Eric Scalvini en Salvatore Tavano zijn de TCR European Endurance-kampioenen van 2025
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 17 november 2025 14:58
Aan het einde van een spannend seizoen 2025 zijn Eric Scalvini en Salvatore Tavano (Cupra Leon Competicion) de nieuwe TCR European Endurance-kampioenen. Het Italiaanse duo heeft dankzij hun tweede opeenvolgende raceoverwinning van het jaar de titel in stijl binnengehaald en daarmee een stukje geschiedenis geschreven in de door Mauricio Slaviero gepromote serie.

Eric Scalvini (Cupra Leon Competicion) startte vanaf poleposition in Stage-1 en moest de vroege aanvallen van kampioenschapsleider Yuri Brigliadori (Audi RS3 LMS) afslaan. De twee vochten gedurende de eerste twee ronden van de race, voordat ze bij de Carro-bocht met elkaar in aanraking kwamen. Als gevolg van het contact kwam Brigliadori tot stilstand met aanzienlijke schade aan zijn linkervoorwielophanging, waardoor hij Stage-1 voortijdig moest beëindigen. Scalvini kon daarentegen zonder gevolgen verder rijden. Achter hem leverde Ibrahim Okyay (Audi RS3 Gen-1) een fantastische prestatie: na vanaf de zesde plaats te zijn gestart, wist de Turkse veteraan in de eerste ronde Alessandro Alcidi (VW Golf DSG) in te halen, waarna hij zowel Emilio Damante (Audi RS3 DSG) als Senna Summerbell (Cupra Leon DSG) achter zich liet en de tweede plaats bereikte. Summerbell behield de derde plaats en de leiding in de DSG, terwijl Damante hem onder druk probeerde te zetten en hem gedurende de eerste stint in bedwang hield. Toen het pitstopvenster openging, was Scalvini de allereerste coureur die binnenkwam, waardoor Salvatore Tavano in de leidende #6 Cupra om de klus te klaren. Okyay en Damante volgden snel zijn voorbeeld en lieten de auto respectievelijk aan Sinan Çiftçi en Edoardo Maccari over. Hierdoor kwam Summerbell op de voorlopige eerste plaats in de race, met Alcidi op de tweede plaats en Bernhard Stitz (Hyundai Elantra N) op de derde plaats. De Oostenrijker kwam een ronde later binnen, omdat hij bij zijn allereerste deelname aan de door Mauricio Slaviero gepromote serie in de top 5 wilde eindigen. Berk Kalpaklıoğlu (Audi RS3 DSG) en Leonardo Cuppari (VW Golf DSG) deden hetzelfde. De twee hadden gestreden om de vierde plaats in de DSG-klasse en lieten die taak over aan Umut Göktaş en Roberto Armogida. Uiteindelijk kwam ook Summerbell binnen; ondanks de 5 extra seconden die hij in de pits doorbracht een standaardregel, aangezien hij dit weekend solo racet wist hij de #1 TEXACO Team AMS-auto in te halen en kwam hij effectief als tweede terug in de race. Çiftçi nam de positie echter snel weer over bij de Quercia-bocht, omdat Summerbell nog bezig was zijn banden op de juiste temperatuur te brengen. Hierdoor klom de Gen-1-auto naar de tweede plaats en zakte Summerbell naar de derde plaats, hoewel hij nog steeds de leiding in de DSG-klasse behield, met Maccari op slechts drie seconden achterstand op de Jamaicaan. De tweede helft van de etappe verliep relatief vlot: vooraan was Tavano onbereikbaar voor de rest van het veld en hij kwam over de finish met een voorsprong van 70 seconden op de tweede plaats. Dit is de vijfde etappeoverwinning van het seizoen voor Scalvini/Tavano (Cupra Leon Competicion), die nu aan de leiding staan in het algemeen klassement na meer dan na het inhalen van Yuri Brigliadori, die in etappe 1 geen punten wist te behalen. De tweede plaats ging naar Çiftçi/Okyay (Audi RS3 Gen-1), terwijl Senna Summerbell (Cupra Leon DSG) de derde plaats in het algemeen klassement en de leiding in de DSG-klasse wist te behouden. Damante/Maccari (Audi RS3 DSG) hielden hun DSG-titelkansen levend dankzij hun tweede plaats in hun klasse, toen ze als vierde over de finish kwamen, voor Bernhard Stitz (Hyundai Elantra N). De Oostenrijker haalde het maximale uit zijn debuut en haalde de VW Golf DSG van de broers Alessio en Alessandro Alcidi in voor de vijfde plaats in het algemeen klassement, terwijl hij als tweede eindigde in de Gen-2-klasse. De broers Alcidi werden daarmee zesde en behaalden ook een derde plaats in het DSG-klassement, met Kalpaklıoğlu/Göktaş (Audi RS3 DSG) en Cuppari/Armogida (VW Golf DSG) op respectievelijk de zevende en achtste plaats. Na hun aanrijding in de tweede ronde met het winnende duo konden Yuri en Eric Brigliadori hun auto niet naar de finish brengen.

Bij de start van race 2 onder de schijnwerpers behield pole-sitter Salvatore Tavano (Cupra Leon Competicion) de leiding, maar dankzij een briljante start wist Eric Brigliadori (Audi RS3 LMS) aan het einde van het eerste deel van het circuit op te klimmen naar de derde plaats, waarna hij voor de Quercia-bocht de tweede plaats innam. Senna Summerbell behield de derde plaats, terwijl Sinan Çiftçi (Audi RS3 Gen-1) terugviel naar de vierde plaats. Brigliadori was echter nog niet tevreden en haalde Tavano in de tweede ronde aan de binnenkant van bocht 4 in. Eric bouwde vervolgens een comfortabele voorsprong van 22 seconden op tot aan de pitstop, waarmee hij het talent liet zien dat hij eerder had getoond tijdens zijn titelcampagne in 2024. Brigliadori was een van de eerste coureurs die een pitstop maakte, waardoor zijn broer Yuri de kans kreeg om te strijden voor die ongrijpbare etappezege. Samen met hem maakte Çiftçi een pitstop om Ibrahim Okyay weer in de auto te laten stappen. In de volgende ronde kwam Summerbell als derde binnen; dezelfde strategie werd gekozen door Alessio Alcidi (VW Golf DSG), waarbij zijn broer Alessandro in de auto stapte voor het laatste deel van de seizoensfinale. De strijd om de vierde plaats in het DSG-klassement ging ook in de pitstraat door: Umut Göktaş (Audi RS3 DSG) maakte plaats voor Berk Kalpaklıoğlu, waardoor het duo van TEXACO Team AMS voor Leonardo Cuppari (VW Golf DSG) kon blijven, die een ronde later Roberto Armogida had afgelost. Maccari volgde een ronde later, waarbij Emilio Damante de leiding in de DSG overnam, terwijl Bernhard Stitz (Hyundai Elantra N) ook een pitstop maakte.Zesde. Eindelijk was het tijd voor Tavano om de pitstraat in te rijden, en dankzij een soepele stop kon Eric Scalvini veilig als tweede weer de baan op. In de tweede helft van de race hadden Yuri en Eric Brigliadori (Audi RS3 LMS) alles onder controle en behaalden ze de eerste etappezege voor BF Motorsport, uiteindelijk bij hun laatste poging. Scalvini/Tavano (Cupra Leon Competicion) eindigden als tweede, voor Damante/Maccari (Audi RS3 DSG), die de raceoverwinning in de DSG-klasse pakten. De vierde plaats was voor de Gen-1-winnaars Çiftçi/Okyay (Audi RS3 Gen-1), die Senna Summerbell in de slotfase van de race inhaalden. Bernhard Stitz eindigde als zesde, met de broers Alessio en Alessandro Alcidi op de zevende plaats en als derde in het DSG-klassement. Kalpaklıoğlu/Göktaş (Audi RS3 DSG) kwamen als achtste over de finish, met Cuppari/Armogida (VW Golf DSG) van Faro Racing achter hen op de negende plaats. In het eindklassement, dat wordt samengesteld door de racetijden van beide etappes bij elkaar op te tellen, behaalden Scalvini/Tavano hun tweede opeenvolgende overwinning na hun eerste succes in Vallelunga. De tweede plaats ging naar de DSG-winnaars Damante/Maccari (Audi RS3 DSG), terwijl de derde plaats voor Çiftçi/Okyay (Audi RS3 Gen-1) was het beste resultaat van het seizoen voor beide duo's. Dit is de eerste keer in het seizoen 2025 dat de drie podiumplaatsen in het algemeen klassement ook aan drie verschillende klassen toebehoorden. Senna Summerbell eindigde als vierde en miste daarmee op een haar na het podium in het algemeen klassement, terwijl Bernhard Stitz zijn allereerste TCR-race voltooide als Zesde. Eindelijk was het tijd voor Tavano om de pitstraat in te rijden, en dankzij een soepele stop kon Eric Scalvini veilig als tweede weer de baan op. In de tweede helft van de etappe hadden Yuri en Eric Brigliadori (Audi RS3 LMS) alles onder controle en behaalden ze de eerste overwinning voor BF Motorsport, uiteindelijk bij hun laatste poging. Scalvini/Tavano (Cupra Leon Competicion) eindigden de endurance-race op de vijfde plaats. De zesde plaats ging naar Alessio en Alessandro Alcidi, die het DSG-podium compleet maakten en voor Kalpaklıoğlu/Göktaş en Cuppari/Armogida eindigden, die respectievelijk zevende en achtste werden. Door hun uitvalbeurt in etappe 1 kwamen Yuri en Eric Brigliadori niet verder dan de negende plaats.
Met deze resultaten pakten Scalvini/Tavano zowel de algemene titel als de Gen-2-klassering, terwijl hun teamgenoot Senna Summerbell uitkwam als DSG-kampioen. Een triomfantelijk seizoen voor Wimmer Werk Motorsport, want de Oostenrijkse renstal won ook de teamtitel. Na het kampioenschap van 2024 te hebben gedomineerd en alle beschikbare titels te hebben gewonnen, wist TEXACO Team AMS opnieuw de titel in de Gen-1-klasse te behalen met Çiftçi/Okyay. Bovendien sleepte de Turkse renstal ook de Gentleman- en Junior-trofeeën in de wacht, met Ibrahim Okyay als winnaar van de eerste en Berk Kalpaklıoğlu als winnaar van de tweede.
Misano was opnieuw de perfecte locatie voor de seizoensfinale, waar coureurs tot diep in de nacht raceten in hun jacht op de titel. Een geweldig weekend dat een spannend jaar afsluit, nu het doek valt voor het TCR European Endurance-seizoen 2025.




