Bathurst 12H - Farfus en VDL Brothers beëindigen het gebrek aan zeges BMW; Marciello, Rossi en Weerts completeren Beierse 1-2 + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 2 februari 2025 19:01
BMW heeft de meeste Intercontinental GT Challenge-punten gescoord in de seizoensopener van 2025 tijdens de Meguiar's Bathurst 12 Hour, waar Augusto Farfus en de Van der Linde-broers Kelvin en Sheldon hun teamgenoten Raffaele Marciello, Valentino Rossi en Charles Weerts versloegen. Er zat 10 seconden tussen de #32 en #46 M4 GT3's, terwijl Kenny Habul, Jules Gounon en Luca Stolz hun gezamenlijke podiumreeks - en die van 75 Express op Mount Panorama - uitbreidden naar vier races door één seconde daarna te eindigen. BMW was één van de zwaargewichten van dit evenement in de dagen van de productieauto's, maar had nog nooit gewonnen in het GT3-tijdperk, ondanks dat ze twee keerde pole position claimden. De overwinningsreeks van WRT op de International Enduro in Australië is nog niet zo heel erg lang geldeden, maar ging toch wel terug tot 2018 - opmerkelijk gezien waren er alleen elders sucessen te noeteren. Sheldon en Kelvin zijn ondertussen de eerste broers die een winnende auto delen sinds David en Geoff Brabham de Bathurst 1000 wonnen met ook met BMW. Dat was alweer even geleden, namelijk in 1997.
Glorieuze 1-2 overwinning voor de broers Vander Linde en Augusto Farfus (l-r)
De Mercedes-AMG van Craft-Bamboo ging aan de leiding na vanaf pole vertrokken te zijn, maar werd voor het einde van de openingsstint ingehaald door een vliegende Chaz Mostert die met de Ferrari van Arise Racing vanaf de vijfde plek was gestart. De Supercars-aas bouwde vervolgens een voorsprong van negen seconden op, voordat pitstopstrategieën tijdens verschillende Safety Car-periodes de volgorde door elkaar gooiden.
In plaats daarvan waren het de Porsche van Absolute Racing en de BMW's van WRT die tot halverwege de ochtend de vaste koplopers werden. Maar terwijl de snelheid van de 911 leek af te nemen, behielden de M4's hun metronomische tempo aan de leiding, aangezien eerst #46 en daarna #32 de feitelijke leiders werden.
Verdere safety car-periodes hielden hun voorsprong in toom, maar halverwege de middag was het duidelijk dat de Van der Lindes en Farfus op de ‘box seat’ zaten, ondanks dat Craft-Bamboo's Mercedes-AMG, de Arise Ferrari en Absolute's Porsche nog binnen bereik bleven toen de race het deel van de race inging. Er was toen nog een kwart van de toatle raceafstand af te leggen.
De #296 en #911 waren de eersten die wegvielen, terwijl eerdere strategiebeslissingen Craft-Bamboo's Maximilian Götz, Jayden Ojeda en Lucas Auer - die zaterdag nog de pole position hadden behaald – hen net buiten het optimale tankvenster plaatste. De pitstop van de Craft-Bamboo Mercedes zes minuten voor de finish, kostte hen een zeker podium.
De tweede plaats ging in plaats daarvan naar WRT's andere BMW, maar pas nadat hij Marciello Gounon aan de buitenkant van de bocht wist te passeren via een uitstapje in het gras van Conrod Straight in de laatste 10 minuten.
De 75 Express Mercedes-AMG is altijd een kanshebber in Bathurst en dat was het ook nu weer, ondanks de aard van zijn Pro-klasse-crew. Habul voltooide zijn drive time voor de helft van de afstand en bleef cruciaal genoeg in de leidende ronde om Stolz en Gounon een kans te geven om de leiders in te halen. In werkelijkheid was de auto dit jaar nooit een regelrechte kanshebber op de overwinning, maar deed het wat het team altijd doet in Bathurst: op het podium eindigen.
#77 Team Craft-Bamboo Racing M.Gotz/L.Auer/J.Ojeda Mercedes-AMG GT3 EVO
De oorzaak werd geholpen door Arise die laat moest stoppen om te tanken. Daniel Serra en Broc Feeney waren net zo snel als altijd, maar het was Mostert die in het laatste uur ieders aandacht trok toen hij Kelvin van der Linde aan de leiding afloste. WRT zou zich er geen zorgen over hebben gemaakt, aangezien de laatste late tankstop van de Ferrari al goed was aangekondigd, maar het diende wel als een herinnering aan wat er had kunnen gebeuren voor de regerende GT World Challenge Australia powered by AWS-kampioenen, die uiteindelijk als vierde eindigden.
Craft-Bamboo en Absolute completeerden de top zes voor respectievelijk Mercedes-AMG en Porsche, terwijl Ian James, Ross Gunn en Zach Robichon van Heart of Racing by SPS de Bronze-klasse van het evenement wonnen als zevende overall.
Achter hen eindigde de andere Ferrari van Arise Racing als achtste, maar scoorde wel zeven IGTC-punten voor zijn fabrikant. En de 911 van Bend Motorsport Park completeerde de top acht van Intercontinental op de tiende plaats in het algemeen klassement.
Opvallende uitvallers waren onder meer de Mercedes-AMG van GruppeM, die hard in de muur knalde bij het verlaten van The Chase, en de Audi van Jamec/MPC die zich als tweede kwalificeerde, maar zijn race diep in de grindbak eindigde die uitkeek over het Rydges Hotel.
De Intercontinental GT Challenge (IGTC) gaat nu door naar de ADAC Ravenol 24h Nürburgring op 19-22 juni, voordat het een week later de Duits/Belgische grens oversteekt voor de CrowdStrike 24 Hours of Spa.
Klik hier voor de uitslag van de Meguiar's Bathurst 12 Hour 2025
#91 The Bend Motorsport Park L.Heinrich/Y.Shahin/ S.Shahin/M.Schuring Porsche 911 GT3R (992)
#32 Team WRT A.Farfus/ S.van der Linde/ K.van der Linde BMW M4 GT3
De #32 Team WRT BMW M4 GT3 passeet na 12 uur racen de finishlijn als overall winnaar
Sheldon en Kelvin van der Linde vieren de overwinning op het podium
#46 Team WRT V.Rossi/C.Weerts/R.Marciello BMW M4 GT3
Valentino Rossi
#47 Supabarn Supermarkets L.Youlden/ D.Russell/ T.Koundouris/ J.Koundouris Mercedes-AMG GT3 EVO
#75 75 Express K.Habul/ J.Gounon/ L.Stolz Mercedes-AMG GT3 EVO
#91 Morris Schuring met Porsche 911 GT3 R (992) van het team The Bend
#91 Morris Schuring met Porsche 911 GT3 R (992) van het team The Bend
#91 Morris Schuring met Porsche 911 GT3 R (992) van het team The Bend
Team WRT teambaas Vincent Vosse kon meer dan tevreden zijn met de 1-2 overwinning van zijn team waarmee hij eindelijk een einde maakte aan het lange wachten van BMW op een overwinning
Bron foto’s: Intercontinental GT Challenge | Gruppe C Photography
Stephen Grove kon gewoon weglopen na deze enorme crash op Mount Panorama, bekijk de spectaculiare video van ruim 1 minuut
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!