GT World Challenge Europe Endurance - pech voor Colin Caresani: "We zullen onze koppen bij elkaar steken"
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 3 juni 2025 21:33
Hij was één van de snellere coureurs in een Mercedes, maar daar kocht Colin Caresani na afloop van de 3 uur van Monza niets voor. De 21-jarige Nederlander moest toezien hoe een van zijn teamgenoten van de #6 GetSpeed-auto werd uitgeschakeld door een remprobleem.
De tweede ronde van het GT World Challenge Europe Endurance-kampioenschap werd verreden op het iconische Autodromo Nazionale Monza, vlakbij modestad Milaan. Colin Caresani heeft goede herinneringen aan dat asfaltlint: minder dan een jaar geleden kroonde hij zichzelf er tot Silver Cup-kampioen in de GT World Challenge, met een knappe zege en een puike negende finishplaats overall. Bovendien had hij er dit jaar al getest: genoeg voedingsbodem voor een goed resultaat. Samen met wapenbroeders Tanart Sathienthirakul en Aaron Walker trok Caresani afgelopen weekend ten strijde in Italië en het trio schoot uit de startblokken. In de vrije training bleek de Mercedes AMG GT3 Evo de snelste wagen van het veld, in de pre-kwalificatie liet het drietal de hoopgevende trainingstijden opvolgen met een prachtige zesde plaats overall. Caresani en consorten waren overtuigend de snelste in hun eigen Silver Cup-klasse.
Het tempo dat op zaterdag werd getoond, bleef op zondag echter helaas achterwege. Caresani deed in de top-kwalificatie van zich spreken door andermaal met de besten mee te strijden, maar zijn teamgenoten hadden iets meer moeite om razendsnelle kwalificatietijden neer te zetten. Zo moest de blauw-witte brigade met startnummer zes genoegen nemen met een 28ste plaats (derde in klasse), wat een 33ste plaats werd nadat Sathienthirakul tegen een gridstraf wegens het overtreden van de baanlimieten aanliep.
Voor aanvang van de 3 uur van Monza werd besloten om Sathienthirakul te laten starten, waarop Caresani de zware middenstint voor zijn rekening zou nemen. Walker kreeg vervolgens de eer om de wagen te finishen. Gedurende Sathienthirakuls stint kreeg de GetSpeed-crew een lelijke tegenvaller te incasseren, toen de wedstrijd werd geneutraliseerd op een moment dat de engineering juist had besloten om door te rijden. Het bracht de drie coureurs op een onoverbrugbare afstand van de kop, ondanks dat Caresani zich halverwege de wedstrijd nog wist te ontdoen van de eerder opgelopen ronde achterstand. Een remprobleem tijdens Walkers stint bracht de moeizame deelname voortijdig ten einde.
Colin Carasani: "Een uitdagend weekend. We hebben de race, net zoals in Paul Ricard, eigenlijk verloren in de kwalificatie. Het zit hier in de GT World Challenge zo extreem dicht bij elkaar, dat elke tiende extra bij de gemiddelde kwalificatietijd al een paar plaatsen naar achteren op de startopstelling betekent. Mijn teammaten waren niet heel gelukkig met hun baanpositie in de kwalifcatiesessie en dus bleven wij steken op een 28ste plaats overall, wat via P3 in onze Silver Cup-klasse nog wel enige hoop bood voor de race. In die race hadden we het geluk echter ook niet aan onze zijde. De Full Course Yellow-neutralisatie verpestte onze strategische keuze en daardoor kwamen we een ronde achter. Ik wist ons nog van die ronde achterstand te ontdoen, maar teammaat Aaron (Walker) was reddeloos toen de remmen het begaven. Dat was de ultieme klap voor ons en daardoor zijn we ditmaal helaas uitgevallen. We zullen onze koppen bij elkaar steken om te onderzoeken waar we hebben verloren.”
“De volgende wedstrijd is gelukkig al vrij binnenkort: over vier weken is de 24 uur van Spa-Francorchamps, de belangrijkste race van het GT World Challenge Europe Endurance-seizoen. Daarvoor mag ik zelf nóg een keer aantreden op het circuit van Monza: het team van Antonelli verwacht mij bij de tweede ronde van het Campionato Italiano Gran Turismo. Ik heb er zin in”, besluit Caresani strijdlustig.