Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

TE KOOP: voor een luttele 8 miljoen euro heb je deze hyper sportauto: de Bugatti Centodieci + FOTO'S

Uitgegeven door Deni Volkers • 17 september 2022 07:56 • Print artikel

Terwijl de productie van de Bugatti Centodieci wordt voortgezet, helpt het laatste klantexemplaar van deze creatie de ontwerpevolutie tussen de legendarische EB110 Supersport en zijn moderne coachbuilt-telg, duidelijker dan ooit te illustreren.

Bugatti Centodieci 1

Deze ontmoeting brengt Centodieci samen met de EB110 Supersport, de auto waarnaar het ontwerpteam van Bugatti keek voor inspiratie bij de creatie van zijn nieuwe coachbuilt hyper sportwagen. De EB110 Supersport, ontworpen en geproduceerd tijdens het Romano Artioli-tijdperk van Bugatti in de jaren ‘80 en ‘90, was een lichtere, krachtigere versie van de EB110 GT, compleet met nieuwe styling en een vaste achtervleugel voor extra downforce.

Achim Anscheidt, Bugatti Design Director, zei: "De EB110 is uniek in de geschiedenis van Bugatti. Met de wedergeboorte van het merk eind jaren ‘80 kwam de EB110 tevoorschijn met tijdloze sportwagenvormen. Zijn ontwerp werd afgewerkt door Giampaolo Benedini, de architect die in die periode verantwoordelijk was voor de Bauhaus-geïnspireerde fabriek in Campogalliano. De memorabele graphics en geraffineerde vormen van de EB110 weerspiegelen zeker die architecturale benadering. Maar wat voor de EB110 Supersport gold, geldt ook nu nog: vorm volgt prestatie. Daarom wilden we kijken waarom deze auto eruitzag zoals hij eruitzag, en dat opnieuw interpreteren voor een Bugatti uit de moderne tijd."



De overeenkomsten zijn meteen duidelijk. De Supersport was voorzien van vijf direct herkenbare koelgaten in de B-stijl, nodig om lucht naar de 3,5-liter quad-turbo opgeladen V12-motor te voeren. Die lucht spoelt dan door de met glas bedekte motorruimte en komt er via tien sleuven aan de achterzijde weer uit. In de Centodieci zijn deze elementen opnieuw geïnterpreteerd en gemoderniseerd, met lucht die binnenkomt via vijf koelpoorten in de top van een nieuwgevormde Bugatti C-lijn, over de W16-motor - die een op de EB110 geïnspireerde glazen afdekking krijgt - en er weer uitgaat via de achterzijde, met daartussen een nieuwe lichtsignatuur die de ventilatieopeningen van de EB110 Supersport nabootst. Aan de achterzijde herbergt een vergrote achterdiffusor verticaal gestapelde viervoudige uitlaten, als een modern eerbetoon aan de dubbele pijpen van de EB110 Supersport.

Elk detail moet niet alleen een mooi design hebben, maar ook prestaties leveren die zelfs de revolutionaire EB110 Supersport niet kon evenaren. De 1.600 pk sterke Centodieci sprint in 2,4 seconden van 0 naar 100 km/u (62 mph), in 6,1 seconden naar 200 km/u (124 mph) en in 13,1 seconden naar 300 km/u (186 mph); de topsnelheid is elektronisch begrensd op 380 km/u (236 mph).

Nils Sajonz, Hoofd Speciale Projecten in het Bugatti Design Team, zei: "Bij het ontwerpen van een auto die veilig de snelheden kan bereiken waartoe de Centodieci in staat is, moet je rekening houden met veel verschillende overwegingen. Hij moet veilig zijn, hij moet aerodynamisch zijn en hij moet de lucht effectief rond de onderdelen van de aandrijflijn leiden voor de koeling. We hebben de aandrijflijn en de monocoque van de Chiron als basis gebruikt, maar de ontwikkeling van de Centodieci was zo veelomvattend dat we in wezen een geheel nieuwe auto aan het ontwerpen waren. Om het gewenste niveau van prestaties en stilistische perfectie te bereiken, is dit de enige manier."

Een passend eerbetoon aan de EB110 Supersport betekende dat het ontwerpteam zich moest concentreren op het opnieuw vormgeven van zijn iconische silhouet, dat zelfs bij stilstand naar voren lijkt te springen. Dit betekende een volledig nieuwe daklijn en profiel, met een voorkant die veel lager zit en een achterkant die veel hoger zit. Het nieuwe, op het vizier geïnspireerde glas lijkt zich naadloos om de carrosserie heen te bewegen, terwijl de nieuwe visuele identiteit aan de voorzijde is geïnspireerd op de ingetogen Bugatti hoefijzergrille van de EB110.

Toen de verhoudingen waren vastgelegd, heeft het designteam zich gebogen over de modernisering van elementen van de op Bauhaus geïnspireerde platte vlakken en details van de EB110. De zijkanten van de Centodieci creëren een spel van licht en schaduw met slechts zachte rondingen, terwijl de plaatvormige koplampen van de EB110 evolueren naar hypermoderne slanke LED-koplampen op de Centodieci - een op maat gemaakte ontwikkeling speciaal voor dit project.

Achim Anscheidt vervolgt: "Sommigen hebben beweerd dat het merk Bugatti zonder de EB110 niet in de positie zou verkeren waarin het nu verkeert. De auto heeft de nieuwe visie van het bedrijf helpen vormgeven, na de overname eind jaren ’90 door de Volkswagen Groep. Bijzondere details gecreëerd door technische genieën, zoals de onlangs overleden Nicola Materazzi, hebben we te danken aan de ongelooflijke prestaties van de auto, maar we erkennen ook de verbazingwekkende visie van zijn ontwerpers. De tijdloze vorm gaf ons eindeloze inspiratie om een passend eerbetoon aan dit zeer belangrijke stuk Bugatti-geschiedenis te creëren."

Slechts tien exemplaren van de zeer exclusieve Bugatti Centodieci zullen met de hand worden gebouwd in het Molsheim Atelier en tot het einde van het jaar aan klanten worden geleverd, waarbij elk exemplaar al is verkocht voor een stukprijs van acht miljoen euro.

Bugatti Centodieci 2

Bugatti Centodieci 3

Bugatti Centodieci 4

Bugatti Centodieci 5

Bugatti Centodieci 6

Bugatti Centodieci 7

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS