Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Emotioneel afscheid voor Charly Lamm tijdens de traditionele 'BMW Motorsport Season Review'

Uitgegeven door Peter Vader • 14 december 2018 10:22 • Print artikel

Tijdens de traditionele BMW Motorsport-bijeenkomst onder de naam 'BMW Motorsport Season Review' vormde het meest emotionele moment van de avond het afscheid van de aloude teamchef van Schnitzer Motorsport, Charly Lamm. In september, na bijna vijf decennia als hoofd van het Schnitzer-team, kondigde Lamm aan dat hij niet langer zijn traditionele positie vanaf 2019 wilde behouden.

Charlie Lamm Schnitzer BMW Motorsport

"Ik wil Charly Lamm bedanken voor zijn toewijding, passie en prestaties voor het BMW-merk als teammanager van Schnitzer Motorsport", zei BMW Motorsport directeur Jens Marquardt en overhandigde Lamm de motorkap van de BMW M6 GT3 waarmee Augusto Farfus half november de overwinning in de World Cup race in Macau had behaald. De motorkap was voorzien van de handtekening van alle aanwezige gasten op die avond. "Niemand belichaamt ons unieke succesverhaal in toerwagen- en GT-races beter dan Charly. Het feit dat hij opnieuw de overwinning wist te behalen met zijn team tijdens de FIA GT World Cup in Macau, toen hij afscheid nam van de pitmuur, was een echt sprookje in de autosport."

Geschiedenis
De familienaam Lamm is altijd nauw verbonden geweest met Team Schitzer. Het team werd in 1967 opgericht door de gebroeders Josef (7 augustus 1939-31 augustus 1978) en Herbert Schnitzer (5 juni 1941). Hun stiefvader Karl Lamm had een garagebedrijf en een autodealerbedrijf. De broers begonnen in 1962 te racen en Josef Schnitzer won het Duitse kampioenschap van 1966 met een BMW 2000ti. In 1968 stopten beide broers met actief racen om zich te concentreren op het bedrijf en op het raceteam.

In de jaren zeventig traden de jongere halfbroers Karl ("Charly") en Dieter Lamm toe tot het team van Schnitzer, waarbij Charly Lamm optrad als teammanager op de circuits. In 1978 stierf Josef Schnitzer bij een ongeval en Herbert Schnitzer bleef de baas. Een lange reeks van successen met BMW in de DRM, het ETK (Europees toerwagenkampioenschap), de DTM en de WTCC volgden, maar Charly Lamm behaalde met zijn Schnitzer-team ook overwinningen in de 24 uurs races van Spa, Le Mans en de Nürburgring.

Behalve dat het BMW-dealerbedrijf en het Motorsport-team gevestigd zijn in het zuiden van Beieren, hebben ze ook nog een BMW-tuning specialist in het noorden, nabij de grens van België en Nederland, in Aken. Omdat deze stad de kentekencode AC heeft, noemden ze deze tak AC Schnitzer.

Kampioenschappen
1978 Deutsche Rennsport Meisterschaft (Harald Ertl, BMW 320i Turbo)
1983 European Touring Car Championship (Dieter Quester, BMW 635 CSi)
1986 European Touring Car Championship (Roberto Ravaglia, BMW 635 CSi)
1987 World Touring Car Championship (Roberto Ravaglia, BMW M3)
1988 European Touring Car Championship (Roberto Ravaglia, BMW M3)
1989 Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (Roberto Ravaglia, BMW M3)
1989-1991 Italian Touring Car Championship (1989: Johnny Cecotto and 1990-1991: Roberto Ravaglia, BMW M3, BMW M3 Evolution)
1991 Nissan Mobil 500 Series (Emanuele Pirro, Joachim Winkelhock, BMW M3 Evolution)
1993 British Touring Car Championship (Champion: Joachim Winkelhock and Runner-up: Steve Soper, BMW 318i)
1994 Asia-Pacific Touring Car Championship (Joachim Winkelhock, BMW 318i)
1995 Japanese Touring Car Championship (Steve Soper, BMW 318is) and 1995 Super Tourenwagen Cup (Joachim Winkelhock)
1998 Super Tourenwagen Cup (Johnny Cecotto), BMW 320i
2001 American Le Mans Series GT (Jörg Müller, BMW M3 GTR V8)
2012 Deutsche Tourenwagen Masters (Bruno Spengler) (BMW M3 DTM)

Belangrijkste raceoverwinningen
1976 1000km Nürburgring (Albrecht Krebs, Dieter Quester, BMW 3.5 CSL)
1985-1986 Spa 24 Hours (Roberto Ravaglia, Gerhard Berger, Marc Surer, Dieter Quester, Altfrid Heger, Thierry Tassin) (BMW 635 CSi)
1988 Spa 24 Hours (Roberto Ravaglia, Altfrid Heger, Dieter Quester) (BMW M3)
1988-1991 Wellington 500 (Roberto Ravaglia, Emanuele Pirro, Johnny Cecotto, Joachim Winkelhock) (BMW M3, BMW M3 Evolution)
1990 Spa 24 Hours (Johnny Cecotto, Fabien Giroix, Markus Oestreich, BMW M3 Evolution)
1991 24 Hours Nürburgring (BMW M3 Evolution)
1992 Guia Race (1–2–3 finish, Winner: Emanuele Pirro, Runner-up: Joachim Winkelhock and third: Roberto Ravaglia, BMW M3 Evolution)
1992 Pukekohe 500 (Emanuele Pirro, Joachim Winkelhock, BMW M3 Evolution)
1994 Guia Race (1–2 finish, Winner: Joachim Winkelhock, Runner-up: Steve Soper, BMW 318i)
1998 24 Hours Nürburgring (BMW 320d)
1999 24 Hours of Le Mans (BMW V12 LMR)
2004-2005 24 Hours Nürburgring (1–2 finishes two years in a row, BMW M3 GTR V8)
2010 24 Hours Nürburgring (Jörg Müller, Augusto Farfus, Uwe Alzen, Pedro Lamy, BMW M3 GT2)
2018 FIA GT World Cup (Augusto Farfus, BMW M6 GT3)
(Bron: Wikipedia)

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS