Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Christiaan Frankenhout ondanks "Duitse truckendoos" Toyota Yaris Meister

Uitgegeven door Bas Kaligis • 19 september 2006 13:19

Frankenhout Deutsche Meister in Toyota Yaris


Afgelopen weekend streken de klassen van de BERU TOP 10 neer op het circuit van de Salzburgring. Voor het team van Kormelink Motorsports was het dit weekend de kans om voor de tweede keer in drie jaar de titel in de Toyota Yariscup in de wacht te slepen. Christiaan Frankenhout had met nog vier wedstrijden te gaan 49 punten voorsprong op zijn naaste concurrent Heiko Hammel. De Zwitser Raffi Bader, de nummer drie in het kampioenschap, had in theorie ook nog kans, maar staat al 58 punten achter. De Duitse teams gooide tevens de truckendoos open om de Frankenhout te belemmeren in zijn titeljacht.

Kwalificatie
In de vrije training was het al te merken dat de Salzburgring een enorm slipstream-circuit is. “Rij je in een groep dan scheelt dit zo één seconde in rondetijd ten opzichte van een solo-ronde”, liet Frankenhout weten.
Steve Kirsch (al drie jaar tweede in het kampioenschap) was deze wedstrijd gastrijder en zou zich zeker met de strijd om de overwinning bemoeien. Christiaan Frankenhout werkte tijdens de kwalificatie goed met Kirsch samen. Hierdoor stond Kirsch op pole en Frankenhout op de tweede plaats. Franklin en Nicky Groot Kormelink kwamen er met een 13e en 15e plaats niet helemaal aan te pas.

Race 1
Op zaterdagmiddag vond de eerste race plaats. Doordat Kirsch een gastrijder was kon hij geen punten krijgen voor het kampioenschap. Christiaan: “Vorig jaar waren Kirsch en ik nog grote rivalen, maar deze wedstrijd hadden we elkaar nodig. Hij wilde de wedstrijd winnen en ik wilde de 20 punten halen. Afgezien van Dennis Busch die even tussen ons in kwam hebben we de hele race samengewerkt en konden we de wedstrijd relatief rustig uitrijden.” Nicky en Franklin konden door goed samen te werken sterk naar voren rijden en werden respectievelijk achtste en negende.

Na de race kwam er een protest van Team Geipel op alle auto’s van Kormelink Motorsports. “Het protest was bedoeld op de claxon, deze waren niet gemonteerd op de auto’s van Kormelink Motorsports. In het reglement van de Toyota Yariscup staat dat je alle stroomverbruikende onderdelen mag verwijderen. Volgens de FIA is het ook verboden om een claxon in een raceauto te hebben. In het Toyota Yariscup reglement was de organisatie alleen vergeten de claxon specifiek te vermelden. Team Geipel en Heiko Hammel waren de enige rijders met een claxon, de rest van het veld had de claxon ook verwijderd. Hammel werd in race 1 derde en kreeg door onze diskwalificatie 20 punten en hij stond nog maar 29 punten achter in het kampioenschap”, meldde Frankenhout

Team Cormelink Motorsports


Omdat het protest alleen was aangetekend tegen de auto’s van Kormelink Motorsports moesten deze achteraan starten op de 27e, 28e en 29e startplaats.

Race 2
Om kampioen te kunnen worden moest Christiaan Frankenhout deze race 11 punten meer halen dan Hammel die zelf als vijfde startte.

De drie rode bolides van Kormelink Motorsports schoten de eerste ronde door het veld. Christiaan kwam al als negende door, Nicky als 13e en Franklin als 17e. De opmars van Nicky stokte alleen in de vierde ronde. Marc Busch schoot in de chicane de baan af, maar kwam ook de baan weer op. Nicky kon hem niet ontwijken en reed er vol in. Beide auto’s hadden veel schade, maar de rijders waren ongedeerd.

Christiaan ging ondertussen door met zijn inhaalrace. In ronde 3 had hij concurrent Hammel al ingehaald en in ronde 5 lag hij alweer op de tweede plaats!! Hij reed achter Charlie Geipel, zijn vader runt Team Geipel en had het protest aangetekend. Christiaan: “Geipel is dus niet mijn grootste vriend zoals je zal begrijpen, maar ik moest wel met hem samenwerken, want in je eentje red je het op dit circuit niet. Hij had niks te verliezen, dus zou ik hem inhalen was er een grote kans dat hij me zou elimineren, omdat hij ook met Hammel onder één dak werkte met het protest.”

Franklin eindigde de race als tiende en had dus negentien plaatsen goed gemaakt vanaf de allerlaatste startplaats. Christiaan reed zijn race uit achter Geipel en werd 2e. Hammel lag aanvankelijk op een vierde plaats, wat niet genoeg zou zijn om het kampioenschap binnen te halen voor Christiaan Frankenhout. Maar Hammel viel twee rondes voor het einde uit met een lekke band. Zodoende werd het kampioenschap toch nog voortijdig beslist in het voordeel van Christiaan!

Theo Groot Kormelink (Teamchef):”Dit is onze tweede titel in drie jaar en verder werden we nog een keer Vice-kampioen en Lady’s kampioen. Dit jaar hebben we laten zien dat we het sterkste team zijn uit deze cup. We hebben dit seizoen als negen van de twaalf wedstrijden gewonnen en verder nog een aantal podiumplaatsen. De inhaalrace van Christiaan Frankenhout geeft nog eens aan hoe dominant we op dit moment in de klasse zijn. Volgens jaar stopt Toyota in Duitsland, dus we zullen moeten uitkijken naar een andere cup.”

Race 1
1. Kirsch
2. Hammel
3. Geipel
Disq. Frankenhout
Disq. Nicky Groot Kormelink
Disq. Franklin Groot Kormelink

Race 2
1. Geipel
2. Frankenhout (Duits Kampioen)
3. D. Busch
10. Franklin Groot Kormelink

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS