Ferrari en Mercedes winnen bij GTWC Sprint Cup in Brands Hatch; Thierry Vermeulen doet mee om de prijzen + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 6 mei 2025 16:34
De GT World Challenge powered by AWS Sprint Cup begon afgelopen weekend aan een nieuw competitieseizoen, waarbij een deelnemersveld van 30 auto’s afreisde naar Paddock Hill Bend voor de openingsrace op Brands Hatch. De populaire en vooral fraai gelegen Britse locatie verwelkomde tien gerenommeerde merken, waarmee een nieuw record voor de Sprint Cup werd gevestigd. De startopstelling van 30 auto's was de grootste op het circuit van Kent sinds 2017. Dit ondanks het feit dat de Bronze Cup-klasse het evenement oversloeg vanwege beperkte ruimte en in plaats daarvan het seizoen begint bij het volgende wedstrijdweekend op Zandvoort. Tijdens Race 1 op zondagochtend stelden Alessio Rovera en Vincent Abril zich na een spannende strijd kandidaat voor de titel met hun overall overwinning. De Ferrari van Verstappen.com ingezet door Emil Frey Racing met het rijdersduo Thierry Vermeulen en Chris Lulham pakte de zege in de Gold Cup en tevens een podiumplaats. Ferrari won op zondagochtend trouwens alle prijzen want Siebert en Machiels veroverden zilver voor AF Corse. Op zondagmiddag reed in Race 2 de gele Mamba-Winward-Mercedes van Lucas Auer en Maro Engel naar de overall overwinning. De Verstappen.com-coureurs Thierry Vermeulen en Chris Lulham zagen de winst in de Gold Cup aan hun neus voorbijgaan vanwege een veel te langzame pitstop. Mex Jansen en Maxime Oosten eindigden met hun BMW van Paradine Competition op P17, terwijl Loek Hartog (Porsche Rutronik Racing) een klassezege in rook zag opgaan door een straf vanwege een fout tijdens hun pitstop.
De kwalificaties
De deelnemerslijst van Brands Hatch was competitiever dan ooit, met Pro-teams bestaande uit enkele van 's werelds beste sportwagencoureurs en een scala aan getalenteerde coureurs die strijden in de Gold Cup- en Silver Cup-klassen. Fans op het circuit en thuis hadden genoeg om naar uit te kijken, met twee wedstrijden van 60 minuten op zondag als start van het nieuwe Sprintseizoen.
Thierry Vermeulen (#69 Emil Frey Racing Ferrari) en Maro Engel (#48 Winward Racing Mercedes-AMG) deelden de Rowe Pole Position Awards voor de seizoensopener van de Sprint Cup afgelopen weekend, na twee spannende kwalificatiesessies op Brands Hatch. Thierry Vermeulen stond bovenaan in Q1 dankzij een razendsnelle laatste ronde. De Nederlander reed twee paarse sectoren, op weg naar zijn eerste poleposition in de serie. De #69 Emil Frey Racing-coureur reed een tijd van 1:23.374 seconden en versloeg daarmee Ferrari-collega Alessio Rovera (#51 AF Corse Francorchamps Motors) met 0,185 seconden.
Marvin Kirchhöfer veroverde de derde plaats in de #59 Garage 59 McLaren. Hij deelde de tweede startrij met Luca Engstler (#63 Grasser Racing Lamborghini), terwijl rookie Arthur Leclerc (#50 AF Corse Francorchamps Motors Ferrari) en titelverdediger Lucas Auer (#48 Winward Racing Mercedes-AMG) zich respectievelijk als vijfde en zesde kwalificeerden.
Vermeulen behaalde ook de poleposition in de Gold Cup-klasse met een ruime voorsprong van acht plaatsen op de #58 Garage 59 McLaren. Saintéloc Racing pakte de poleposition in de Silver Cup dankzij de jonge Belgische ster Lorens Lecertua, die als dertiende algemeen eindigde in de #26 Audi.
Maro Engel kwam als winnaar uit de bus in Q2, terwijl Chris Lulham in de #69 Ferrari van Verstappen.com de ster van de show was. De Winward Racing-coureur zette een toptijd neer van 1:23.240, 0,027 seconde sneller dan nieuwkomer Lulham. Dit verschil is des te opmerkelijker gezien het verschil in ervaring tussen de twee: Engel behoort tot de meest geprezen en ervaren GT-coureurs ter wereld, terwijl Chris Lulham de afgelopen vijf seizoenen grotendeels virtueel heeft geracet.
Op de tweede rij stonden de twee Lamborghini Squadra Corse-coureurs, met Jordan Pepper (#63 Grasser Racing) die Sandy Mitchel (#78 Barwell Motorsport) nipt aftroefde. Thomas Neubauer werd vijfde in de #50 AF Corse Ferrari, gevolgd door Benji Goethe in de #59 McLaren.
De Gold Cup werd wederom ruimschoots aangevoerd door de #69 Ferrari, met 10 plaatsen verschil tussen Lulham en Gilles Magnus (#25 Saintéloc Racing Audi). Boutsen VDS verzekerde zich van de poleposition voor Race 2 in de Silver Cup dankzij Cesar Gazeau, die als 16e algemeen eindigde in de #10 Mercedes-AMG.
Zoals altijd in de Sprint maakten kleine verschillen het verschil. De top 22 werd in Q1 minder dan een seconde van elkaar gescheiden. De #64 HRT Ford Performance-auto was afwezig in de kwalificatie na een ongeluk eerder op de dag. Na controles na de kwalificatiesessie werden de twee Grasser Racing Lamborghini-auto's gediskwalificeerd voor hun resultaten in beide sessies. Een beslissing van de stewards stelde dat de auto's – #19 en #63 – "niet in overeenstemming waren met de BOP".
Resultaten op zaterdag: Kwalificatie 1 | Kwalificatie 2
Klik hier voor de uitslag van de Kwalificatie 1 op zaterdag van de GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup
Klik hier voor de uitslag van de Kwalificatie 2 op zaterdag van de GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup
Brands Hatch Race 1 11:00 uur:
AF Corse – Francorchamps Motors behaalde hun eerste overwinning in de Sprint Cup van 2025 in een felbevochten race van een uur op Brands Hatch. De #51 Ferrari van Alessio Rovera en Vincent Abril kwam over de finish met minder dan een seconde voorsprong op de #59 Garage 59 McLaren, terwijl er slechts acht seconden verschil was tussen de eerste en de negende plaats aan de finish. De uitslag werd met het kleinste verschil bepaald, met een briljante pitstop van het Italiaanse team die uiteindelijk het verschil bleek te maken. Het was sowieso een perfecte dag voor het merk uit Maranello, met Ferrari-teams die ook klasseoverwinningen behaalden in de Gold Cup- en Silver Cup-klassen.
Polesitter Thierry Vermeulen (#69 Emil Frey Racing Ferrari) behield zijn voorsprong comfortabel toen het veld bocht 1 inschoot en 30 auto's van 10 merken voorbij een volle tribune op Paddock Hill leidde. Er waren tal van inhaalacties tijdens de openingsronde – waaronder Marvin Kirchhöfer (#59 Garage 59 McLaren) die de #51 Ferrari inhaalde en daarmee P2 pakte – hoewel het hele veld de start zonder incidenten wist te doorstaan.
Vermeulen profiteerde optimaal van de schone lucht en bouwde al vroeg een voorsprong van drie seconden op Kirchhöfer op, maar naarmate de race vorderde, kon de McLaren-topper de Ferrari toch weer inhalen. De pitstops werden cruciaal voor de uitslag. De #69 Ferrari en de #59 McLaren doken allebei zo snel mogelijk de pits in toen het pitwindow openging, waarbij de laatste een iets snellere pitstop uitvoerde. Desondanks wist Emil Frey Racing-nieuwkomer Chris Lulham net voor Benjamin Goethe de pitstraat te verlaten.
Rovera bleef ondertussen nog een ronde op de baan voordat hij zijn pitstop maakte. AF Corse toonde zijn kwaliteiten met een briljante pitstop, die voldoende was om ervoor te zorgen dat Abril net voor Lulham en Goethe terugkeerde op het circuit. Niet afgeschrikt door zijn meer ervaren rivalen dook Lulham brutaalweg in de binnenkant van Abril op de klim naar Druids, waarbij hij zelfs een wiel in het gras duwde. Goethe profiteerde er optimaal van en passeerde de Emil Frey Racing-Ferrari terwijl de auto’s op weg waren naar Graham Hill Bend.
Goethe was op zijn best en hield de druk op Abril gedurende de tweede stint hoog. De voorsprong bleef onder de seconde, maar een coureur met Abril’s ervaring geeft niet snel posities weg. De Monegask was inderdaad foutloos en kwam over de finishlijn om de daarmee overwinning veilig te stellen met slechts 0,658 seconden voorsprong op de McLaren, terwijl de #69 Ferrari derde werd na een uitstekende prestatie van het jonge duo Vermeulen en Lulham.
Een dominante Ferrari-prestatie werd bekroond door Emil Frey Racing dat vierde werd met hun #14-auto, terwijl AF Corse vijfde werd met de #50-auto. De titelverdedigers Lucas Auer en Maro Engel werden zesde in de #48 Winward Racing Mercedes-AMG, gevolgd door de #32 Team WRT BMW.
Hoewel ze misschien teleurgesteld waren dat ze de eindzege niet behaalden, kon het #69 Ferrari-duo een overtuigende overwinning vieren in de Gold Cup-klasse. Hun grootste concurrent was de #58 Garage 59 McLaren, die als achtste eindigde, met de #88 Tresor Attempto Racing Audi die het podium completeerde.
De uitslag van de Silver Cup was na de geblokte vlag definitief. De #97 Rutronik Racing Porsche kwam als eerste over de finishlijn na uitstekende prestaties van Loek Hartog en Eshan Pieris, maar een straf na de race voor een pitstopovertreding zorgde ervoor dat ze terugvielen naar de vierde plaats in de klasse.
Hierdoor steeg de #52 AF Corse Ferrari naar de eerste plaats, een resultaat dat hij bijna verdiende op de baan dankzij sterke prestaties van Marcos Siebert en Jef Machiels. De #992 Paradine Competition BMW met het Nederlandse duo Mex Jansen en Maxime Oosten pakte de tweede plaats, met de #10 Boutsen VDS Mercedes-AMG als laatste op het podium. De openingswedstrijd van de Sprint Cup van 2025 verliep van start tot finish zonder problemen, en alle 30 auto's kwamen ongeschonden over de finish.
Klik hier voor de uitslag van Race 1 op zondagochtend van de GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup
Brands Hatch Race 2 om 15:45 uur
Maro Engel en Lucas Auer namen het zondag in de tweede race op Brands Hatch op tegen hun rivalen in de Sprint Cup en behaalden een overtuigende overwinning in de #48 Winward Racing Mercedes-AMG. De regerend kampioen won vanaf pole, maar het bleek wederom een nek-aan-nekrace te zijn, waarbij de voorsprong vooraan nooit groter werd dan twee seconden. Het toonde inderdaad het intense niveau van de Sprint dit seizoen aan, met drie verschillende teams op het podium in elke race en zeven merken die in de Top-10 eindigden.
Engel maakte een vlekkeloze start vanaf pole, terwijl Chris Lulham (#69 Emil Frey Racing Ferrari) Sandy Mitchell (#78 Barwell Motorsport Lamborghini) versloeg in hun strijd om de tweede plaats tussen Druids en Graham Hill Bend. De leiders reden in deze volgorde toen er na 20 minuten een gele vlag werd gezwaaid om de #19 Grasser Racing Lamborghini uit het grind te halen. Dit werd gevolgd door een snelle safetycar, wat de start van de pitwindow vertraagde.
Toen de race werd hervat, maakte Engel een perfecte herstart voor Lulham en Mitchell. De top drie stopte allemaal bij de eerst mogelijke gelegenheid, net als de #32 Team WRT BMW, die als zesde was geëindigd tijdens de eerste stint met Kelvin van der Linde achter het stuur. De #48 Mercedes-AMG kreeg een goede service, dat maar net genoeg was om de #32 BMW voor te blijven na een sensationele stop van het Team WRT-team, waardoor Charles Weerts een voorsprong kreeg.
Dit duo verscheen aan de kop van het veld, terwijl de #14 Emil Frey Racing Ferrari en de #96 Rutronik Racing Porsche respectievelijk naar de derde en vierde plaats sprongen dankzij het snelle werk van hun teams. Daarentegen vielen zowel de #78 Lamborghini als de #69 Ferrari jammerlijk uit de strijd om een podiumplaats, een beetje zuur na hun indrukwekkende openingsstints.
Nadat alle pitstops waren voltooid, waren een tweede full course yellow en safety car-interventie nodig om de #97 Rutronik Racing Porsche, die in het grind op Westfield was gestrand, terug te laten keren. Auer maakte opnieuw een vlekkeloze herstart en kwam net voor Weerts aan kop. Ze bleven dit volhouden tot de finish, waardoor de uitblinkers van vorig jaar met een verschil van 1,3 seconde over de finishvlag gingen.
Na het weekend in Brands Hatch bestaat er geen twijfel over dat dit Sprint Cup-seizoen een felle strijd zal worden, met de sterke prestaties van verschillende andere coureurs in de race van zondag. De #96 Porsche eindigde als derde na een briljante pitstop en uitstekend werk van Patric Niederhauser en Sven Müller, waarbij laatstgenoemde Ben Green (#14 Ferrari) in de slotfase passeerde. De Emil Frey-coureur werd vervolgens ook nog ingehaald door de #50 AF Corse – Francorchamps Motors Ferrari.
De #59 Garage 59 McLaren bevestigde zijn podium in Race 1 met een zesde plaats in de tweede race, gevolgd door de #78 Lamborghini, die door de indrukwekkende Hugo Cook naar de zwart-wit geblokte vlag werd gebracht. De achtste plaats overall ging naar AlManar Racing by WRT, een sterk resultaat dat ook de Gold Cup-glorie veiligstelde. De #777 BMW, gedeeld door Al Faisal Al Zubair en Jens Klingmann, profiteerde van een snelle pitstop op weg naar de overwinning. De zich herstellende #69 Ferrari van Vermeulen en Lulham werd tweede in de klasse, met de #88 Tresor Attempto Racing Audi als derde.
Boutsen VDS pakte de Silver Cup-titel met Aurélien Panis en Cesar Gazeau in de #10 Mercedes-AMG. De auto startte vanaf poleposition en eindigde als elfde algemeen, waarmee het volledig Franse duo de klasseoverwinning veiligstelde. Audi-teams Tresor Attempto Racing en Saintéloc Racing completeerden het podium van de Silver Cup.
Nu het weekend op Brands Hatch achter de rug is, gaat de GT World Challenge de drukste fase van het seizoen in. De CrowdStrike 24 Hours of Spa Prologue brengt teams op 13 en 14 mei naar de Belgische Ardennen voor tests, op de voet gevolgd door het tweede Sprint Cup-evenement op Zandvoort (16-18 mei). Twee weken later wordt de Endurance Cup hervat met een drie uursrace op het historische Monza van 30 mei tot en met 1 juni.
Klik hier voor de uitslag van Race 2 op zondagmiddag van de GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup
Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery
Thierry Vermeulen, zoon van Max Verstappen's zaakwaarnemer Raymond Vermeulen, kwam in 2024 uit in de DTM en de GT World Challenge Europe, en reed bij de laatste ronde van het Nederlands kampioenschap van Chrono Karting mee in de DD2 klasse. Uitkomend voor het team van Stan Pex liet Vermeulen op Karting Genk zijn snelheid zien en reed hij in de finale de snelste rondetijd. Dit jaar komt Thierry Vermeulen opnieuw uit voor het team van Verstappen.com en krijgt hij in de DTM (Ferrari 296 GT3) zowel als in de GT World Challenge Europe (Aston Martin Vantage GT3) de volledige steun van Jos Verstappen en Max Verstappen. RaceXpress sprak met Vermeulen over karting, DTM en de ondersteuning van de viervoudig wereldkampioen Formule 1. Bekijk onderstaande video van ruim 3 minuten, aangeboden door RaceXpress:
Verstappen.com Racing testte eind maart twee dagen op Circuit Zandvoort. Thierry Vermeulen en Chris Lulham reden in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing waarmee ze uitkomen in het GTWC Sprint-kampioenschap. Vermeulen is ook actief in de DTM en samen rijden ze nog het GTWC Endurance kampioenschap in een Aston Martin Vantage GT3 Evo. kijk ruim 2 minuten naar onderstaande video over Thierry Vermeulen op Circuit Zandvoort, aangeboden door RaceXpress:
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!