Hedley Studios onthult speciale editie Ferrari Testa Rossa J 'Lucybelle II
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 13 september 2025 13:29
Nieuwe editie is een eerbetoon aan een van de meest opvallende Testa Rossa-verhalen uit de geschiedenis: ‘Lucybelle II’, de privé-auto met startnummer 22 die in 1958 door Ed Hugus en Ray ‘Ernie’ Erickson werd bestuurd tijdens de 24 uur van Le Mans.

De ‘Lucybelle II’ van Hedley Studios is een zeer exclusief en met de hand gebouwd model, waarvan er wereldwijd slechts drie exemplaren zijn gemaakt elk afgewerkt met een handgeschilderde, op maat gemaakte race-verweerde patina.
De Testa Rossa J is een volledig elektrische reproductie op schaal 1:75 van de Ferrari 250 Testa Rossa, officieel gelicentieerd en ontwikkeld in samenwerking met Ferrari.
Elke ‘Lucybelle II’ is voorzien van met de hand geslagen aluminium panelen, een door Ferrari goedgekeurde kleurstelling en authentieke interieurmaterialen afkomstig van Ferrari's eigen leveranciers.

Bicester Motion, Verenigd Koninkrijk: Hedley Studios, makers van ‘s werelds mooiste rijdbare autokunst, heeft zijn nieuwste speciale editie onthuld: de Ferrari Testa Rossa J 'Lucybelle II’. Dit met de hand gebouwde meesterwerk – slechts één van de drie exemplaren die worden geproduceerd – is een eerbetoon aan een van Ferrari's meest legendarische privé-deelnemers: de nr. 22 ‘Lucybelle II’ Ferrari 250 Testa Rossa (chassis 0732TR), die in 1958 deelnam aan de 24 uur van Le Mans.
Na het succes van de 2022 Pebble Beach Edition – een onberispelijk, uniek eerbetoon aan de ‘Lucybelle II’ – blikt deze nieuwe versie met een frisse blik terug op het verhaal. In plaats van de auto aan de startlijn na te bouwen, legt Hedley Studios nu vast hoe de ‘Lucybelle II’ er aan de finishlijn zou hebben uitgezien: versleten, verweerd en magnifiek.

Een eerbetoon geboren uit passie
‘Lucybelle II’, bestuurd door de Amerikanen Ed Hugus en Ray ‘Ernie’ Erickson, was een zeldzame privé-deelnemer die zich onderscheidde van de fabrieksteams, afgewerkt in Bianco Cervino met opvallende blauwe strepen en handgeschilderde details. De auto werd meteen een culticoon, zowel vanwege zijn karakter als vanwege zijn racegeschiedenis.
Om die geest te herscheppen, begon Hedley Studios aan een 12 maanden durend bouwproces met uitgebreid onderzoek, historische beelden en nauw overleg met Centro Stile Ferrari. Het resultaat is een auto die een compleet verhaal vertelt, van de originele kleurstelling tot de patina na de race.
Met de hand verweerd, van binnen en van buiten

Elk van de drie ‘Lucybelle II’-edities is voorzien van het authentieke wit-blauwe kleurenschema, versierd met nr. 22-rondjes, de Amerikaanse vlag, Ferrari-schilden en de naam ‘Lucybelle II’; allemaal aangebracht met behulp van traditionele maskeertechnieken en met de hand gespoten verf.
Voordat het patinaproces begint, wordt de kleurstelling van de auto eerst met opmerkelijke nauwkeurigheid nagebootst. Met behulp van originele Ferrari-kleurcodes en CAD-modellering brengt het ontwerpteam de lay-out in digitale vorm in kaart, waardoor elk element nauwkeurig kan worden geschaald en gepositioneerd. Vervolgens worden met de hand meerdere lagen verf aangebracht om diepte en authenticiteit te creëren, waardoor een onberispelijke basisafwerking ontstaat die trouw is aan het origineel uit 1958.
Nadat de strakke kleurstelling is voltooid, ondergaat de auto een transformatief, 100 uur durend, met de hand aangebracht verouderingsproces, onder leiding van de interne kunstenaar van Hedley Studios. Met behulp van een speciaal gemengde verfformule op waterbasis en fijne penselen bootst de kunstenaar het vuil, de slijtage en de raceverslijting na die ‘Lucybelle II’ na 24 uur endurance zou hebben opgelopen. Subtiele verfvlekken, vloeibaar vuil en versleten paneelverbindingen worden allemaal met opzet nagebootst. Zelfs verborgen delen, van de banden tot de onderkant van de carrosserie, worden met hetzelfde vakmanschap behandeld. Om de tactiele en doorleefde afwerking te behouden, wordt de auto niet gelakt.
Een moderne klassieker ontwerpen
De Testa Rossa J ‘Lucybelle II’ is meer dan alleen een pronkstuk. Net als alle andere modellen in de serie is het een volledig rijdbare replica op schaal 1:1, volledig met de hand gebouwd met een aluminium carrosserie en op basis van de originele archieftekeningen van Ferrari. Belangrijke details zijn onder meer:

12 inch spaakwielen, geïnspireerd door Borrani, met Pirelli Cinturato-banden
Werkende koplampen, achterlichten en claxon, plus racelichten die passen bij de periode
Rood lederen interieur met witte biezen, afkomstig van dezelfde leerlooierijen die Ferrari gebruikt
Nardi-stuurwiel met snelkoppelingsnaaf voor gemakkelijke instap
Geremasterde wijzerplaten, hergebruikt voor EV-gebruik met behoud van originele lettertypes en lay-out
Door de Ferrari 812 geïnspireerde Manettino met vier rijmodi:
Beginner – 1 kW / 24 km/u
Comfort – 4 kW / 40 km/u
Sport – 10 kW / 80 km/u
Race – 12 kW / 80 km/u
De ophanging is afkomstig van Bilstein-schroefdempers en op maat gemaakte veren, goedgekeurd door Ferrari-testrijders in Fiorano. De drie aan de voorzijde gemonteerde accu's bieden een actieradius tot 90 km en kunnen worden opgeladen via de originele tankdop, die is aangepast voor het opladen.
Een verhaal gegrift in elke kras
Ben Hedley, oprichter en CEO van Hedley Studios, zei hierover: "Lucybelle II is een echt onderdeel van de Ferrari-folklore. Het was een privéauto die niet alleen opviel door zijn uiterlijk, maar ook door het verhaal dat hij vertelde. Sommige auto's winnen races, andere winnen harten – ‘Lucybelle II’ deed beide. Met deze editie wilden we dat karakter zo authentiek mogelijk tot leven brengen. Van de blauwe strepen tot de met de hand aangebrachte patina en elk door races versleten detail, er is niets toegevoegd voor het effect. Elke markering is er met een reden. Het is een eerbetoon aan uithoudingsvermogen, individualiteit en de geest van het racen."




