12H SPA - Christopher Froggatt, Jonathan Hui en Loek Hartog aan de leiding na deel één op zaterdag
Uitgegeven door Peter Vader • 20 april 2025 08:30
SPA-FRANCORCHAMPS - Vanaf het begin van de eerste vijf uur van de Michelin 12H SPA-FRANCORCHAMPS op zaterdagmiddag was er sprake van veel drama en fantastische actie. Deel één van de tweede ronde van de Michelin 24H SERIES European Series eindigde met de Porsche 911 GT3 R (992) van Ziggo Sport Tempesta Racing als winnaar. De auto met nummer 193, die Christopher Froggatt, Jonathan Hui en Loek Hartog deelden, was snel, sterk en constant en finishte met meer dan een halve minuut voorsprong op de achtervolgende SP4-klasse Porsche 911 GT3 R (25) van Alfred Renauer, Ralf Bohn en Laurin Heinrich van Herberth Motorsport. De laatste zeven uur op zondag 20 april, beginnen met de Porsches met een voorsprong van drie ronden.
Een stralende hemel en een droge baan waren het uitgangspunt voor deel één. Alexander Prinz startte vanaf de poleposition in de GT3- en GT3 AM-klasse met een goede start in de #11 HOFOR Racing Mercedes-AMG GT3 EVO en ging aan de leiding van de race. Ayrton Redant behield de tweede plaats in de #93 Red Ant Racing Mercedes-AMG en Antonio Sainero behield de derde plaats in de E2P Racing Aston Martin Vantage AMR GT3 EVO.
Terwijl het leidende GT3-trio richting Brussel reed, leidde een incident in Les Combes, waarbij de Juta Racing Audi R8 LMS GT3 EVO II van Tim Muller en drie Porsche 911 GT3 Cup (992)-auto's uit de 992-klasse betrokken waren, al vroeg in de Code 60-race. Nauwelijks was de race in ronde drie hervat, of de ARC Bratislava Lamborghini Huracan GT3 EVO2 raakte de vangrail van de Raidillon, wat een nieuwe Code 60 veroorzaakte.
De race werd na iets minder dan een half uur hervat en Prinz had de controle, met een voorsprong van 10 seconden aan het begin van het tweede uur. Daarachter maakte Froggatt snelle vorderingen en schoot hij door naar de tweede plaats – na als vijfde op de grid te zijn gestart. Kyle Marcelli was nog spectaculairder: hij klom van de tiende startrij in de Pellin Racing Ferrari 296 GT3 met nummer 29 naar de top drie.
Redant, die nu als vierde reed, kreeg in ronde 26 een klapband (linksvoor) op Kemmel Straight, wat ook ernstige schade aan de carrosserie veroorzaakte. Marcelli ondervond ook pech bij zijn eerste stop, een probleem met het loskoppelen van een van de wielen kostte hem aanzienlijk veel tijd.
Met nog 30 ronden te gaan, kwam Prinz aan de leiding liggend, de pits in met een voorsprong van 14 seconden. Hij werd in de pits gevolgd door Froggatt, Sainero, Gregory Servais in de #21 HAAS RT Audi R8 LMS GT3 EVO II en diverse anderen. In de tweede helft van het tweede uur, toen de eerste stops plaatsvonden, nam Rik Breukers in de Red Camel-Jordans.nl 992-klasse Porsche 911 GT3 Cup (992) de leiding in het algemeen klassement over.
Toen de volgorde vaststond, leidde Hui, maar Heinrich kwam na 40 ronden naar voren. Met nog drie uur te gaan, maakte Jorg Dreisow – zevende in de #73 Proton Huber Competition Porsche 911 GT3 R (992) – licht contact met de vangrail van de Raidillon, wat leidde tot een Code 60.
Heinrich hield Hui voor, terwijl Xavier Knauf nu derde was in de #21 Audi. Na stops voor de teams van Herberth en Ziggo Sport nam Knauf de leiding, maar halverwege kwam hij abrupt tot stilstand op de baan – marshals blusten haastig een brandje terwijl Knauf veilig uit de auto stapte.
Toen de race werd hervat, met nog iets meer dan twee uur te gaan, leidde de Ferrari 296 GT3 van Era Motorsport met nummer 81, bestuurd door Kyle Tilley, de vergelijkbare Ferrari van Scuderia Praha met Dennis Waszek aan het stuur. De Ferrari 296 GT3 van Kessel Racing had zich ook in de top vier weten te wringen met Dustin Blattner achter het stuur, maar met nog één uur en 45 minuten te gaan, moest de auto met een probleem de pits in en keerde kort daarna terug naar de pits.
Hartog, die eerder een ronderecord van 2:17,247 seconden had neergezet, behield op dat moment de leiding, maar de Porsche met nummer 91 nam de eerste plaats over met Alfred Renauer aan het stuur. Era kampte ondertussen met een versnellingsprobleem met de Ferrari, waardoor een langdurig pitstopbezoek met nog 90 minuten te gaan noodzakelijk was.
Een uur voor de finish was er nog een Code 60 nodig, omdat de BMW M4 GT4 EVO (G82) van Hamofa Motorsport met schade op de baan strandde. De race ging echter door tot aan de finish. Torsten Kratz maakte een late stop om te tanken en overhandigde de HOFOR-auto aan Michael Kroll, voordat het team – uiteraard aangevuld door Alexander en Chantal Prinz – als derde eindigde in het algemeen klassement en aan de leiding ging in GT3 AM.
De vierde plaats in het algemeen klassement en in dezelfde ronde als HOFOR werd ingenomen door de Ferrari 296 GT3 van Scuderia Praha, bestaande uit Waszek, Miroslav Vyboh, Matus Vyboh en Josef Kral, die ook aan de leiding ging in GT3 PRO AM. Opvallend was Klaus Bachler in de geplaagde Porsche met nummer 73, die in de laatste 15 minuten een nieuw raceronderecord neerzette van 2:17,031 seconden.
992
Muhlner Motorsports pole-kwalificatie met nummer 921 werd bestraft met een gridstraf van twee plaatsen vanwege een technisch probleem, waardoor de Red Camel-Jordans.nl Porsche 911 GT3 Cup (992) met nummer 909 naar de pole in de 992-klasse werd getild.
Beide coureurs beleefden echter een nachtmerrieachtige start van de race en raakten in de eerste ronde verwikkeld in een chaos op Les Combes, waarbij ook de Mulhner met nummer 918 betrokken was. Ondanks een lange vertraging slaagde Rik Breukers erin de auto met nummer 909 op eigen kracht weer op gang te krijgen, terwijl de auto met nummer 918 van Nick Salewsky, David Jahn en Felipe Fernandez Laser geborgen moest worden en kort daarna uitviel.
Muhlners nummer 921, bestuurd door Julian Hanses, had een waterlek als gevolg van de botsing, maar uitstekend werk in de pits zorgde ervoor dat de linkerradiator snel vervangen kon worden. Op de baan leidde Niclas Jonsson in de RPM Racing Porsche, voordat 9und11 Racing met Tim Scheerbarth aan het stuur de leiding nam.
Marlon Menden klom naar de derde plaats voor SebLajoux Racing, de top drie in de AM-klasse, en naarmate het tweede uur vorderde en de leidende GT3- en 992-auto's een stop maakten, kwam Breukers langszij en nam de leiding een paar ronden over.
Nadat hij de Red Camel-auto aan Fabian Danz had overgedragen, werd de leiding van 992 overgenomen door Sebastien Lajoux in zijn auto met nummer 888. Aan het einde van het tweede uur wist Glenn van Berlo Danz van de tweede plaats te stoten in de Van Berlo Motorsport by Bas Koeten Racing-auto. Beiden haalden vervolgens Lajoux in.
Danz leidde de 992-klasse opnieuw in het vierde uur, voordat hij met nog iets meer dan 75 minuten te gaan een stop maakte – net als de als tweede geplaatste Holmgaard Motorsport met Martin Vedel Mortensen achter het stuur. In het laatste uur zat Luc Breukers nu achter het stuur van de #909 op de vijfde plaats algemeen, achter de #888 van Stéphane Perrin, en Marcel van Berlo in de #925 – eveneens gedeeld met Bart van Helden.
Tot aan de laatste 10 minuten, toen hij nog een knappe vierde plaats algemeen had bereikt, koos Breukers ervoor om de pits in te gaan en te tanken ter voorbereiding op de actie op zondag. Hij gaf de auto ook aan zijn vader Ivo, waarmee hij als derde eindigde in de 992, belangrijk genoeg in dezelfde ronde als de klasseleidende Van Berlo. Holmgaard Motorsport staat tweede in de 992 met Patrick Steen Rasmussen, Martin vedel Mortensen, Magnus en Jonas Holmgaard.
GTX, GT4 en TCE-TCX
Daniel Studdard nam de pole-kwalificatie voor de GTX-klasse van 111 Racing voor zijn rekening en reed een sterke openingsstint in de IRC GT-auto, met een comfortabele voorsprong van ruim 1,5 uur voordat hij het stuur overdroeg aan Geoffrey Emery. Lionel Amrouche nam in de #701 Vortex 2.0 de leiding in de klasse over, maar naarmate de strategieën in de loop van de middag zich ontwikkelden, kwam de IRC GT weer aan de leiding.
Met nog 90 minuten te gaan in deel één, leidde Darren Currie in 111 Racing met 40 seconden voorsprong op de Vortex, met Philippe Bonnel aan het stuur. Maar het was de #701-machine van Amrouche, Bonnel en Cyril Calmon die de GTX-klasse bij de vlag leidde en een spannende strijd ontketende gedurende de resterende zeven uur.
In GT4 maakte Harley Haughton de beste start en pakte de vroege leiding in de #452 SRS Team Sorg Rennsport Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport. Vóór de tweede Code 60 werd hij echter ingehaald door Matthew George in de nr. 421 Venture Mercedes-AMG GT4.
De strijd vooraan bleef hevig en naarmate de actie zich naar het midden van de race verplaatste, had Kris Verhoeven de leiding in de pole-kwalificatie overgenomen met de Hamofa Motorsport BMW M4 GT4 EVO (G82), vóór de Venture Mercedes met Neville Jones achter het stuur.
Venture nam de controle over GT4 in het vierde uur, met Matthew Higgins achter het stuur, en Christopher Jones pakte de laatste stint en eindigde het eerste deel met twee ronden voorsprong. De nummer 452 van SRS Team Sorg Rennsport, bestaande uit Haughton, Benito Tagle, Guy Stewart en Maximilian Hill, staat zondag op de tweede plaats in GT4, na een dramatisch laatste uur voor Hamofa Motorsport.
De BMW M4, gedeeld door Mark, Rob en Chris Verhoeven, kwam heuvelafwaarts tot stilstand tijdens de race vanuit La Source, als gevolg van een lekke band rechtsvoor en verdere schade. Hij werd naar de pits gebracht en kwam na reparaties voor de finish weer terug – zij het met een ruime achterstand van 15 ronden op de koploper.
Kevin Clarke van J-Mec Engineering domineerde de TCE-TCX-klasse vanaf het begin in de BMW M3 E46 van het team, nam steeds verder afstand en bouwde de voorsprong uur na uur uit. Samen met James Collins lijkt het duo goed op weg om morgen de buit binnen te slepen, hoewel er nog van alles kan gebeuren!
Deel twee van de Michelin 12H SPA-FRANCORCHAMPS begint zondag 20 april, om 10:50 uur lokale tijd voor de laatste zeven uur. Kijk live op Creventic Motorsports TV via YouTube of via www.24hseries.com
Foto’s: NICO MOMBAERTS | 24H SERIES | CREVENTIC
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!