Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

AutoArena wint VLN8 op Nürburgring-Nordschleife na late straf Edoardo Mortara/Renger van der Zande

Uitgegeven door Miguel Bosch • 10 oktober 2018 05:42 • Print artikel

AutoArena Motorsport heeft de voorlaatste VLN-wedstrijd van het jaar gewonnen. Op de Nürburgring-Nordschleife profiteerden Mercedes-AMG GT3-coureurs Patrick Assenheimer en Dominik Baumann van een late stop-and-go-penalty voor de SPS automotive-performance Mercedes-AMG GT3 van het snelle duo Renger van der Zande en Edoardo Mortara.



De vijftigste editie van de ADAC Barbarossapreis ging onder een stralend zon van start. BMW Team Schnitzer had in de ochtendtraining pole-position gepakt nadat de twee GT3-prototypen van Audi en Aston Martin sneller waren maar vanwege hun ongehomoleerde 2019-spec boliden vanaf de laatste startrij in de eerste startgroep moesten vertrekken. Echter, ook de BMW M6 GT3 van solist Augusto Farfus was naar de Eifel gekomen om te testen en dook aan het einde van de openingsronde de pits in voor een eerste controle van de banden.

Dat liet de leiding aan Renger van der Zande in de SPS automotive-performance Mercedes-AMG GT3. Na enkele ronden kwam de jonge Nico Menzel in de Wochenspiegel Team Monschau Ferrari 488 GT3 voorbij stuiven op Döttinger Höhe om de eerste plaats over te nemen.

De WTM Ferrari hield tot de pitstops de leiding vast en bleef met Nico’s vader Christian Menzel vooraan strijden totdat de oudere Menzel door een langzamere deelnemer geraakt werd en in de snelle Bellof-S-sectie hard in de muur vloog.



Het uitvallen van de Ferrari maakte de weg vrij voor Van der Zande en Mortara om onbedreigd naar de overwinning te rijden: het gat naar de achtervolgende AutoArena Motorsport Mercedes-AMG GT3 werd in de uren die volgden gecontroleerd en werd nooit kleiner dan een halve minuut. Toch ging het uiteindelijk mis voor de Nürburgring-debutanten: bij zijn laatste pitstop kwam Mortara 0,9-seconden te vroeg de pits uit. Het leverde hem een 1-seconden stop-and-go straf op wat net genoeg was voor Dominik Baumann in de AutoArena AMG om de leiding te pakken.

Ondanks verwoede pogingen van Mortara om in de laatste paar ronden de aansluiting met Baumann te vinden, hield de Oostenrijker zijn merkgenoot op afstand en bracht het door HTP Motorsport-gesteunde team van Assenheimer de allereerste Nordschleife-overwinning.

Op de derde plaats kwam de Walkenhorst Motorsport BMW M6 GT3 van Jordan Tresson, Jonathan Hirschi en Hunter Abbott over de finish. Het internationale trio kende een onopvallende race waarin het vanaf de veertiende plaats op de grid naar voren reed en na een tijdstraf voor de nummer 30 Frikadelli Racing Porsche 991 GT3R met een derde plaats werd beloond.



De 2019 GT3-prototypen van Aston Martin en Audi kwamen op respectievelijk de vierde en vijfde plaats binnen.

De Nederlander Marco van Ramshorst eindigde samen met teameigenaar en coureur Peter Bonk als 82ste algemeen in de PB Per4mance Porsche Cayman S 718.

Indy Dontje zag zijn Mannfilter HTP Motorsport Mercedes-AMG GT3 al in de eerste ronde op grote achterstand geraken na een dubbele lekke band en viel een kwartier voor het einde uit.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS