FOTO'S - GTWCE Pre-kwalificatie in Magny-Cours: Pereira grijpt laat de koppositie; Nederlanders teleurstellend + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 2 augustus 2025 05:21
Dylan Pereira zette de snelste tijd neer tijdens de pre-kwalificatie op vrijdagavond van de GT World Challenge Europe powered by AWS - Sprint Cup op Magny-Cours. Hij reed zijn beste ronde helemaal aan het einde van de zestig minuten durende sessie en plaatste daarmee Tresor Attempto Racing bovenaan in een verrassende rangorde. Zware regenval kort voor de pre-kwalificatie, zorgde voor lastige omstandigheden op het Franse circuit. Naarmate het asfalt opdroogde, daalden de rondetijden snel, wat resulteerde in een constante wisseling van leiders. In de loop van het uur werd de snelste tijd zelfs met meer dan 15 seconden verbeterd, terwijl zo’n 20 verschillende auto’s op een gegeven moment de eerste plaats bezetten.
Dylan Pereira zette met de Audi R8 LMS GT3 EVO II de snelste tijd neer tijdens de pre-kwalificatie op vrijdagavond van de GT World Challenge Europe powered by AWS - Sprint Cup op Magny-Cours
Pereira klokte een tijd van 1:40.837 in zijn laatste ronde met de #66 Audi en verwees daarmee de #64 HRT Ford Performance Mustang van de jonge Fransman Roman Andriolo naar de tweede plaats. Andriolo reageerde nog wel, maar kwam vier tienden tekort ten opzichte van Pereira's nieuwe toptijd. Toch was dit de beste prestatie van de HRT-Mustang in 2025 tot nu toe.
Dylan Pereira en A.Mukovoz (l-r)
De #66 Audi was één van de vijf Bronze Cup-auto’s in de algemene top zes. Lionspeed GP bezette de derde en vierde plaats met zijn Porsches, bestuurd door respectievelijk Bastian Buus en Ricardo Feller. Daarachter volgden Loris Spinelli in de #85 Imperiale Racing Lamborghini en Eddie Cheever in de Ziggo Sport Tempesta Ferrari.
Kelvin van der Linde was de enige titelrivaal die zich vooraan liet zien; hij eindigde als zevende algemeen in de #32 Team WRT BMW. De Top-10 werd compleet gemaakt door drie Pro-auto’s: de #14 Emil Frey Racing Ferrari, de #111 CSA Racing McLaren en de #78 Barwell Motorsport Lamborghini.
Kelvin van der Linde was de enige titelrivaal die zich vooraan liet zien; hij eindigde als zevende algemeen in de #32 Team WRT BMW
Ricky Collard was de beste Gold Cup-deelnemer en eindigde als elfde algemeen in de #76 Lamborghini, waarmee hij een bemoedigende sessie voor het Barwell-team afsloot. De leider in de Silver Cup volgde direct daarna: Kobe Pauwels werd twaalfde in de #21 Comtoyou Racing Aston Martin, die bij de vorige ronde in Misano zijn eerste klasse-overwinning van het seizoen behaalde.
De Nederlanders wisten zich niet te profileren. Het was P19 voor #992 van de Silver-coureurs Maxime Oosten en Mex Jansen met hun BMW M4 GT3 EVO van Paradine Competition. Daarna volgde op P21 de #69 Ferrari 296 GT3 van Chris Lulham en Thierry Vermeulen (Verstappen.com / Emil Frey Racing) en nog verder naar beneden treffen we op P36 de #97 Porsche 911 GT3 R (992) van Loek Hartog en E. Pieris aan (Rutronik Racing). Kortom: zaterdag is voor de Nederlanders volop werk aan de winkel om zich te verbeteren ten opzichte van hun resultaten in de Pre-kwalificatie op vrijdag.
De auto's komen zaterdag om 14:45 uur (CEST) weer in actie voor Kwalificatie 1, die de startgrid voor Race 1 om 20:30 bepaalt. Beide sessies, evenals de actie op zondag, worden live gestreamd op het YouTube-kanaal van GT World.
Klik hier voor de uitslag van de pre-kwalificatie van de GT World Challenge Europe powered by AWS - Sprint Cup in Magny-Cours op vrijdag 1 augustus 2025
De #64 HRT Ford Performance Mustang van de jonge Fransman Roman Andriolo veroverde de tweede plaats, hij kwam vier tienden tekort ten opzichte van Pereira's nieuwe toptijd. Toch was dit de beste prestatie van de HRT-Mustang in 2025 tot nu toe
P5 voor #85 Lamborghini Huracan GT3 EVO 2 van L.Spinelli en D.Gvazava van Imperiale Racing (Bronze Cup)
Dylan Pereira zette met de Audi R8 LMS GT3 EVO II de snelste tijd neer tijdens de pre-kwalificatie op vrijdagavond van de GT World Challenge Europe powered by AWS - Sprint Cup op Magny-Cours
Thierry Vermeulen in gedachten verzonken over zijn teleurstellende P21 met de #69 Ferrari 296 GT3 van Verstappen.com / Emil Frey Racing

Maxime Oosten
P19 voor #992 van de Silver-coureurs Maxime Oosten en Mex Jansen met hun BMW M4 GT3 EVO van Paradine Competition
P36 voor de #97 Porsche 911 GT3 R (992) van Loek Hartog en E. Pieris aan (Rutronik Racing)


Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery
Thierry Vermeulen, zoon van Max Verstappen's zaakwaarnemer Raymond Vermeulen, kwam in 2024 uit in de DTM en de GT World Challenge Europe, en reed bij de laatste ronde van het Nederlands kampioenschap van Chrono Karting mee in de DD2 klasse. Uitkomend voor het team van Stan Pex liet Vermeulen op Karting Genk zijn snelheid zien en reed hij in de finale de snelste rondetijd. Dit jaar komt Thierry Vermeulen opnieuw uit voor het team van Verstappen.com en krijgt hij in de DTM (Ferrari 296 GT3) zowel als in de GT World Challenge Europe (Aston Martin Vantage GT3) de volledige steun van Jos Verstappen en Max Verstappen. RaceXpress sprak met Vermeulen over karting, DTM en de ondersteuning van de viervoudig wereldkampioen Formule 1. Bekijk onderstaande video van ruim 3 minuten, aangeboden door RaceXpress:
Verstappen.com Racing testte eind maart twee dagen op Circuit Zandvoort. Thierry Vermeulen en Chris Lulham reden in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing waarmee ze uitkomen in het GTWCE Sprint-kampioenschap. Vermeulen is ook actief in de DTM en samen rijden ze nog het GTWC Endurance kampioenschap in een Aston Martin Vantage GT3 Evo. Kijk ruim 2 minuten naar onderstaande video over Thierry Vermeulen op Circuit Zandvoort, aangeboden door RaceXpress:

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




