24H Nürburgring-Nordschleife: spanning stijgt voor de race der superlatieven in de Groene Hel
Uitgegeven door Peter Vader • 29 mei 2024 14:00
De grootste race ter wereld tovert de Nürburgring van 30 tot en met 2 juni om tot een autosportfestival in een klasse apart. Tijdens de ADAC RAVENOL 24h Nürburgring 2024 zal het grootste deelnemersveld uit de internationale autosport strijden op het langste racecircuit ter wereld, voor het grootste publiek op de Duitse autosportkalender. Aan de 52e editie van de XXL-endurancerace zullen 130 auto's deelnemen, waaronder ruim twintig GT3's, die waarschijnlijk onderling de eindzege zullen beslissen. Acht merken gaan de strijd aan in deze ijzersterke klasse. Naast de Duitse premiumfabrikanten Audi, BMW, Mercedes-AMG en Porsche nemen ook Lamborghini, Aston Martin en een SCG 004c van het Glickenhaus-team deel. Niet te vergeten: de Ferrari 296 GT3 van de titelverdediger van Frikadelli Racing, die na het succes van vorig jaar met startnummer #1 op de volle grid zal verschijnen.
Porsche is de favoriet!
De Porsche-teams komen als favoriet naar de 24h Nürburgring, omdat ze aan het begin van het seizoen buitengewoon goed gesorteerd bleken te zijn. In beide manches van de NLS (Nürburgring Nordschleife Series), die volgens hetzelfde technische reglement wordt georganiseerd, en in de twee 24h Qualifiers-races stond een 911 bovenaan het podium. De twee auto's van Falken Motorsports zijn de favorieten, met in totaal drie overwinningen op hun naam. De vierde werd geclaimd door de 911 van Manthey EMA, bijgenaamd ‘Grello’ vanwege zijn opvallende kleurenschema. Het meest succesvolle team in de 24-uursgeschiedenis met zeven algemene overwinningen heeft opnieuw het kenmerkende #911-startnummer veiliggesteld voor zijn nieuwste generatie Porsche 911 GT3 R, die Falken en drie andere Porsche GT3-teams ook gebruiken: Dinamic, Renauer & Renauer en een Pro-Am 911 van Lionspeed GP, zullen ook op de grid staan. Met zes inschrijvingen is het team uit Zuffenhausen naast Mercedes-AMG het GT3-merk met de meeste deelnemers aan de 24 uur van dit jaar.
De winnaar van vorig jaar, Frikadelli, vertrouwt opnieuw op Ferrari
Frikadelli Racing, een team met bijzonder veel fans rondom de Nordschleife, won vorig jaar. Het team onder leiding van Klaus “Frikadelli” Abbelen werd dan ook toegejuicht, vooral omdat de lokale helden, niet ver van de Ring gevestigd, ook de eerste Ferrari-overwinning behaalden in de 51-jarige geschiedenis van de 24 uur van de Nürburgring. Dit jaar blijven de titelverdedigers trouw aan het Italiaanse merk waarmee ze in 2023 een historisch afstandsrecord vestigden. Ze legden 162 ronden (4085,90 km) af op het langste racecircuit ter wereld met 25,378 km. De winnaar van vorig jaar - Felipe Fernandez Laser - verdedigt zijn titel samen met drie nieuwe collega’s terwijl hij de Ferrari 296 GT3 deelt met Daniel Keilwitz, Luca Ludwig en Nicolás Varrone (ARG).
Mercedes-AMG viert feest op de Ring: 130 jaar autosport met een ster
Net als Porsche is ook Mercedes-AMG zes keer vertegenwoordigd op de GT3-grid. Een overwinning zou zeker passen bij het merk uit Stuttgart, dat zijn hoogwaardige klantenraceteams ondersteunt met een groot contingent coureurs uit het fabrieksteam: 130 jaar geleden wonnen voertuigen met Daimler-motoren de eerste autorace, die werd verreden op een karrespoor tussen Parijs en Rouen. Een GetSpeed-Mercedes-AMG GT3 met startnummer #130 is dan ook één van de speerpunten van de ‘stercoureurs’. Een goede keuze, want het team zat vorig jaar tot aan de slotfase binnen redelijke afstand van de uiteindelijke winnaars en pakte uiteindelijk de derde en vierde plaats in de race. HRT zou het tweede topteam uit Stuttgart op het programma moeten zijn. Het team onder leiding van voormalig DTM-coureur Hubert Haupt, toonde zijn potentieel in de eerste twee NLS-races van dit jaar toen het de pole position pakte. Schnitzelalm Racing zal ook nog een Mercedes-AMG GT3 inzetten.
Klein maar krachtig: de line-ups van Audi en BMW
Audi en BMW zijn elk met drie GT3's vertegenwoordigd bij de 24 uur van de Nürburgring. Het speerpunt van de BMW M4 GT3's zullen waarschijnlijk de twee auto's van Rowe Racing zijn: de winnaars van de 24 uur van 2020 waren vorig jaar dicht bij het behalen van een tweede eindzege als tweede en zullen branden van ambitie om dit jaar deze prestatie te bereiken. Het RMG-team zal ook een derde GT3 BMW inzetten. In het Audi-kamp dateert de laatste 24-uurs eindzege uit 2019: het was de zesde overwinning voor Phoenix Racing, dat Manthey (7) met nog een eindzege kon evenaren. Het team vertrouwt op twee van zijn beproefde Audi R8 LMS GT3's onder de vlag van Scherer PHX in een nieuwe poging om de top van de statistieken aan te vallen. Ze hebben de pole position al veiliggesteld in de eerste ronde van de 24h Qualifiers – misschien een goed voorteken? Het Audi-team wordt aangevuld met een auto van het Juta-Racing-team, dat vertrouwt op een Pro-Am-coureursopstelling. Dat geldt ook voor het merendeel van de Aston Martin-inschrijvingen. Naast een Vantage AMR GT3 van PROsport Racing doen er drie auto’s van Walkenhorst mee aan de race – waaronder de enige ‘Pro’ Aston.
Veel meer dan alleen maar kleuraccenten
De zogenaamd exotische auto’s in het GT3-veld zijn echte blikvangers: daartoe behoren zeker de twee Lamborghini’s van Abt (Pro) en Konrad Motorsport (Pro-Am). Vooral de Abt-Lambo toonde in de eerste races van het seizoen een sterke vorm. Het team lag zelfs op koers voor de overwinning in de eerste NLS-race en verloor de overwinning van Manthey in een extreme close-fotofinish. Ook Glickenhaus Racing heeft een vaste plaats in de harten van veel fans: het team onder leiding van de Amerikaanse filmproducent James Glickenhaus keert in 2024 terug van het FIA World Endurance Championship (WEC) en zal een prachtige SCG 004c van de sportwagenfabrikant op de Ring inzetten.
De ‘race binnen een race’ belooft extra spanning
De aantrekkingskracht van de 24h Nürburgring is echter niet alleen te danken aan de spannende strijd om de eindzege. Integendeel, het karakter van de uithoudingsklassieker wordt gekenmerkt door ‘multiclass-racen’, waarbij de GT3-auto’s ook met enkele veel zwakkere rivalen het circuit op gaan: dit jaar zijn 23 verschillende klassen vertegenwoordigd, wat een gigantisch autosportspectrum garandeert van de voorwielaangedreven VLN-productieauto's tot en met de 24h Specials en GT3's. Nergens anders in de internationale autosport zijn er zoveel klassen – en zoveel starters – bij betrokken: ruim 450 coureurs uit 36 landen staan op de voorlopige deelnemerslijst. En er zit volop muziek in de strijd tussen de klassen. Zo kent de Cup2-klasse, waarin Porsche 911 GT3 Cup-auto's van de Porsche Endurance Trophy Nürburgring (PETN) zullen strijden, een sterk deelnemersveld. Er zijn hier dan ook 14 auto's ingeschreven, net als in de GT4-categorie. De sterkste klasse van de VLN-productieauto’s is de VT2 met achterwielaandrijving met tien deelnemers.
Vanaf donderdag draait het allemaal om de gridposities
Er zijn voor het merendeel van het deelnemersveld drie kwalificatiesessies beschikbaar om de gridposities te bepalen: Donderdag zijn er al twee sessies, waarvan de tweede tot 23:30 uur in het donker loopt. Terwijl Q3 op vrijdagmiddag wordt gevolgd door een rustperiode voor de meeste teams vóór de start van de race op zaterdag om 16:00 uur, wordt het dan pas echt spannend voor de topteams: de Topkwalificatie (TQ) staat op vrijdagmiddag laat op het programma. Deze individuele tijdrit om de pole position is verdeeld in twee secties: alle teams in de klassen SP9 (GT3) en SP-X die zich nog niet hebben gekwalificeerd voor de beslissende TQ2, strijden in TQ1 om de vijf plaatsen die nog te winnen zijn. Op basis van de oefen- en raceresultaten van de voorgaande NLS- en kwalificatieraces zijn al twaalf plaatsen in de tweede topkwalificatiesessie toegekend. De tweede ronde is dus waar het telt: hier strijden de snelsten van de snelsten om de pole in twee vliegende ronden op de voormailge F1-omloop van de Nordschleife. Hier kan het latere verloop van de race worden bepaald, want degenen die verder terug in het veld staan, zullen het later uiterst moeilijk krijgen om vooraan te komen. De 24h Nürburgring is waarschijnlijk de enige uithoudingsrace ter wereld waar het deelnemersveld niet wordt geneutraliseerd door een safety car. Alleen korte “Code 60”-zones neutraliseren afzonderlijke delen van het spoor bij een ongeval. Het gevolg is dat er hier geen momenten zijn waarop opgebouwde tekorten worden geneutraliseerd – teams moeten dus zelf een inhaalslag maken als ze een achterstand hebben opgelopen.
Alle activiteiten zijn volledig te volgen via de livestream op de website www.24h-rennen.de. Voor de Nederlanders is de race live te volgen op Viaplay TV op zaterdag 1 juni van 15:30 uur tot 18:00 uur en op zondag 2 juni van 14:00 uur tot en met de podiumceremonie om 16:30 uur. De hele race is live te zien op Viaplay.
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!