Generale voor de 24hrs Nurburgring 2025
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 22 mei 2025 11:44
De koorts bij de autosportfans, teams en rijders van de enduranceraces op de Nürburgring stijgt momenteel met de dag: de ADAC 24h Nürburgring Qualifiers op 24 en 25 mei bieden de laatste testmogelijkheid voor het seizoenshoogtepunt tijdens de ADAC RAVENOL 24h Nürburgring eind juni. Bovendien worden de twee races van het weekend meegeteld als ronden van de NLS (Nürburgring Endurance Series): De beste voortekenen voor een spannende strijd op de meer dan 25 km lange combinatie van Grand Prix-circuit en de Nordschleife. 109 teams gaan de uitdaging aan tijdens de twee racedagen, die een vol programma voor bezoekers bieden. Na drie afgeronde NLS-races, waarbij telkens een Porsche als eerste over de finish kwam, zijn de GT's uit Zuffenhausen de favorieten.
ADAC 24h Nürburgring Qualifiers op 24 en 25 mei bieden de laatste testmogelijkheid voor het seizoenshoogtepunt tijdens de ADAC RAVENOL 24h Nürburgring eind juni. Bovendien worden de twee races van het weekend meegeteld als ronden van de NLS (Nürburgring Endurance Series): De beste voortekenen voor een spannende strijd op de meer dan 25 km lange combinatie van Grand Prix-circuit en de Nordschleife. 109 teams gaan de uitdaging aan tijdens de twee racedagen, die een vol programma voor bezoekers bieden. Na drie afgeronde NLS-races, waarbij telkens een Porsche als eerste over de finish kwam, zijn de GT's uit Zuffenhausen de favorieten.
Falken Porsches favoriet na 2 overwinningen
Ze zullen het echter moeten opnemen tegen zeer sterke concurrentie in de GT3-klasse, die goed bezet is met ongeveer 20 deelnemers. Ook in andere klassen zal de strijd om waardevolle NLS-punten hevig zijn. Als je het spektakel ter plekke live wilt meemaken, kun je kaarten vanaf 25 euro (dagkaarten zaterdag of zondag) en veel meer informatie vinden op www.24h-rennen.de.
Dit jaar hebben de teams van Falken Motorsport en Manthey EMA met hun overwinningen in het NLS bewezen dat de GT3 Porsches perfect werken op de Nordschleife. Als het gaat om de kwalificaties, zijn de negen-elf auto's niet alleen daarom favoriet: Beide raceoverwinningen en de poleposition voor race 2 gingen vorig jaar ook naar de 911's van Falken Motorsports. De twee turquoise-blauwe auto's worden bestuurd door coureurs die in 2025 al NLS-kilometers hebben gemaakt en door nieuwkomers: Julien Andlauer/Alessio Picariello in de #33 en Dorian Boccolacci /Dennis Marschall /Nico Menzel in de #44 vertegenwoordigen de Falken-kleuren.
De Grello is een zeer goede kanshebber om als eerste te eindigen
Hun eerste achtervolger zal zeker de #911 Porsche 911 van Manthey EMA zijn. Omdat het NLS3-winnende duo Güven / Preining tijdens het kwalificatieweekend verplichtingen aangaat in de DTM, vertrouwt het team nu op twee toproutiniers: Kevin Estre (AUT) en Patrick Pilet (FRA) besturen de raceauto die door de fans liefkozend “Grello” wordt genoemd.
Naast Black Falcon, Dinamic GT en Hankook vertrouwen de winnaars van de 24 uur van 2024 ook op een Porsche 911: Scherer Sport PHX doet dit jaar voor het eerst mee met een 911 met de traditionele #16. Aan het stuur van de kwalificaties: Patric Niederhauser en Laurens Vanthoor.
Eerste keer voor Sherer Sport PHX met een 911 aan de start
Scherer PHX stuurt ook de Audi R8 LMS GT3 evo II met startnummer #1 naar de start. Met Christopher Haase, Luca Ludwig en Markus Winkelhock neemt een team van echte Nordschleife-veteranen de auto over, die qua concept een van de oudere modellen in het GT3-veld is. Juta Racing heeft in het NLS-seizoen al twee keer bewezen dat dit helemaal geen nadeel is, want het Pro-Am team zette hun R8 tijdens de eerste twee NLS-races van het seizoen op pole. Aan het stuur: Frank Stippler, die de auto als geen ander kent. Hij zal de #8 opnieuw delen met Alexey Veremenko, Elia Erhart en “Selv”in de kwalificaties.
Veteranen team aan de start/i>
De betrouwbaarheid van de raceauto's uit Ingolstadt wordt dit jaar ook aangetoond door équipe Vitesse, wiens R8 #50 wordt bestuurd door Michael Heimrich, Lorenzo Rocco di Torrepadula, Arno Klasen en Eric Ullström. De auto brak dit NLS-seizoen door de grens van 100.000 kilometer en is nog lang geen “oud ijzer” als het gaat om prestaties en racegeschiktheid.
Ook de rest van de inschrijvingslijst belooft veel actie vooraan: GetSpeed heeft al een van de Mercedes-AMG GT3's op korte afstand van de uiteindelijke racewinnaars in NLS3 geplaatst. De twee GT3 #14 en #17 horen zeker thuis op de favorietenlijst voor de 24-uurskwalificatie.
Favorieten op de lijst van de 24 hrs kwalificatie
Er zijn echter ook sterke deelnemers in het Aston Martin AMR GT3 Evo-kamp, waar Walkenhorst Motorsport en PROsport Racing op rekenen. Abt (Lamborghini Huracan GT3 Evo2 #27) en Realize Kondo Racing met Rinaldi (Ferrari 296 GT3 #45) zorgen ook voor Italiaanse accenten. En niet te vergeten: De “klassenstrijd” die typisch is voor het NLS in de 18 andere voertuigcategorieën. In totaal 20 Cup Porsches met elk tien starters in Cup2 en Cup3 zullen furore maken, terwijl ook de BMW M240i-klasse spannende actie belooft met negen deelnemers. Bij de productieauto's is het de VT2-klasse die met 18 auto's voor opwinding zal zorgen. Acht auto's met voorwielaandrijving en tien auto's met achterwielaandrijving zijn ingeschreven. De strijd om posities en punten zal hier dus niet minder spannend zijn, vooral omdat er in alle klassen ook NLS-punten op het spel staan. Ze worden in beide races toegekend en het reglement bepaalt dat de puntenopbrengst in goed bezette klassen hoger is dan in de zwakkere categorieën.
Walkenhorst Motorsport en Dörr Motorsport zetten beide een Aston Martin in
Tijdens de 24h Qualifiers zorgen niet alleen de deelnemers aan de twee hoofdraces voor het beste entertainment. Na de eerste kwalificatiesessie op zaterdagochtend (10.00 - 12.00 uur) gaat de RCN vanaf 13.00 uur het voormalige F1-circuit op voor een prestatietest van drieënhalf uur: dit staat garant voor het beste entertainment voor de start van race 1 (17.30 uur), die vervolgens vier uur lang 's avonds duurt. Zondag belooft ook een vol programma, want de tweede kwalificatiesessie van 75 minuten (vanaf 8.15 uur) wordt om 10.30 uur gevolgd door een topkwalificatie, waarin de plaatsen op de eerste startrijen op het spel staan. Net als de race in de schemering op zaterdag bieden de kwalificaties de perfecte simulatiemogelijkheid voor het seizoenshoogtepunt tijdens de 24 uur van juni. Race 2 gaat dan om 13.00 uur van start en duurt opnieuw vier uur. Op beide dagen zorgen eKart-slaloms in de paddock en autoslalomwedstrijden in de Merdes-AMG-Arena ook voor geweldige motorsportactie op de Nürburgring.