Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Welkom terug Bertone met de GB110, de beresterke hypercar die plastic afval lust!

Uitgegeven door Peter Vader • 7 januari 2023 17:01

Het in 2014 ter ziele gegane Italiaanse designhuis Bertone is terug! Net op tijd voor het 110-jarig jubileum. Het eerste wapenfeit is de bijzondere en toepasselijk genaamde Bertone GB110. Een hypercar die op bijzondere brandstof kan lopen. Het beroemde ontwerphuis Bertone ging in 2014 op de fles, maar kondigde onlangs plotseling zijn wedergeboorte aan. Nu is het zover: Bertone presenteert zijn eerste moderne creatie, de Bertone GB110. Volgens de fabrikant is het de eerste auto in een reeks, dus we mogen de komende jaren meer van de Italianen verwachten. De Bertone GB110 is in elk geval direct een bijzonder geval. Er wordt vermoed dat de Lamborghini Aventador als basis is gebruikt want Bertone spreekt zelf over 'onderdelen van een Duitse fabrikant'. Dat is dus mogelijk Lamborghini’s moederbedrijf, de Volkswagen Groep. Maar Bertone heeft er wel een eigen sausje overheen gegoten. Volgens de ontwerper is er inspiratie opgedaan uit conceptauto's van Bertone uit het verre verleden. Daarbij moeten we denken aan de Alfa Romeo BAT-drieling uit de jaren 50 en de Lancia Stratos Zero uit 1970.

Bertone_GB110 foto 1

Speciale brandstof
De GB110, waarbij GB voor oprichter Giovanni Bertone staat, heeft een nog niet nader genoemde verbrandingsmotor. Mocht inderdaad de Aventador als technische basis zijn gebruikt, dan zal het waarschijnlijk ook diens V12 zijn. Daaraan is dan wel aardig gesleuteld, want de vierwielaangedreven en van een zeventraps transmissie voorziene Bertone GB110 is maar liefst 1.100 pk en 1.100 Nm sterk. Volgens zijn scheppers genoeg om in 14 seconden van 0 naar 300 km/h te speren. 0 naar 100 km/h gaat in slechts 2,79 seconden en de topsnelheid ligt boven de 380 km/h. Verder wordt een bijzonder aspect van de motor benadrukt: hij lust namelijk 'speciale brandstof die deels vervaardigd is uit plastic afval'. Ook al is de GB110 dus niet echt vooruitstrevend als het aankomt op uitstoot, er is dus wel nagedacht over een milieuvriendelijke insteek. Er worden slechts 33 exemplaren gebouwd van de Bertone GB110, waarvan de eerste in de lente van 2024 het levenslicht ziet.

Bertone_GB110 foto 2

Een knipoog naar het verleden
De GB110 is voorzien van een onafhankelijke ophanging met dubbele draagarmen voor en achter met viervoudig instelbare dempers. Qua ontwerp is het exterieur beïnvloed door de productievoertuigen van het bedrijf uit de jaren ‘50 en ‘70. Driehoekige ventilatieopeningen aan de zijkant herinneren bijvoorbeeld aan het Lancia Stratos Zero-concept uit 1970, terwijl de laag doorlopende voorkant doet denken aan de wigvorm van de originele Lamborghini Countach. Aan de voorkant maken vierkante LED-koplampen plaats voor een scherpe, hoekige motorkap en bumper, met wat lijkt op een frontsplitter van koolstofvezel en meerdere luchtinlaten. Opzij bewegend, heeft de auto schaardeuren en de B-stijl strekt zich uit om de achterste wielkast te ontmoeten in een 'C'-formatie om de auto een Chiron-achtige uitstraling te geven. De achterbumper is voorzien van vier gestapelde viervoudige uitlaten en een ingewikkeld gedetailleerd LED-achterlichtpatroon. Er werden zeer weinig details gedeeld over het interieur van de auto, maar foto's tonen een interieur dat vaag doet denken aan de Nuccio, die in 2012 werd onthuld als Bertone's eerste auto met een eigen badge, met een op de bestuurder gerichte cockpit en wat een volledig digitaal bestuurdersdisplay lijkt te zijn.

Bertone_GB110 foto 3

Welkom terug Bertone!
De nieuwe GB110 markeert de comeback van het designhuis nadat het in 2014 failliet ging na bijna-ongelukken in 2007 en 2011, waarbij het merk in 2016 werd gekocht door de broers Mauro en Jean-Franck Ricci - die technologieadviesbureau Akka runnen. Twee jaar later onthulde Akka de Smart Bertone, een grondige herziening van de Smart Fortwo Electric Drive. Zijn vermogen werd verhoogd van 79 pk naar 276 pk dankzij een extra motor en een op de Formule 1 geïnspireerd kinetisch energieterugwinningssysteem (KERS), waardoor hij maar liefst 1696 lb ft op alle vier de wielen kon leveren. Een agressieve bodykit en in eigen huis ontworpen achterspoiler werden toegevoegd om de sportieve eigenschappen van de auto te benadrukken. Akka's portfolio omvat het hele proces van het ontwikkelen van een auto, van productieconcepten tot elektrische systemen en meer, met technologie voor autonoom rijden in de pijplijn. Het bedrijf werkte eerder samen met onder meer Aston Martin, Ford en de Volkswagen Group. Gezien de schat aan ervaring is het waarschijnlijk dat het adviesbureau een sleutelrol zal spelen bij de ontwikkeling van de GB110.

Er is nog geen prijs bekendgemaakt voor de nieuwe auto, noch een tijdstip waarop deze in de uitverkoop kan gaan. Gezien zijn nieuwe brandstoftechnologie en algehele prestaties, verwachten we echter dat hij naast, zij het iets hoger, geprijsd zal zijn dan de £ 2,5 miljoen Bugatti Chiron. Zoals geschreven is er meer fraais in aantocht. Er komt een hele reeks 'exclusieve en gelimiteerde modellen'. Welkom terug Bertone!

Bertone_GB110 foto 4

Bertone_GB110 foto 5

Bertone_GB110 foto 6

Bertone_GB110 foto 7

Bertone_GB110 foto 8

Bertone_GB110 foto 9

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS