Dominante zege voor Team WRT en BMW in de Suzuka 1000 KM
Uitgegeven door HJ van Keulen • 16 september 2025 08:19
Suzuka, Japan – Team WRT, met Kelvin van der Linde, Raffaele Marciello en Charles Weerts, leverde dit weekend een overtuigende prestatie in de legendarische Suzuka 1000 KM door de overwinning te pakken met de #32 BMW M4 GT3 EVO. De zege markeert een succesvol optreden voor zowel Team WRT – winnaar van de laatste editie – als voor het evenement zelf, dat na zes jaar afwezigheid terugkeerde op het internationale toneel. Het resultaat verstevigt bovendien BMW’s leiding in het constructeursklassement van de Intercontinental GT Challenge, terwijl drie BMW-rijders – Van der Linde, Marciello en Augusto Farfus – zich richting de seizoensfinale mengen in de strijd om de rijderstitel.

Hoogtepunten van de race
De #32, met Van der Linde aan het stuur bij zowel de start als de slotstint, finishte na 170 ronden als winnaar, 13,647 seconden voor de Porsche op P2. Het trio Van der Linde, Marciello en Weerts domineerde het gehele weekend: pole in de kwalificatie en een constante koppositie tijdens de race, ondanks meerdere safetycarfases.
De #31 BMW, bemand door Farfus, Dan Harper en Max Hesse, kende een solide race. Vanaf de achtste startplek klom de auto op naar een keurige vijfde plaats aan de finish, maar door een 12-secondenstraf na contact met een andere wagen zakte het trio in de einduitslag terug naar P6.

Vooruitblik
Met deze historische zege behoudt Team WRT een stevige greep op de IGTC. De seizoensfinale vindt plaats op 18 oktober op de Indianapolis Motor Speedway, waar BMW en WRT mikken op zowel de constructeurstitel als de rijderstitel.
Eerst richt het team de blik op de GT World Challenge Europe Sprint Cup-finale in Valencia op 20–21 september, waar WRT de leiding verdedigt in zowel het team- als het rijdersklassement.
Uitslag Suzuka 1000 KM
1. Marciello – Van der Linde – Weerts (BMW M4 GT3 EVO)
2. Estre – Pilet – Vanthoor (Porsche 911 GT3 R (992)) +13,647s
3. Catsburg – McLaughlin – Sims (Chevrolet Corvette Z06 GT3.R) +45,859s
4. Au – Hartog – Lietz (Porsche 911 GT3 R (992)) +46,122s
5. Buus – Heinrich – Picariello (Porsche 911 GT3 R (992)) +1.12,800s
6. Farfus – Harper – Hesse (BMW M4 GT3 EVO) +1.13,098s

Reacties
Vincent Vosse, teambaas WRT: “Wat een fantastisch gevoel om opnieuw deze belangrijke IGTC-race te winnen! De laatste keer dat we hier waren, wonnen we ook. We hadden van begin tot eind een sterke auto. Toch stond de Porsche ons met hun strategie flink onder druk, maar gelukkig konden we terugkomen en de zege pakken. Deze overwinning is ontzettend belangrijk voor ons, voor BMW en voor het kampioenschap. Op naar de volgende!”
Dan Harper, coureur #31: “Een erg warme en vochtige race! Super dat de zusterauto de overwinning heeft gepakt – volledig verdiend: pole en de hele race geleid. Voor BMW is dit geweldig voor het constructeurskampioenschap. Voor ons op de #31 was het jammer, want we hadden niet de snelheid van de #32. We vochten hard voor de Top 5 en pakten aanvankelijk P5, maar kregen een straf waardoor we als zesde eindigden. Toch nog goede punten, en mooi om weer bij WRT te zijn en mee te vieren met het team.”
Raffaele Marciello, coureur #32: “Ik ben superblij. Dit is een prachtige race om te winnen! In 2018 won ik hier, in 2019 stond ik samen met Kelvin op het podium en nu staan we weer samen bovenaan. Een geweldige race, geweldige auto en fantastische teamgenoten. Dit is een mooie beloning voor ons werk. Dank aan WRT en BMW!”
Kelvin van der Linde, coureur #32: “Geweldig om hier met WRT back-to-back te winnen. Het team was de hele week fantastisch, de auto foutloos en we maakten geen enkele fout. Daardoor konden we de zege binnenhalen. Ik ben supertrots op iedereen!”
Charles Weerts, coureur #32: “Ik ben ontzettend blij! Dit was mijn eerste keer en mijn eerste race in Japan. Om dan direct pole en winst te pakken, dat is een droom! Grote dank aan mijn teamgenoten, WRT en BMW voor deze competitieve auto. Op naar nog veel meer!”





