Kevin Ceccon in FIA ETCR 2022 met Hyundai Motorsport
Uitgegeven door Deni Volkers • 16 april 2022 02:37
In het seizoen 2022 zal Kevin Ceccon een fascinerende nieuwe uitdaging in zijn race-carrière aangaan. De autocoureur uit Bergamo heeft een overeenkomst bereikt met Hyundai Motorsport om deel te nemen aan de eerste drie rondes van de FIA ETCR-kalender, het kampioenschap voor volledig elektrische toerwagens dat voor zijn tweede editie de prestigieuze officiële FIA-titel draagt. Het debuut staat gepland op het Franse stratencircuit van Pau, waar op 7 en 8 mei de openingsronde zal plaatsvinden.
Ceccon maakt zijn terugkeer naar de internationale motorsport, nadat hij in 2021 als tweede werd gekroond in de TCR Italië, aan het stuur van de Hyundai i30 N TCR. Kevin kan inmiddels bogen op een aanzienlijke ervaring in de toerwagenracerij, mede dankzij een stint in het FIA WTCR World Championship, waar hij zich tussen 2018 en 2019 in de kijker wist te rijden door een poleposition, een overwinning en vier andere podiumplaatsen te veroveren.
Ceccon bouwt voort op deze basis om deel te nemen aan het nieuwe FIA ETCR, waarin hij zal rijden met de Hyundai Veloster N ETCR van het Hyundai Motorsport N-team. De auto is in staat om een maximaal vermogen van 500 kilowatt (670 pk) te leveren via vier elektromotoren die zijn aangesloten op de achterwielen. Het kampioenschap, dat in 2021 in het leven werd geroepen, onderscheidt zich niet alleen op technisch, maar ook op sportief vlak. Het format van de evenementen is uniek, met knock-outrondes waarin de auto's op hun best presteren, wat leidt tot de Superfinale en de kroning van de overall winnaar, de "King of the Weekend".
Na het debuut in Pau zal Ceccon vervolgens aan de start staan op het Turkse circuit van Istanbul, 21-22 juni, en op het Hongaarse circuit van Boedapest, 11-12 juni.
Kevin Ceccon
"Ik ben erg blij dat ik bij Hyundai Motorsport kom voor het programma in het FIA ETCR 2022 kampioenschap. Ik zal al mijn steun aan het team geven om geweldige resultaten te behalen, en hoewel mijn inzet voor de serie slechts gedeeltelijk zal zijn, zal ik elke sessie op het circuit voor de volle 100% aanpakken. De auto is uitdagend om te rijden, maar verbazingwekkend gezien de technologische en technische vooruitgang die elektrische voertuigen de laatste jaren hebben geboekt. De auto en de rijstijl zijn heel anders dan die van TCR's, en doen me een beetje denken aan mijn ervaringen met achterwielaangedreven auto's eerder in mijn carrière. Ik ben blij dat ik Pau kan toevoegen aan de lijst met circuits waar ik heb gereden, waaronder Monaco en Macau, waar ik bijzondere herinneringen heb dankzij podiumplaatsen in de GP2, GP3 en WTCR. Ik heb het eerste seizoen van de serie vanuit huis gevolgd, het format is iets unieks en zeer vermakelijk voor de toeschouwers, wat ik hoop snel weer te zien in de paddocks! Ik zal niet mijn thuisrace hebben in Vallelunga, maar ik zal juichen voor mijn team. Last but not least ben ik blij deel uit te maken van een duurzame categorie, vooral in een historisch en sociaal moment als het huidige waarin het redden van de planeet een van de belangrijkste prioriteiten is".