FOTO'S - Aston Martin behaalt 50e FIA WEC-overwinning en behaalt zijn eerste zege in Sebring
Uitgegeven door Peter Vader • 23 maart 2022 20:29
SEBRING – Er was afgelopen weekend veel werkdruk voor Aston Martin op de circuits. In Bahrein was het circuitdebuut van de Aston Martin Aston Valkyrie AMR Pro en verscheen het Aston Martin Aramco Cognizant F1-team in de baan voor de opening van het Formule 1-seizoen 2022. Met P12 (Stroll) en P17 (Hülkenberg) geen wereldschokkende wedstrijdresultaten voor Aston Martin bij de F1-seizoensopening 2022, maar wel een heel consistent weekend. Dan deed Aston Martin het beter in Sebring! Daar behaalde de Aston Martin Vantage een glorieuze één-twee overwinning in de GTE-Am klasse. Het was het eerste Sebring-succes tijdens de openingsronde van het FIA World Endurance Championship 2022 in een dramatische, door het weer ingekorte ‘1000 Miles of Sebring’ die op vrijdag werd verreden.

Podium voor Paul Dalla Lana, Nicki Thiim en David Pittard
De NorthWest AMR Vantage GTE, bestuurd door teameigenaar en wereldkampioen 2017 Paul Dalla Lana (CDN), fabriekscoureur Nicki Thiim (DEN) en David Pittard (GBR) reden het grootste deel van de 8-uursrace vooraan en waren dus in een uitstekende positie om te profiteren van lokale weerswaarschuwingen die tot een rode vlag leidde en een vroegtijdige stopzetting van de wedstrijd. Het betekende dat de #98-crew hun eerste FIA WEC-overwinning behaalde met de turbocharged V8-aangedreven Vantage, terwijl de runner-up van het GTE Am Championship vorig jaar TF Sport, in een andere Vantage, als tweede eindigde.

Het resultaat betekende een geweldige WEC-return voor Nicki Thiim, die voor het eerst sinds het behalen van de GTE Pro-titel in 2020, weer fulltime terug is in de serie. Voor teamgenoot Dalla Lana betekende het zijn 17e carrièreoverwinning, waardoor hij nu als derde staat geklasseerd in de all-time WEC-winnaars lijst. Voor Pittard was het het perfecte debuut op het wereldtoneel, want Aston Martin behaalde een overwinning in de 50e klasse in de FIA WEC-competitie.

Nicki Thiim
De drie FIA WEC-partnerteams van Aston Martin Racing, D’Station Racing, NorthWest AMR en TF Sport, keerden allemaal terug naar Sebring na veelbelovende snelheid te hebben laten zien tijdens de officiële 'Prologue' van het vorige weekend op het circuit van Florida. Dat potentieel werd nog eens benadrukt toen Ben Keating (VS) de #33 TF Sport Vantage GTE, die hij deelt met fabriekscoureur Marco Sørensen (DEN) en Florian Lattorre (FRA), op de poleposition van de categorie plaatste. Dalla Lana van AMR NorthWest maakte de ‘voorste rij’ van de Aston Martin-klasse compleet, met hun tweede plek.

Toen de race van vrijdagmiddag begon, was het echter Dalla Lana die slechts een handvol ronden nodig had om de leiding te nemen en hij begon al snel een aanzienlijk voordeel te behalen. Hij en bijrijders Pittard en Thiim – een tweevoudig WEC GTE Pro-kampioen – verlengden de voorsprong tot meer dan een minuut, maar zagen die in het vierde uur weggevaagd worden toen de race werd stopgezet wegens een ongeval. Toen de race weer werd hervat, begon het trio aan het herstellen van hun zegetocht en kreeg daarna zelden problemen aan de kop van het veld.

Pittard had bij zijn FIA WEC-debuut zelf 45 seconden voorsprong, toen een tweede onderbreking – dit keer om de lokale wetten na te leven om baancommissarissen te beschermen tegen de dreiging van bliksem – die voorsprong opnieuw decimeerde met nog iets meer dan een uur te gaan. Omdat de dreiging van bliksem echter bleef hangen, werd het racen onder groene vlag nooit meer hervat en werd het eindresultaat bekendgemaakt met nog 20 minuten van de geplande acht uur te gaan.

“Het was een erg leuke dag op kantoor. Ik ben zo trots op Paul", aldus een blije Nicki Thiim. "Hij zette een fantastische dubbele stint neer, die op veel manieren de overwinning voor ons heeft opgeleverd. We hadden twee rode vlaggen, wat niet hielp, maar dat hoort bij het spel, we hebben de winst toch maar mooi mee naar huis genomen. Het voelt heel goed om weer te winnen en het is een mooie manier om de 2022-serie te beginnen.”

Naast NorthWest AMR stond TF Sport op het podium, de laatste speelde een slim tactisch spel: wachten tot de laatste fase van de race om tweevoudig FIA GT WEC-kampioen Sørensen aan boord van zijn Vantage GTE te laten plaatsnemen, waardoor Keating en Latorre de vroege rijverantwoordelijkheden kregen. De Deen kroop als derde achter het stuur met nog twee uur te gaan, dichtte een voorsprong van bijna 30 seconden op de auto die op de tweede plaats reed, in slechts een half uur en haalde pakte vervolgens definitief de tweede plaats slechts vijf minuten voordat de rode vlaggen werden gezwaaid. D’Station Racing haalde op indrukwekkende wijze drie Vantage GTE's in de top zes, terwijl het trio van Satoshi Hoshino (JPN), Tomonobu Fujii (JPN) en Charlie Fagg (GBR) een indrukwekkende eigen race reed.

De volgende dag schenen de schijnwerpers op de partnerteams die deelnamen aan het oudste evenement op de IMSA WeatherTech Sports Car Championship-kalender, de 12 Hours of Sebring. Allereerst was dat Magnus Racing, die pas voor het tweede evenement met de Vantage GT3 reed, leek kans te maken op een herhaling van de podiumplaats in de GTD-klasse die het team in januari in de Rolex 24 op Daytona behaalde.

Andy Lally (VS) liep in de top vijf en op slechts 10 seconden van de leiding na acht uur, maar kreeg een aanrijding met een andere auto, wat resulterende in spin en een langzame leeglopende lekke band. Dat leidde tot een ongeplande pitstop voor verse banden. Hij, Spencer Pumpelly (VS) en John Potter (VS) eindigden uiteindelijk toch nog als zesde.

The Heart of Racing was ook veelbelovend met Alex Riberas (ESP) die de #23 Vantage GT3 als vierde kwalificeerde in GTD Pro, maar hij, fabriekscoureur Maxime Martin (BEL) en Ross Gunn (GBR) hadden een vroeg probleem dat uiteindelijk leidde tot een uitvalbeurt. GTD-concurrenten Ian James (GBR), Roman De Angelis (CDN) en Tom Gamble (GBR) reden de eerste twee uur ruim binnen de Top-10, maar kregen veel tegenslag te verwerken en dat deed het trio als vijftiende de zwart-wit geblokte vlag passeren.

Aston Martin van het Volt-team winnaar van de GT4 race van het IMSA Michelin Pilot Challenge
Huw Tasker, Head of Customer Racing, zei: “Dit is een geweldige start van het seizoen voor onze Aston Martin Vantage. Het behalen van een historische 50e overwinning in het WEC, een tweede plaats en een veilige poleposition is gewoon geweldig en precies de juiste toon voor het komende seizoen. We zijn blij voor Paul Dalla Lana, die lang heeft gewacht om een overwinning te behalen met deze versie van de Vantage GTE. En Ben Keating liet hem de hele weg hard werken, beide coureurs zien eruit alsof ze dit seizoen titelkandidaten zullen zijn. Daarover gesproken, het was geweldig om hier te zijnen om te zien hoe de Volt Lightning-Aston Martin Vantage GT4 opnieuw een podium behaalde in de IMSA Michelin Pilot Challenge, waardoor Alan Brynjolfsson en Trent Hindman bovenaan het klassement eindigden.”
De FIA WEC-serie gaat nu door naar Spa-Francorchamps in België, op zaterdag 7 mei, terwijl de volgende ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 10 april plaatsvindt in Long Beach. Gaat Aston Martin het in Amerika het succes volhouden? De potentie is er!


Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!





