Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Bathurst 12 Hour: Porsche winnaar na een eindsprint van vijftien minuten; Nederlanders erg onfortuinlijk

Uitgegeven door Peter Vader • 3 februari 2019 09:01 • Print artikel

Matt Campbell heeft de # 912 Earl Bamber Motorsport Porsche naar veilig naar 'huis' gereden om daarmee de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour te winnen na een twintig minuten durende eindsprint naar de finish. Het jonge talent van Porsche sprak zijn jarenlange ervaring aan met het Duitse merk, door aan het einde van de race toch gebruik te maken van nieuwe banden. Hij werkte zich naar voren door de andere voorliggers te passeren en wist hij uiteindelijk de leiding te pakken met nog maar een paar minuten te gaan. Hij snelde vooruit en passeerde zijn voorliggers en won met een kleine voorsprong zijn eerste Bathurst 12 Hour. Zijn overwinning, samen met Dennis Olsen en Dirk Werner, wordt nog nader onderzocht vanwege contact met de BMW van Chaz Mostert, maar Campbell kan in ieder geval vieren dat hij als eerste de finishlijn passeerde na een spannende slotfase.

Porsche winnaar Bathurst

Tijdens het laatste stuk van de race, reed de # 912 op de eerste plaats met # 62, # 999, # 108, # 42, # 18 en # 888 allemaal achter hem aan, aandringend om zijn plek over te nemen. Dit betekende dat alle achtervolgers op het podium konden eindigen, afhankelijk van strategie en een safety car. Matt Campbell sprong aan boord van de # 912 Earl Bamber Racing Porsche 911 in de 279e ronde en reed de auto naar het einde van de race op gloednieuwe banden. Na deze stop pakte de auto # 62 de leiding met Jake Dennis achter het stuur, met een minimale voorsprong van twee seconden op Raffaele Marciello in de # 999 inschrijving. Oliver Jarvis was de volgende in de pit in auto # 18, gaf de Nissan GTR over aan Alex Imperatori zodat hij tot aan het vallen van de de finishvlag kon doorrijden en kwam terug in de race vlak achter de Campbell Porsche.

De volgende was Raffaele Marciello in het # 999 Team GruppeM Racing Mercedes-AMG GT3, die in de auto bleef zitten en alleen brandstof tankte, maar helaas de auto liet afslaan bij het verlaten van de pitstraat. Deze fout deed hem op korte termijn echter geen pijn, hij behield zo'n 20 seconden voorsprong op Campbell. Marciello vergooide bijna zijn race, was te gretig in zijn laatste ronde voor de rijderswissel en schoot met alle vier de wielen in het gras van McPhillamy Park. Hij had heel veel geluk dat hij niet tegen de muur eindigde. Jake Dennis maakte zijn pitstop in de 285e ronde en ook hij bleef in de auto zitten terwijl hij zijn banden niet wisselde, waardoor Campbell de enige auto in de baan was die voorzien was van nieuw rubber. Dennis keerde terug in de baan voor de # 999 en de # 888, die vrijwel tegelijkertijd hun pitstop uitvoerden. Van Gisbergen kwam net achter Campbell terug op de baan.

In ronde 287 kwam Mostert binnen voor de laatste stop van de # 42, in navolging van de gewoonte van zijn naaste rivalen besloot ook hij om zijn banden niet te wisselen. Hierdoor verscheen hij net achter Dennis en Marciello weer op de baan op de derde plaats, met vier seconden voorsprong op Campbell. Maxime Soulet gaf de leiding over aan Dennis toen hij in de 290e ronde zijn pitstop maakte, maar toen Andy Soucek aan boord stapte, parkeerde de Spanjaard de Bentley Continental aan het einde van de pitlane, waarna hij als laatste van de kopgroep weer de baan opging.

Bathurst BMW

Met nog 40 minuten te gaan in de race had Dennis een voorsprong op Marciello, terwijl Campbell daarachter de druk op Mostert opvoerde. Een gevecht tusssen de AustraliŽrs om het derde treetje van het podium ontspon zich. Campbell ging uiteindelijk Mostert voorbij en zette de achtervolging in op de raceleider. Een safety car situatie vanwege een opgeblazen motor van Tim Macrow's # 50 KTM op Conrod Straight speelde hem in de kaart. De KTM werd aan de kant geparkeerd en de race werd vanwege de safety-car geneutraliseerd met slechts nog een half uur te gaan naar het einde van d erace.

Onder de safety car kwam Van Gisbergen in de # 888 Mercedes-AMG GT3 naar binnen voor nieuwe banden, terwijl Dennis de wedstrijd leidde voor Marciello, Campbell, Mostert, Imperatori, Soucek en vervolgens Van Gisbergen. Imperatori kreeg een drive through penalty voor te veel 'weven' vlak voor de herstart en moest bijna zijn race beeindigen daardat hij te wijd ging op Griffin's Bend. Dennis sloeg meteen een gat nadat de safety car was verdwenen, met Campbell in de achtervolging van Marciello, waarbij hij een paar keer met de neus van zijn auto voorbijging aan de # 999. Na enige tijd wist Campbell de glijdende Mercedes-AMG in Hell Corner in de 304ste ronde te passeren en richtte hij zich meteen op Dennis in de Aston Martin. Met iets meer dan acht minuten te gaan, reed Campbell aan de binnenkant van Dennis bij Forrest Elbow, stak de V12 Aston Martin voorbij op Conrod Straight, daarbij geholpen door een achterligger van de Objective Racing McLaren, die plaats maakte.

Een paar plaatsen verder terug, had Van Gisbergen verse banden en passeerde hij Soucek en Mostert, om zich vervolgens achter Marciello te scharen in de strijd voor de laatste podiumplaats. Hij vocht als een leeuw om de gele auto voorbij te komen.

Niets kon Matt Campbell tegenhouden van de overwinning, hij reed als eerste over de finishlijn met een voorsprong van 3,4 seconden op Jake Dennis. Raffaele Marciello wist nog maar net Shane van Gisbergen voor te blijven voor de laatste plek op het podium.

Bathurst Luca Stolz leading opening race

In de Pro-Am-klasse is het de # 51 Spirit of Race-deelname die met de hoogste eer ging strijken, met Pedro Lamy aan het stuur om de auto naar huis te brengen voor de klasseoverwinning, die hij samen met Paul Dalla Lana en Mathias Lauda behaalde.
De B-Klasse werd gewonnen door de Grove Group met Ben Barker en Stephen en Brenton Grove aan het stuur, die alweer een overwinning op de berg behaalden, waardoor het bovendien een gelukkige dag werd voor Porsche.
De C-Klasse werd gewonnen door de # 48 KTM van Glen Wood, Justin McMillan, Dean Lillie en Elliott Barbour met slechts ťťn ronde voorsprong op de # 13 BMW GT4.

Voor de Nederlanders verliep het Bathurst weekend niet erg gelukkig. Bleekemolen verscheen niet eens aan de start vanwege het ongeval van zijn teamgenoot tijdens de traing, Nicky Catsburg had al vroeg in de race een kapotte oliepomp en moest daardoor opgeven, Matthijs Bakker werd aangereden door een Ferrari die keihard op hem klapte en Yelmer Buurman kende problemen doordat tijdens de stint van zijn teamgenote Christina Nielssen hun Mercedes ook van achteren werd aangereden en ze de race slechts met een forse achterstand konden vervolgen.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS