemerslijst van de GT World Challenge Europe powered by AWS - Sprint Cup ZANDVOORT 2025
TIJDSCHEMA (CEST):
Vrijdag 16 mei:
Vrije training: 10:20-12:00
Pre-kwalificatie: 15:10-16:10
Zaterdag 17 mei:
Kwalificatie 1: 10:00-10:10 LIVE TV
Race 1: 15:00-16:00 LIVE TV
Zondag 18 mei:
Kwalificatie 2: 09:00-09:10 LIVE TV
Race 2: 14:45-15:45 LIVE TV
Randprogramma:
• GT2 European Series powered by Pirelli (2 races van 60 minuten)
• GT4 European Series powered by RAFA Racing Club (2 races van 60 minuten)
• GB3 Championship (3 races van 25 minuten)
Waar te zien?
Er is uitgebreide live-uitzending beschikbaar op de GT Wereldwijd YouTube-kanaal. Dit kanaal is gratis te bekijken over de hele wereld en bevat de volledige actie van begin tot eind van elke GT World Challenge.
Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery
Thierry Vermeulen, zoon van Max Verstappen's zaakwaarnemer Raymond Vermeulen, kwam in 2024 uit in de DTM en de GT World Challenge Europe, en reed bij de laatste ronde van het Nederlands kampioenschap van Chrono Karting mee in de DD2 klasse. Uitkomend voor het team van Stan Pex liet Vermeulen op Karting Genk zijn snelheid zien en reed hij in de finale de snelste rondetijd. Dit jaar komt Thierry Vermeulen opnieuw uit voor het team van Verstappen.com en krijgt hij in de DTM (Ferrari 296 GT3) zowel als in de GT World Challenge Europe (Aston Martin Vantage GT3) de volledige steun van Jos Verstappen en Max Verstappen. RaceXpress sprak met Vermeulen over karting, DTM en de ondersteuning van de viervoudig wereldkampioen Formule 1. Bekijk onderstaande video van ruim 3 minuten, aangeboden door RaceXpress:
Verstappen.com Racing testte eind maart twee dagen op Circuit Zandvoort. Thierry Vermeulen en Chris Lulham reden in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing waarmee ze uitkomen in het GTWCE Sprint-kampioenschap. Vermeulen is ook actief in de DTM en samen rijden ze nog het GTWC Endurance kampioenschap in een Aston Martin Vantage GT3 Evo. Kijk ruim 2 minuten naar onderstaande video over Thierry Vermeulen op Circuit Zandvoort, aangeboden door RaceXpress:
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!