Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Goodyear warmt zich op voor een spannende race op Circuit Zolder

Uitgegeven door Johan Vis • 13 september 2019 09:10 • Print artikel

Dit weekend is het circuit van Zolder het toneel van een van de meest uitdagende raceseries ter wereld: het FIA European Truck Racing Championship (ETRC). Met meer dan 15 jaar ervaring in truckracing en 368 Formule 1 Grand Prix-overwinningen, heeft Goodyear een sterke geschiedenis en een ongeslagen trackrecord in de autosport. Bij de start van het nieuwe seizoen (2019) verlengde Goodyear zijn commitment als exclusieve bandenleverancier met nog eens drie jaar.

null

Het kampioenschap van 2019 wordt gekenmerkt door een intense strijd tussen 18 coureurs en toonaangevende fabrikanten, waaronder IVECO, Mercedes-Benz, Freightliner en MAN. Dit jaar doen vier voormalige European Truck Race kampioenen mee, waaronder de huidige titelhouder Jochen Hahn uit Duitsland, die graag wil prolongeren.

Supertrucks
Een gangbare truck voor de openbare weg weegt zo’n 40 ton (met aanhangwagen en volledige lading), heeft een motorvermogen van ongeveer 480 pk, een koppel van 2.300 Nm en rijdt gemiddeld 80 tot 100 km/u. De racetrucks in dit kampioenschap, gebaseerd op ‘reguliere’ 4x2 trekkers, beschikken echter over een enorme 1.500 pk sterke motor met een gemiddeld koppel van 5.500 Nm. Deze krachtige supertrucks racen van 0 - 100 km/u in 5 seconden en van 30 - 160 km/u in slechts 6 seconden.

Van het circuit naar de openbare weg
"In het FIA European Truck Racing Championship zijn banden van cruciaal belang en de teams rekenen op ons voor de beste tractie en prestaties", zegt Maciej Szymanski, Director Marketing Commercial Europe voor Goodyear, die verder toevoegt: “Met extreem krachtige trucks die kunnen versnellen als een sportauto en waarvan de remmen soms letterlijk in brand staan, is truckracen de ultieme proeftuin voor de ontwikkeling van onze premium truckbanden, zoals de onlangs gelanceerde Goodyear KMAX GEN-2 en FUELMAX GEN-2.”

Het kampioenschap bestaat uit acht races in verschillende landen en op verschillende circuits. Elk raceweekend is een spannend spektakel bestaande uit vier races plus kwalificaties en oefensessies. Dit stelt de banden echt op de proef op het gebied van acceleratie, remmen, robuustheid en warmtebeheer.

In 2004 heeft Goodyear een specifiek ontwikkelingsprogramma voor truckraces opgezet. De eerste speciaal voor dit soort races ontworpen band werd al snel werkelijkheid en is sindsdien voortdurend doorontwikkeld. In 2011 introduceerde Goodyear RFID-chips (Radio-Frequency Identification) in de racebanden om de FIA te ondersteunen bij het toezicht op het bandengebruik van de teams om zo fair play te garanderen.

Na intensieve testen in truckracen, is deze connected technologie ook opgenomen in Goodyear’s reguliere bandenassortiment. De intelligente technologie helpt fleetowners bij het zo effectief en efficiënt mogelijk inzetten van hun kostbare vloot. Het biedt een unieke identificatiecode voor elke band, waardoor tracking en monitoring gedurende de levensduur van de band wordt vergemakkelijkt.

“Het FIA European Truck Racing Championship brengt een selecte groep innovatieve technologiepartners en zeer getalenteerde coureurs samen. We zijn trots op onze langdurige betrokkenheid als exclusieve bandenpartner en zien truckracing als het perfecte podium om onze innovaties te kunnen testen onder uitdagende en competitieve omstandigheden. ”voegt Maciej Szymanski toe.

De specificaties
De Goodyear Truck Racing-banden hebben maat 315 / 70R22.5 en gebruiken reguliere Goodyear-bandkarkassen met een speciaal loopvlak die echter speciaal zijn aangepast aan de extreme circuitomstandigheden. De racebanden hebben de volgende speciale eigenschappen:

• Om het risico op oververhitting te verminderen, wordt een speciale dubbellaagse loopvlakkap gebruikt, waarbij de onderste laag een koelende samenstelling heeft. Een vergelijkbare technologie is ook opgenomen in de nieuwste Goodyear KMAX GEN-2 en FUELMAX GEN-2 banden.

• Het speciale loopvlak biedt een zeer hoge grip in zowel droge als natte baanomstandigheden, omdat bij vrachtwagenraces slechts één bandentype is toegestaan, anders dan bij autoracen.

• Om aan de hoge snelheid en handlingvereisten te voldoen, is de laterale stijfheid van de banden verbeterd. Een asymmetrisch schouderontwerp en omtreksgroeven met een specifieke race-loopvlakcompound zorgen voor consistente allround prestaties voor alle coureurs en op alle tracks.

• De band biedt een geoptimaliseerde grondcontactdrukverdeling bij rechtuit rijden en in bochten.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS