12H SPA - Eerste pole position in de Michelin 24H SERIES voor Hofor Racing in Spa + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 19 april 2025 06:20
SPA-FRANCORCHAMPS - Het Mercedes-AMG GT3 EVO-team HOFOR Racing behaalde vrijdagmiddag in België een emotionele en zeer verdiende eerste pole position in de Michelin 24H SERIES tijdens de kwalificatie voor de tweede ronde van de European Series 2025 – de zevende editie van de Michelin 12H SPA-FRANCORCHAMPS. In de Ardennen was het de hele week nat geweest tijdens de aanloop naar de tweede race van het seizoen, maar voor de kwalificatiesessie van vrijdag klaarde de lucht op en was het HOFOR-team dat met 0,6 seconde voorsprong de poleposition en de GT3 AM-pole voor de race van het weekend veroverde.

In de eerste sessie, die halverwege werd onderbroken door een rode vlag-situatie toen de Continental Racing by Simpson Motorsport Audi R8 LMS GT3 EVO II hard tegen de vangrails aan botste op de Raidillon, zette Alexander Prinz een geweldige prestatie neer met een snelste ronde van 2:17,767 seconden.
Door de vertraging vanwege de reparatie van de vangrails annuleerden de organisatoren van Creventic de geplande derde sessie, waardoor de tweede kwalificatiesessie bepalend zou zijn voor de startopstelling. Torsten Kratz klom achter het stuur van de HOFOR-auto en door Prinz' beste tijd bijna te evenaren met een tijd van 2:17,885 seconden, schreef het Zwitserse team – waartoe ook Chantal Prinz en haar vader Michael Kroll behoren – geschiedenis.
"Onze eerste pole position bij de Creventic Michelin 24H SERIES en daarna hier op Spa, het is overweldigend", zei een emotionele Alexander Prinz. "In het eerste deel van mijn kwalificatie probeerden we, zoals altijd, de beste positie voor mezelf op de baan te vinden. Dat ging best goed, maar toen kwam de rode vlag en ik was bang dat ik de ruimte weer terug zou vinden. In mijn tweede ronde verbeterde ik mijn tijd en de jongens zeiden dat ik P1 was, wat best verrassend was, en toen duimden we voor Torsten."
Op de eerste rij sloot de Mercedes-AMG GT3 EVO van de GT3-rijder van Red Ant Racing aan, die zich als tweede kwalificeerde op de startgrid dankzij de gezamenlijke inspanningen van Ayrton Redant en Kobe de Breucker, die in de race van het weekend worden bijgestaan door Yannick Redant en Kenneth Heyer.
De Aston Martin Vantage AMR GT3 EVO team E2P Racing staat op de tweede rij algemeen met kwalificatiecoureurs Oliver Campos en Antonio Sainero plus Pablo Burguera, de tweede snelste in GT3 AM en slechts een paar tienden verwijderd van de gemiddelde tijden van Red Ant Racing. Scuderia Praag heeft de poleposition in GT3 PRO AM behaald met hun Ferrari 296 GT3 van Miroslav Vyboh, Matus Vyboh en de kwalificatiecoureurs Dennis Waszek en Josef Kral.
Met nog minder dan twee minuten te gaan, eindigde de sessie onder rode vlaggen toen de Pellin Racing Ferrari 296 GT3, bestuurd door Felice Jelmini, de vangrail raakte. De vierde startpositie werd ingenomen door de SP4-klasse-ontwikkelings-Porsche 911 GT3 R (25) van Herberth Motorsport, die zal racen met Ralf Bohn, Alfred Renauer en Laurin Heinrich. Ziggo Sport Tempesta Racing start als vijfde.

In de 992-klasse behaalde de #921 Porsche 911 GT3 Cup (992) van Muhlner Motorsport, bestaande uit Julian Hanses en Martin Rump, een verdiende poleposition op de negende plaats algemeen, en zij worden in de race vergezeld door Valters Zviedris. De poleposition in de 992 AM werd ondertussen veiliggesteld door Marlon Menden en Paul Meijer van SebLajoux Racing, die in de race werden vergezeld door Stéphane Perrin en Sébastien Lajoux zelf.
Het succes in de GTX werd behaald door 111 Racing met Darren Currie en Geoffrey Emery in de IRC GT-auto, waarin ze tijdens de race gezelschap krijgen van Daniel Studdard. In GT4 was de BMW M4 GT4 EVO (G82) van Hamofa Motorsport als tweede te sterk in handen van Rob en Kris Verhoeven, en BMW was ook de koploper in TCE-TCX met de BMW M3 E46 van J-Mec Engineering van Kevin Clarke en James Collins.

GT3
Continental Racing by Simpson Motorsport behoorde tot de eerste uitdagers in sessie één, Vasily Vladykin als vierde overall met nog iets minder dan zeven minuten te gaan. Bij het verlaten van Eau Rouge in zijn vierde ronde, raakte de Audi R8 met nummer 69 echter de kerbs en raakte in een spin in de vangrail van de Raidillon.
Vóór de stopzetting was Prinz de onbetwiste koploper in de HOFOR Mercedes-AMG met een rondetijd van 2:18,462 seconden, slechts goed voor zijn tweede tijd, en zeven auto's hadden nog geen rondetijden neergezet. Bij de hervatting verbeterde Prinz zijn tijd met zeven tienden van een seconde, terwijl de #21 HAAS RT Audi R8 LMS GT3 EVO II de tweede tijd neerzette in handen van Gregory Servais.
Derde bij de start van Q1 was Melvin Moh in de Viper Niza Racing Mercedes-AMG GT3 EVO, terwijl Campos de E2P Aston op de vierde plaats zette, voor de Red Ant Mercedes-AMG van Ayrton Redant en Dustin Blattner in de Kessel Racing Ferrari 296 GT3.
Kratz verzekerde zich van de poleposition in Q2 met een snelste ronde die slechts een tiende van een seconde achter Prinz lag, terwijl Red Ant Racing en E2P Racing hun prestaties consolideerden met De Breucker en Sainero die respectievelijk de tweede en derde plaats pakten. Klaus Bachler reed ondertussen in de Proton Huber Competition Porsche 911 GT3 R (992), de snelste coureur van de middag met een rondetijd van 2:15,980 seconden.
Met nog minder dan twee minuten te gaan, eindigde de sessie onder rode vlaggen toen de Pellin Racing Ferrari 296 GT3, bestuurd door Felice Jelmini, de vangrail raakte. De vierde startpositie werd ingenomen door de SP4-klasse Porsche 911 GT3 R (25) van Herberth Motorsport, die zal racen met Ralf Bohn, Alfred Renauer en Laurin Heinrich. Ziggo Sport Tempesta Racing start als vijfde met de Porsche 911 GT3 R (992), die wordt gedeeld door Jonathan Hui, Chris Froggatt en Loek Hartog.

992
Toen de rode vlag in de eerste kwalificatieronde viel, was Magnus Holmgaard de snelste in de 992 in de gelijknamige Porsche 911 GT3 Cup (992) van Holmgaard Motorsport. Na de hervatting kwam Hanses in de schijnwerpers te staan voor Muhlner Motorsport met een tijd van 2:20,380 seconden, waarmee hij ook in de top zes eindigde – en 0,8 seconde sneller dan de zusterauto met nummer 918 van David Jahn.
Hanses gaf de auto met nummer 921 aan Rump, die de auto aan het einde van de tweede sessie nipt op pole wist te houden. Rik Breukers, in de kampioenschapsleidende Red Camel-Jordans.nl Porsche 911 GT3 Cup (992), was met gemak de snelste coureur in de sessie en zette een snelste ronde neer van 2:20,671 seconden. Dit betekende dat de auto met nummer 909 slechts een tiende van een seconde verwijderd was van de gemiddelde tijd van de 992 pole.
Fabian Danz had de openingssessie voor Red Camel gewonnen, die hij als derde eindigde in 992, en hij en Breukers krijgen in de race gezelschap van Luc en Ivo Breukers. Derde in 992 was de nummer 918 Muhlner-inzending van Jahn, Nick Salewsky en Felipe Fernandez Laser.
Achter de polecar van SebLajoux Racing in de 992 AM-klasse stond het RPM Racing-team van Tracy Krohn, Niclas Jonsson en Philip Hamprecht op de tweede plaats in 992 AM. Derde in de 992 AM-klasse was de Ajith Kumar Racing by Red Ant-inzending van Ajith Kumar zelf, Fabian Duffieux en Mathieu Detry.
Beide bovengenoemde teams ondervonden problemen tijdens de kwalificatie en vrije traingen. De Ajith Kumar-inzending moest na een zwaar ongeval overstappen in een Porsche van Red Ant Racing. Ze moesten zich vanwege een gasklepprobleem laat in de kwalificatie nog inschrijven, maar de derde plaats in de AM-klasse was voor ehn uiteindelijk het zwaarbevochten resultaat.

GTX, GTX en TCE-TCX
Het was een sterke kwalificatie voor het 111 Racing-team, met Currie aan het einde van sessie één aan kop in de GTX met een fantastische tijd van 2:26,724 seconden in de IRC GT. Sessie twee werd gewonnen door Emery en hoewel hij een paar seconden achter Currie zat, werd de poleposition comfortabel veiliggesteld door de Vortex 2.0 van Philippe Bonnel, Lionel Amrouche en Cyril Calmon.
BMW Power stond bovenaan in zowel de GT4- als de TCE-TCX-klasse. In de eerste klasse was Rob Verhoeven met ruime voorsprong de snelste in de eerste kwalificatieperiode in de Hamofa Motorsport BMW M4 GT4 EVO (G82) en Kris Verhoeven kwam in sessie twee slechts zes tienden tekort om de GT4-pole met een seconde voorsprong veilig te stellen.
De #452 Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport van SRS Team Sorg Rennsport werd tweede in de GT4-klasse, met Guy Stewart en Harley Haughton, die de kwalificaties in beide sessies voor hun rekening namen. J-Mec Engineering domineerde de TCE-TCX met Clarke en Collins in de BMW M3 E46 met nummer 133.
De eerste vijf uur van de Michelin 12H SPA-FRANCORCHAMPS beginnen zaterdag 19 april om 12:50 uur lokale tijd. Het tweede deel van de race, de laatste zeven uur, begint op zondag 20 april om 10:50 uur lokale tijd. Bekijk alle actie live op Creventic Motorsports TV via YouTube of via www.24hseries.com
Klik hier voor de uitslag van de kwalificatie van de Michelin 12H SPA-Francorchamps op vrijdag 18 april, onderdeel van de 24H SERIES van Creventic









>Foto’s: NICO MOMBAERTS | 24H SERIES | CREVENTIC

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!
- 12-12De GTC Endurance Challenge maakt zijn debuut in 2026
- 12-12Valentino Rossi vertrekt bij BMW uit het FIA World Endurance Championship
- 11-12Jaguar viert 90-jarig jubileum: krachtig eerbetoon aan het verleden en de toekomst
- 08-12Tweevoudig wereldkampioen Rally Kalle Rovanperä maakt zijn opwachting voor Super Formula: "Overstap maakt me enthousiast"
- 27-11LINE-UP Peugeot maakt rijderskeuze voor 2026 bekend: "Solide en perfect gebalanceerde line-up"
- 22-11Nieuwe samenwerking met Lamborghini moet Rutronik Racing en Temerario GT3 naar nieuwe titels leiden
- 18-11FOTO'S - Porsche pakt knap podium in hectische Macau-race vol crashes, kansen en pure race-intensiteit
- 17-11Ferrari-feestje in Macau: Antonio Fuoco wint de Macau GT Cup; imponerende race BMW-topper Marciello
- 16-11FOTO'S - Lynk and Co Cyan Racing pakt dubbele TCR World Tour-titels in Macau en versterkt toerwagen dominantie
- 16-11Antonio Fuoco heerst in Macau: Ferrari-coureurs domineren GT Cup en maken indruk met 1-2 zege
- 15-11Ferrari domineert FIA GT World Cup Macau-kwalificatie met indrukwekkende één-twee van Fuoco en Ye
- 14-11Polestar 5 maakt debuut in Gran Turismo 7
- 13-11Wereldtop van GT-coureurs strijkt neer op Macau’s Guia Circuit voor spectaculaire strijd om GT Cup
- 11-11Unieke autosportpiramide van Proton Huber Competition helpt Robert de Haan bij test in een Porsche 963
- 01-11HVM Historic Tour - SuperSixties in Magny-Cours
- 28-10De elite van de GT Racing strijdt om overwinning van de FIA GT World Cup 2025 op het iconische circuit van Macau
- 20-10Autocoureur Gianni van de Craats toont na jaar afwezigheid sterke racepace in ADAC GT4: "Ging echt wel goed!"
- 14-10Porsche's eerste Endurance Cup-titel in Barcelona; Gold Cup titel Verstappen.com en Bronze winnaars Hartog en Schuring + UITSLAG
- 13-10LINE-UP: Porsche onthult rijdersbezetting voor de Grand Prix van Macau
- 11-10Ulrich Fritz van Haupt Racing Team over successen in de kartsport en de ADAC GT Masters: “Ons Juniorprogramma zit op de goede weg”
- 10-10Verstappen.com Racing in GTWC Endurance: "Alles aan doen om het kampioenschap veilig te stellen"
- 08-10American Festival NASCAR Finals: groot spektakel op én naast de piste in Zolder
- 07-10Road to DTM-programma van de ADAC met de serie voor jong talent: BMW M2 Racing Cup gaat in 2026 tijdens DTM van start
- 06-10Finn Wiebelhaus en Salman Owega zijn de nieuwe ADAC GT Masters-kampioenen, Haupt Racing Team is teamkampioen
- 06-10Red Bull-junior Rocco Coronel kampioen in Ginetta Junior en nu de volle focus op de Formule 4: "Heel bijzonder gevoel"




