Ayhancan Güven en Thomas Preining (Manthey EMA) winnen na vier uur racen in de Groene Hel: Morris Schuring naar P3
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 11 mei 2025 21:21
De derde ronde van de ADAC Nürburgring Endurance Series was een feest voor elke motorsportfan. Vier uur lang spannende raceactie met talloze, soms spectaculaire inhaalmanoeuvres en stralende winnaars. Na 29 uitputtende ronden in de Groene Hel vierden Ayhancan Güven en Thomas Preining in de Porsche 911 GT3 R de 58e overwinning voor Manthey EMA. Aan de finish bedroeg hun voorsprong op Maro Engel, Fabian Schiller en Luca Stolz in de Mercedes-AMG GT3 van Mercedes-AMG Team GetSpeed 11,163 seconden. Na twee opeenvolgende overwinningen kwam er een einde aan de zegereeks van Falken Motorsports tijdens de 56e Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy. Sven Müller en Morris Schuring reden hun 911 naar de derde plaats.
Startend vanaf poleposition domineerde Manthey-coureur Güven, die startte de eerste vier ronden. In de vijfde ronde moest hij eerst zijn nederlaag toegeven aan Ricardo Feller in de Scherer Sport PHX Porsche 911 GT3 R, om een paar kilometer later weer naar voren te stormen. De Scherer 911 zat lange tijd in de kopgroep, maar moest een ronde voor het einde de pits in om bij te tanken en viel terug naar de zesde plaats algemeen. De zusterauto, de Audi R8 LMS GT3 EVO 2 van Christopher Haase en Luca Ludwig, mengde zich ook in de strijd om de podiumposities, maar viel kort voor de laatste stint terug terwijl hij op de tweede plaats reed. Omdat een bandenpech dreigde, stuurde Ludwig de R8 op lage snelheid de pits in om grote schade te voorkomen. David Perel, Axcil Jefferies en Thomas Neubauer in de Ferrari 296 GT3 van REALIZE KONDO RACING met Rinaldi klokten ook hun eerste leidende kilometers in de derde NLS-race van het seizoen. Na de eerste stint begaf de dynamo het echter, waardoor de race voortijdig ten einde kwam. GetSpeed verzamelde zeven leidende ronden. Het team uit het bedrijvenpark op de Nürburgring zette ook de snelste raceronde neer met een tijd van 7:52,588 minuten.
“We hebben meer dan een jaar op deze overwinning moeten wachten, dat was best lang,” zei Preining, die een decennia geleden in Nederlandse dienst uitkwam voor Team TKP va Ton Vink, na de race. “We zijn superblij dat het zo goed ging. We moeten nog aan een paar kleine dingen werken en het wordt zeker niet saai met de DTM-races tussendoor.
Stolz was ook tevreden: “Dat was echt een goede race en ik heb veel plezier gehad op de Nordschleife met dit geweldige weer. Manthey versloeg ons uiteindelijk nipt. De volgende keer hopen we een stapje hoger op het podium te komen. We zullen niet op onze lauweren rusten.”
Na de race werd Schuring door vertegenwoordigers van de wedstrijdleiding, de ILN Drivers' Association en de NLS-presentatoren uitgeroepen tot 'Driver of the Race', omdat hij ondanks zijn jonge leeftijd voor opschudding had gezorgd met uitzonderlijk intelligente en spectaculaire inhaalmanoeuvres. “Ik neem deze prijs graag in ontvangst - het is een grote eer voor me, zeker als je kijkt naar de ervaren professionals met wie ik tijdens de race heb gestreden.” Over de race zei de Nederlander: “Ook al hebben we vandaag niet gewonnen, we kunnen heel tevreden zijn. De concurrentie was erg sterk. We gaan nu alles in detail analyseren en willen over twee weken de volgende stap zetten in de kwalificaties.”
De tweede Falken Porsche eindigde na vier uur als vierde, voor de bestgeplaatste Aston Martin Vantage GT3 Evo van Walkenhorst Motorsport. Ben en Phil Dörr wonnen het Pro-Am klassement in SP9 met de McLaren 720s GT3 Evo. Arno Klasen, Eric Ullström en Michael Heimrich waren de snelste Am-coureurs in de Audi R8 LMS GT3 van équipe vitesse.
Cup 2-overwinning en leiding in kampioenschap voor Mühlner Motorsport
Met hun derde overwinning in Cup 2 van de Porsche Endurance Trophy Nürburgring namen Tim Scheerbarth en Arne Hoffmeister ook de leiding in de NLS-stand over. Samen met David Jahn degradeerde het trio in de Porsche 911 GT3 Cup van H&R Spezialfedern Tobias Müller, Noah Nagelsdiek en Carlos Rivas van LOSCH Motorsport by Black Falcon naar de tweede plaats. De overwinning in de Cup 3 ging naar Joshua Bednarski, Kai Riemer en Lorenz Stegmann, die met de Porsche 718 Cayman GT4 CS van W&S Motorsport reden. Na een ongeval in de kwalificatie dat niet voor de race kon worden gerepareerd, boekten Heiko Eichenberg en Harley Haughton van SRS Team Sorg Rennsport, die na twee races op de eerste plaats in het kampioenschap stonden, hun eerste nulresultaat. Daniel Zils, Philipp Stahlschmidt en Philipp Leisen kregen dezelfde pech. Na een defecte band op de BMW 330i van het Adrenalin Motorsport Team Mainhattan Wheels ontdekte het team gevolgschade in de pits en werd de race voortijdig beëindigd. Zils / Stahlschmidt / Leisen waren ook als leiders in het kampioenschap naar race drie afgereisd.
De winnaars in de VT2-RWD waren Jan-Piet Ooms, Calvin de Groot en Marius Rauer in de BMW 330i van SRS Team Sorg Rennsport. De Groot nam daarmee de leiding in de NLS Junior trofee.
De race eindigde het dichtst bij elkaar in de V6-klasse. Klaus Faßbender, Christian Büllesbach, Andreas Schettler en Daniel Zils in de Porsche Cayman S van Adrenalin Motorsport Team Mainhattan Wheels bleven Christian en Thomas Heuchemer in de Porsche 911 van Schmickler Performance powered by Ravenol slechts 1,736 seconden voor.
De volgende twee races in de enduranceserie van de ADAC Nürburgring staan al over twee weken op het programma. De ADAC 24h Nürburgring Qualifiers maken sinds vorig jaar deel uit van het kampioenschap. Tijdens de ADAC Nordrhein double-header op 24 en 25 mei worden twee races verreden over een afstand van vier uur.