FOTO'S - Kirchhofer en Goethe winnen op Magny-Cours; Vermeulen en Lulham jammerlijk uitgeschakeld + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 4 augustus 2025 15:47
De tweede GT World Challenge Europe Sprint Cup-zege voor het Garage 59-team. McLaren moest negen jaar wachten op een overwinning in de Sprint Cup, maar nu hebben ze er in veertien dagen ineens twee! Marvin Kirchhöfer en Benjamin Goethe bezorgden Garage 59 zondagmiddag op Magny-Cours een zwaarbevochten zege, waarmee zij zich nu serieus mengen in de strijd om de overall titel. De #59 McLaren-crew is de eerste herhaalwinnaar van het seizoen 2025 en vertrekt naar de finale in Valencia met slechts 1,5 punt achterstand op koplopers Kelvin van der Linde en Charles Weerts (#32 Team WRT BMW). Ze hielden nipt de #63 Grasser Racing Lamborghini achter zich, die zaterdag nog de eerste race won en ook nu weer erg sterk voor de dag kwam en dichtbij een overwinning was.
Marvin Kirchhöfer en Benjamin Goethe bezorgden Garage 59 zondagmiddag op Magny-Cours een zwaarbevochten zege, waarmee zij zich nu serieus mengen in de strijd om de overall titel.
Poleposition en strijd op het scherpst van de snede
Kirchhöfer startte vanaf pole nadat hij ’s ochtends domineerde in de kwalificatie. Maar tijdens de race zat Jordan Pepper (#63 Lamborghini) hem constant op de hielen. De pitstop van Grasser Racing was net iets sneller, waardoor Luca Engstler de McLaren op de baan moest proberen te pakken. En dat lukte bijna: hij zat meteen achter Goethe en had vooral in sector 3 zichtbaar meer snelheid.
Goethe moest zijn McLaren breed maken om de aanval af te slaan. Toen tien minuten voor het einde een full-course yellow volgde voor de gestrande #111 CSA Racing McLaren van Jim Pla, kreeg hij even ademruimte. Na de herstart waren er nog twee ronden te gaan. Engstler zat weer op de bumper van Goethe, maar net als in Misano hield Goethe stand. “Ze zaten vlak achter me, maar ik liet geen ruimte over,” aldus Goethe. “Het was krap, maar het voelde geweldig om opnieuw als eerste over de finish te komen.” De marge bij de finish was slechts 0,156 seconden, de kleinste van het seizoen tot nu toe.
Engstler zat weer op de bumper van Goethe, maar net als in Misano hield Goethestand.
BMW stijgt in het klassement
Van der Linde en Weerts eindigden als derde, na een knappe opmars vanaf plek zes. Weerts reed de slotstint en wist dichtbij de koplopers te komen, maar hij miste nét de snelheid voor een aanval. Daarachter volgde de #51 AF Corse – Francorchamps Ferrari op plek vier en de #96 Rutronik Porsche als vijfde. Voor Rutronik blijft de titel in zicht. Boutsen VDS werd zesde, met de #48 Winward Mercedes-AMG als zevende na een sterke race vertrokken vanaf plek 16 op de grid. Titelverdedigers Engel en Auer hebben echter een zware opgave voor de boeg.
Van der Linde en Weerts eindigden als derde, na een knappe opmars vanaf plek zes.
Saintéloc pakt Gold Cup-zege
De #69 Emil Frey Ferrari verspeelde opnieuw een kans op Gold Cup-succes. Thierry Vermeulen reed sterk in de openingsfase, maar teamgenoot Chris Lulham botste bij zijn out-lap op de #50 AF Corse Ferrari. Lulham kreeg een lekke band, terwijl Thomas Neubauer (#50) een straf kreeg voor de aanrijding.
Zo konden Paul Evrard en Gilles Magnus (#25 Saintéloc Audi) hun tweede overwinning van het seizoen pakken en komen zij tot op 2,5 punten van de klasseleiding. “We wisten dat we moesten toeslaan als de kans kwam,” zei Magnus. “Dat deden we vandaag perfect.”
Paul Evrard en Gilles Magnus (#25 Saintéloc Audi) pakten hun tweede Gold Cup-overwinning van het seizoen.
Silver Cup: Drie op rij voor Comtoyou
Jamie Day pakte poleposition in de Silver Cup, maar moest in de eerste ronde de leiding afstaan aan Mex Jansen (#991 Paradine BMW). Na een razendsnelle pitstop kwam Kobe Pauwels weer op kop in de #21 Comtoyou Aston Martin, en hield dat vol tot het einde. De #10 Boutsen VDS Mercedes-AMG werd tweede. Day en Pauwels lijken de topfavorieten voor de titel.
Kobe Pauwels veroverde voor de tweede keer de koppositie in de #21 Comtoyou Aston Martin, en hield dat vol tot het einde.
Bronze Cup: Winward grijpt zege en leiderschap
Ook in de Bronze Cup was er veel actie. Winnaar werd de #81 Winward Mercedes-AMG van Rinat Salikhov en Marvin Dienst. Dienst wist Dennis Marschall (#74 Kessel Ferrari) achter zich te houden. Kessel profiteerde van een sterk optreden van Dustin Blattner in de eerste stint. In het kampioenschap leidt Kessel nu met slechts één punt voorsprong op de #89 Lionspeed GP Porsche van Bashar Mardini en Bastian Buus.
Winnaar van de Bronze Cup werd de #81 Winward Mercedes-AMG van Rinat Salikhov en Marvin Dienst.
Klik hier voor de uitslag van Race 1 van de GT World Challenge Europe powered by AWS - Sprint Cup in Magny-Cours op zondag 3 augustus 2025
Aftellen naar de finale
De Sprint Cup-finale vindt plaats op Circuit Ricardo Tormo in Valencia, van 19 tot 21 september. Daar worden acht titels verdeeld over vier klassen. Eerst staat nog de volgende ronde van de Endurance Cup op het programma: van 29 tot en met 31 augustus op de Nürburgring. Dit is het eerste langeafstandsevenement sinds de legendarische 24 Uur van Spa.
De #48 Winward Mercedes-AMG als zevende afgevlagd na een sterke race vertrokken vanaf plek 16 op de grid.
De #51 AF Corse – Francorchamps Ferrari eindigde op plek vier.
“Ze zaten vlak achter me, maar ik liet geen ruimte over,” aldus racewinnaar Benjamin Goethe, die vervolgde: “Het was krap, maar het voelde geweldig om opnieuw als eerste over de finish te komen.”
De #69 Emil Frey Ferrari verspeelde opnieuw een kans op Gold Cup-succes. Thierry Vermeulen reed sterk in de openingsfase, maar teamgenoot Chris Lulham botste bij zijn out-lap op de #50 AF Corse Ferrari. Lulham kreeg een lekke band, terwijl Thomas Neubauer (#50) een straf kreeg voor de aanrijding.
De #96 Rutronik Porsche eindigde als vijfde; voor Rutronik blijft de titel in zicht.
P19 overall en een tweede plaats in de Silver Cup voor #992 Maxine Oosten en Mex Jansen met hun BMW M4 GT3 EVO van Paradine Competition
Een verdiende tweede plaats in de Silver Cup voor #992 Maxine Oosten en Mex Jansen met hun BMW M4 GT3 EVO van Paradine Competition

Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery
Thierry Vermeulen, zoon van Max Verstappen's zaakwaarnemer Raymond Vermeulen, kwam in 2024 uit in de DTM en de GT World Challenge Europe, en reed bij de laatste ronde van het Nederlands kampioenschap van Chrono Karting mee in de DD2 klasse. Uitkomend voor het team van Stan Pex liet Vermeulen op Karting Genk zijn snelheid zien en reed hij in de finale de snelste rondetijd. Dit jaar komt Thierry Vermeulen opnieuw uit voor het team van Verstappen.com en krijgt hij in de DTM (Ferrari 296 GT3) zowel als in de GT World Challenge Europe (Aston Martin Vantage GT3) de volledige steun van Jos Verstappen en Max Verstappen. RaceXpress sprak met Vermeulen over karting, DTM en de ondersteuning van de viervoudig wereldkampioen Formule 1. Bekijk onderstaande video van ruim 3 minuten, aangeboden door RaceXpress:
Verstappen.com Racing testte eind maart twee dagen op Circuit Zandvoort. Thierry Vermeulen en Chris Lulham reden in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing waarmee ze uitkomen in het GTWCE Sprint-kampioenschap. Vermeulen is ook actief in de DTM en samen rijden ze nog het GTWC Endurance kampioenschap in een Aston Martin Vantage GT3 Evo. Kijk ruim 2 minuten naar onderstaande video over Thierry Vermeulen op Circuit Zandvoort, aangeboden door RaceXpress:

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




