FOTO'S - Emotionele overwinning voor Proton Huber Competition Porsche in Michelin 12H PAUL RICARD + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 6 juli 2025 11:33
LE CASTELLET - De enorme concurrentiestrijd tijdens een spannende en zinderende Michelin 12H PAUL RICARD kwam tot zijn climax in de laatste paar minuten van de race onder de sterrenhemel van Le Castellet. Proton Huber Competition behaalde een verdiende overwinning met slechts 3,4 seconden voorsprong in zijn Porsche 911 GT3 R (992). Na twee Code 60-periodes in het laatste halfuur van de race, werd een Grandstand-finish geserveerd met het team van Klaus Bachler, Manuel Lauck, Jörg Dreisow en Mark Wallenwein – laatstgenoemde zat aan het stuur tijdens de beslissende laatste stint – die net een pittige uitdaging van Red Ant Racing afsloeg. "Die finish was te spannend, te spannend voor mij!", zei een stralende Dreisow, die met het team ook de GT3 PRO-AM won en de leiding nam in het Michelin 24H SERIES European Series-klassement. "Na 12 uur stromen er zoveel emoties door mijn lichaam, het is ongelooflijk, ongelooflijk. Zo'n overwinning is altijd een groot teamevenement, iedereen, de monteurs, de coureurs, de bandenman – het is pure emotie."

Kobe de Breucker in de Red Ant Mercedes-AMG GT3 EVO halveerde de achterstand op de Porsche ruimschoots in de spannende laatste zes minuten, maar hij, Kenneth Heyer en de broers Yannick en Ayrton Redant moesten genoegen nemen met een desalniettemin uitstekende tweede plaats. De Mercedes-AMG GT3 EVO van TFT Racing, bestaande uit Benjamin Paque, Jordan Boisson, Patrick Charlaix en Nico Bastian, completeerde het overall podium.

De Continental Racing by Simpson Motorsport Audi R8 LMS GT3 EVO II, gedeeld door Vasily Vladykin, David Pogosian en Andrey Solukovtsev, eindigde indrukwekkend als vierde in de GT3 en behaalde de overwinning in de AM-klasse. In de 992-klasse waren Martin Rump, Julian Hanses en Valters Zviedris van Muhlner Motorsport de hele tijd sterk en behaalden een geweldige overwinning in de Porsche 911 GT3 Cup (992) met nummer 921.
Beide koplopers in de GTX-klasse ondervonden problemen, maar het was de Graff Racing Nova NP02 die de overwinning pakte bij zijn debuut in de GTX-categorie met Sebastien Page, Luis Sanjuan en Eric Trouillet. In de GT4-klasse behaalde Venture drie overwinningen uit vier races dit seizoen met zijn Mercedes-AMG GT4 van Christopher Jones, Neville Jones en Matthew George.
De Spirit of Race-prijs werd uitgereikt aan het Maleisische Viper Niza Racing na een monumentale prestatie. Hun weekend leek voorbij na een kwalificatiecrash voor Dominic Ang. De Mercedes-AMG GT3 was niet meer te repareren, dus het team leasede een andere Mercedes van Red Ant, prepareerde de auto, startte achteraan en behaalde de achtste plaats algemeen en een GT3 AM-podium met Ang, Melvin Moh en Douglas Khoo.

GT3
De temperatuur was al 32 graden toen de race zaterdag om 10:00 uur lokale tijd begon en Axcil Jefferies leidde vanaf poleposition voor Into Africa Racing by Dragon Racing. Hij wist in de eerste ronden in de Ferrari 296 GT3 een voorsprong van zes seconden te behalen, mede dankzij de felle strijd achter hem.
Elia Erhart was opgeklommen naar de tweede plaats in de Sainteloc Junior Team Audi R8 LMS GT3 EVO II, terwijl Nico Bastian derde stond voor TFT Racing, terwijl Kobe de Breucker terugviel van zijn plek op de eerste startrij in de Red Ant Mercedes.
Vanaf de zesde startpositie verspilde Josef Kral geen tijd en klom al snel naar de vierde plaats in de Scuderia Praha Ferrari 296 GT3. Twee fantastische inhaalacties in vier ronden, eerst op Bastian en vervolgens op Erhart, brachten Kral in de race en hij nam de leiding over toen Jefferies zijn eerste pitstop maakte.
Hij bleef het tweede uur aan de leiding, met de E2P Racing Aston Martin Vantage AMR GT3 van Oliver Campos en Khaled Al Marzouq als derde voor Dragon. Kral had meer dan een halve minuut voorsprong op de rest voordat hij de volgende pitstop maakte, toen Pierre Kaffer van Sainteloc er langs kwam. Kaffer kwam vervolgens aan het einde van ronde 62 binnen na een spin op Signes, na een botsing met de Era Motorsport Ferrari 296 GT3 met nummer 81. Kaffer werd schuldig bevonden en kreeg een tijdstraf van 20 seconden, waardoor Al Marzouq de leiding weer overnam voor Dragon.
Op een derde van de afstand was ‘Praag’ weer de koploper, met Dennis Waszek die meer dan een halve minuut voorsprong op Kaffer had, terwijl Bachler doorstampte naar het podium voor Proton Huber. Miroslav Vyboh leidde in Praag tot het vijfde uur, voor de eerste Code 60 van de race later in dat uur.

Net toen de race hervat zou worden, met de Ferrari van Dragon Racing aan de leiding met Xollie Letlaka, stopte de auto met nummer 98 op de baan vanwege een defect aan de hogedrukbrandstofpomp – waardoor de Code 60 verlengd werd. Vladykin nam daardoor de leiding over in de Audi R8 met nummer 69.
Scuderia Praag, Proton Huber en Continental Racing namen alle drie om de beurt de leiding weer over en in het laatste derde deel van de race verstevigden ze hun respectievelijke uitdagingen. Red Ant maakte zich echter zorgen, eerst een tijdstraf voor te hard rijden in de pitstraat en vervolgens een losgeraakt carrosseriedeel linksvoor van de auto.
Desondanks zette de Mercedes-AMG onverminderd door, terwijl de podiumvolgorde bleef schommelen en de zon steeds lager aan de avondhemel van Le Castellet kwam te staan. Niemand had dit echter kunnen voorspellen.
Eerst werd er een Code 60 afgekondigd vanwege een gestrande auto op de baan, dus greep De Breucker – inmiddels in de Red Ant-auto – zijn kans om een laatste stop te maken. Even later begaf de Sainteloc Audi R8 het in een enorme rookpluim vanaf de vijfde plaats, wat opnieuw een Code 60 veroorzaakte.
Toen de actie weer op gang kwam, waren er nog maar zes minuten te gaan en behield Wallenwein de voorsprong van Proton Huber met zo'n 10 seconden. De Breucker deed er alles aan en kwam met grote inspanning tot iets meer dan drie seconden. Hij had een ronde voorsprong op de TFT Racing-auto en de Audi van Continental lag vierde achter de leidende Ferrari, Scuderia Praha.

992
Rump nam de start in 992 voor Muhlner Motorsport en pakte snel de leiding toen de pole-startende auto van SebLajoux Racing met nummer 888 teruggleed. Rik Breukers in de Red Camel-Jordans.nl-auto was daarentegen sensationeel – hij moest als 32e en laatste op de grid starten, nadat het team de kwalificatie had moeten missen vanwege een kapotte motor. Binnen slechts 15 minuten racen stond hij al derde in 992.
Patric Niederhauser in de Lionspeed GP Porsche 911 GT3 Cup (992) kwam van de zevende plaats naar de leiding, waarmee hij zijn sterrenstatus bevestigde. Na de eerste stops leidde Hanses voor Muhlner, Patrick Kolb tweede voor Lionspeed en Fabian Danz derde in de #909 Red Camel-Jordans.nl.
Nadat de race een derde van de afstand had afgelegd, bleef Muhlner aan de leiding, gevolgd door Marco Gersager op een nipte derde plaats in de Holmgaard Motorsport Porsche. Dit bleef een tijdje zo, toen halverwege de race Niclas Jonsson naar de derde plaats was geklommen voor RPM – het team was achteraan gestart en had in een van de kwalificatiesessies geen tijd kunnen neerzetten.

In het zesde uur kwam Rik Breukers in de 992 aan de leiding, weggereden van Hanses, maar die laatste lag na de volgende stop van Red Camel weer op de eerste plaats. Muhlner bleef de rest van de race goed presteren en na een late tankstop tijdens de laatste Code 60 behaalde Rump een knappe overwinning in de 992-klasse.
Holmgaards kwartet, bestaande uit Gersager, Patrick Steen Rasmussen, Jonas en Magnus Holmgaard, behaalde een welverdiende tweede plaats in 992 en daarmee ook de AM-overwinning, terwijl de derde plaats in het algemeen klassement in 992 een overwinning betekende voor Ivo, Luc, Rik Breukers en Danz, die vanaf de laatste startpositie tot het uiterste hadden gestreden.
Problemen met beide SebLajoux Racing-deelnemers verhinderden een podiumplaats, maar de nummer 910 van Giovanni Scamardi, Jeremy Faligand, Pierre-Arnaud Navarro en Jean-Laurent Navarro eindigde als tweede in de AM-klasse, vóór nummer 888 van Paul Meijer, Carlos Rivas, Stéphane Perrin en Sébastien Lajoux.

GTX en GT4
Graff Racing, de poleposition-kwalificatie in de GTX, beleefde een uitstekend eerste uur door de klasse absoluut te domineren met Trouillet achter het stuur van de Nova NP02 – met een voorsprong van meer dan een ronde vóór het einde van het eerste uur. In het derde uur was de Nova, aangevoerd door Sanjuan, in de top acht van het algemeen klassement, maar de dominantie werd al snel tenietgedaan toen de auto naar de pits moest vanwege een defecte stuurbekrachtigingsriem.
De #703 Vortex 2.0 van Arnaud Gomez nam de leiding over op een derde afstand, en de Nova keerde uiteindelijk halverwege het vierde uur terug in de race met Page achter het stuur – maar wel zo'n 11 ronden achter de koploper van de GTX, die daarmee de laatste plaats in het algemeen klassement behaalde.
Meer GTX-drama volgde kort na de eerste Code 60-periode van de race aan het einde van het vijfde uur. De leidende nr. 703 kwam tot stilstand op de baan en veroorzaakte een nieuwe Code 60 – alvorens uit te vallen met een versnellingsbakprobleem. Ondanks de eerdere problemen nam de Nova NP02 de leiding weer over en won vervolgens comfortabel van de #701 Vortex 2.0 van Lionel Amrouche, Philippe Bonnel en Cyril Calmon.
In GT4 domineerde Venture's Mercedes-AMG de hele 12 uur met wederom een geweldige prestatie, goed voor zijn derde overwinning van het Europese seizoen. De BMW M4 GT4 EVO (G82) van Hamofa Motorsport, bestaande uit Rob, Kris en Mark Verhoeven, vocht goed, maar eindigde 10 ronden achter op de tweede plaats.
De finale van het kampioenschap, de langverwachte Michelin 24H BARCELONA, vindt over ongeveer 12 weken plaats in het weekend van 27/28 september op het Spaanse Circuit de Barcelona-Catalunya. Voor de volledige stand na ronde vier kunt u terecht op www.24hseries.com/standings
Klik hier voor de uitslag van de Michelin 24H SERIES 12H Paul Ricard 2025 verreden op zaterdag 5 juli 2025




Bovenstaande foto’s: NICO MOMBAERTS | 24H SERIES | CREVENTIC





Reserverijder van Ferrari Antonio Giovinazzi neemt je in onderstaande video van Ferrari mee over het Circuit Paul Ricard. Op deze baan in Le Castellet wordt komend weekend de 12H Paul Ricard verreden. Het circuit staat bekend om de vele verschillende lay-outs wat het soms onduidelijk maakt. Het wordt warm in Frankrijk en dat heeft ook zijn effect op de coureurs en de banden.

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




