Autosport Internationaal Toerwagens • WTCR

Tom Coronel: "Ik hoop dat we voor Zandvoort weer wat gewicht kwijtraken, want..."

Uitgegeven door Johan Vis • 31 mei 2021 14:30 • Print artikel

Vanwege een aanpassing van de ‘balance of performance’ was de Audi RS 3 LMS voor het tweede raceweekeinde in de TCR Europe Series op het Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet 60 kilogram zwaarder dan voorheen. Dat maakte de situatie voor alle Audi-rijders lastig. Tom Coronel, de Nederlandse coureur met de Audi in DHL-kleuren van het Belgische team Comtoyou Racing, haalde in de beide races het maximale uit de mogelijkheden en was in beide wedstrijden de beste Audi-rijder, in de eerste race als negende en in de tweede race als achtste in het 21 coureurs sterke veld.

Tom Coronel Comtoyou Racing

“Voorafgaand aan het seizoen was de Audi al 20 kilo zwaarder geworden en toen kregen we er voor dit weekeinde nog eens 60 kilo bij. Daarmee heeft de auto het letterlijk behoorlijk zwaar. Maar goed, zo werkt dat nu eenmaal met de BOP, dus het devies was slim zijn en punten pakken”, zei Tom Coronel. “In de vrije trainingen zaten we constant ergens rond de tiende plaats, wat gezien de situatie niet verkeerd was. Het was immers zaak om in de kwalificatie in ieder geval bij de eerste twaalf te komen om zo door te kunnen naar Q2. Helaas kreeg ik het in de kwalificatie niet voor elkaar: we kwamen een tiende van een seconde tekort om in Q2 te komen. Zo stond ik voor beide races als 13e op de grid, overigens wel iedere keer als de snelste Audi-rijder.”

Tom Coronel

Bij de start van de eerste wedstrijd, verreden op zaterdagmiddag, liet Coronel de motor afslaan. “Dat was echt niet goed”, gaf hij direct toe. “Maar het is ook zó moeilijk om te starten met die auto! Ik heb er echt nooit last van gehad, mijn hele racecarrière, al 30 jaar, nooit problemen gehad met starten, maar op de een of andere manier krijg ik het met die Audi niet goed voor elkaar. Gelukkig kwam ik daarna alsnog snel weg, kon achteraan aansluiten en heb mooie gevechten gehad, ondermeer met Leonov en Homola. In de laatste bocht kreeg ik nog een megadreun van Leonov, die tegen mijn deur aan reed, veel schade en hij kreeg daarvoor ook een tijdstraf van vijf seconden, zodat ik als negende geklasseerd werd. Dit was echt ‘damage control’.”

In de zondagswedstrijd kende Coronel wel een goede start: “Ik kwam goed weg, zat in het middenveld”, berichtte hij. “Daar heb ik weer lekkere gevechten gehad, opnieuw met Homola, maar ook met mijn teamgenoot Nicolas Baert. Er waren de nodige positiewisselingen, het was echt lekker racen. Natuurlijk kwam ik ook Leonov weer tegen, met wie ik het op zaterdag al aan de stok had. Die verremde zich en klapte vól bij me achterin, wat weer veel schade opleverde. Gelukkig kon ik wel doorrijden en een lekker tempo vasthouden. In de laatste ronde had ik een supergaaf gevecht met Callejas, een Spaanse Honda-rijder, en Homola met de Hyundai, waarbij ik nog twee plaatsen kon pakken. Ik zat gewoon af te wachten en de laatste ronde, drie bochten voor de finish, pakte ik ze beide. Zo eindigde ik als achtste.”

Tom Coronel

Met zijn beide top-tienklasseringen voldeed Coronel aan zijn zelf geformuleerde doelstelling van het scoren van punten. “We staan nog steeds op de derde plaats in het kampioenschap”, stelt hij. De volgende ronde van de TCR Europe Series wordt op 19 en 20 juni verreden op CM.com Circuit Zandvoort. “Ik hoop dat we voor Zandvoort weer wat gewicht kwijtraken, want daar wil ik natuurlijk goed scoren. En als iemand daar de weg kent, dan ben ik het wel. Ik kijk ernaar uit”, aldus Coronel.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS