Autosport Internationiaal Singleseaters • Autosport INT Diversen

SPECIAL: Jim Clark Revial op Hockenheim; wie was Jim Clark en waarom een raceweekend met zijn naam?

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 12 mei 2023 18:01

Jim Clark was in zijn carrière de Fangio of de Ayrton Senna van zijn tijd. Tot op de dag van vandaag heeft hij het record van de meeste races startend vanaf de pole positon. Heeft hij het record van de meeste overwinningen waarbij hij voortdurend aan de leiding reed, acht keer! Heeft hij in 1963 en 1965 het hoogste percentage voor behaalde kampioenshapspunten in één seizoen (100%). Zijn hoogste percentage als leider in een race in één seizoen (71,47% in 1963) is nog steeds niet verbroken. Nu was het zo dat in die jaren coureurs niet betaald werden door de teams en er ook veel minder F1 wedstrijden verreden werden. Dus gingen rijders als Graham Hill, Jacky Stewart en Jim Clark meedoen in andere klassen, waardoor ze wèl prijzengeld konden verdienen. Daarom gingen ze deelnemen aan bijvoorbeeld Formule 2 wedstrijden.

6_wheeler_Jonathan_Holzman

Op 7 april 1968 kwam Jim Clark om het leven bij een race-ongeluk op de Duitse Hockenheimring. Tijdens de vier maanden tussen de eerste race, die Clark won, en de tweede wedstrijd van het Formule 1-seizoen van 1968, zouden coureurs van start gaan in andere raceformules. Clark zou oorspronkelijk deelnemen aan de BOAC 1000 kilometer sportscarrace op Brands Hatch, maar koos in plaats daarvan voor de Deutschland Trophy. Dat was een Formule 2-race voor Lotus op de Hockenheimring. Zijn keuze werd voornamelijk bepaald door contractuele verplichtingen met Firestone. Hoewel de race soms is getypeerd als een "minor race meeting", was de deelnemerslijst indrukwekkend, met de top-running Matra’s voor de Franse coureurs Jean-Pierre Beltoise en Henri Pescarolo, Tecno’s voor Carlo Facetti en Clay Regazzoni, Team Brabham met auto’s voor Derek Bell en Piers Courage, een Ferrari voor Chris Amon en McLarens voor Graeme Lawrence en Robin Widdows. Team Lotus-coureurs Graham Hill en Clark zaten in de Gold Leaf Team Lotussen en een jonge Max Mosley deed ook mee aan de race, die de opvolger was van de Clubman-serie.

Het evenement werd verreden in twee heats. In de vijfde ronde van de eerste heat schoot Clark's Lotus 48 van de baan en crashte tegen de bomen. Hij liep een gebroken nek en schedelbreuk op en stierf voordat hij het ziekenhuis bereikte. De oorzaak van de crash is nooit definitief vastgesteld, maar de onderzoekers concludeerden dat het waarschijnlijk te wijten was aan een leeglopende achterband. De dood van Clark heeft de racegemeenschap zwaar getroffen: collega Formule 1-coureurs en goede vrienden Graham Hill, Jackie Stewart, Dan Gurney, John Surtees, Chris Amon en Jack Brabham waren allen persoonlijk erg geraakt door de tragedie. Mensen kwamen van over de hele wereld naar Clark’s begrafenis. Colin Chapman was er kapot van en verklaarde publiekelijk dat hij zijn beste vriend had verloren. De 1968 F1 Drivers 'Championship werd vervolgens gewonnen door zijn Lotus teamgenoot Graham Hill.

Aanvankelijk gingen er geruchten dat het ongeluk was veroorzaakt door een fout van de coureur of door een leeglopende achterband. Het wrak van de Lotus werd drie weken lang grondig onderzocht door onderzoekers van vliegtuigongelukken. Veel coureurs, waaronder Surtees en Brabham, waren ervan overtuigd dat de crash was veroorzaakt door een leeglopende achterband en hielden vol dat het geen fout van de coureur was - gewoon omdat ze geloofden dat Clark niet in staat was om zo'n fout te maken. Volgens Andrew Marriott van het klassieke tijdschrift Motor Sport, die de race als jonge verslaggever versloeg: "Doden in de sport kwamen in die dagen regelmatig voor, maar iemand met het sublieme talent en de vaardigheid van Clark toch zeker niet? Men dacht dat de achterband was leeggelopen, en er is een andere theorie dat de mechanische meeteenheid van de Cosworth FVA-motor was vastgelopen en dat dat de oorzaak was van Clark's crash. ”In hetzelfde jaar 1968 werd besloten om ieder jaareen raceweekend op de Hockenheimring te organiseren, ter nagedachtenis aan Jim Clark.

Penske

Afgelopen weekend was dat weekend en het moet gezegd worden de organistoren goed hadden uitgepakt. Op het programma stonden onder andere de ‘Masters Historics Racing’ met F1 auto’s van 1973 t/m 1983, de BOSS GP auto’s, de Masters Endurance Legends en natuurlijk de Formule 2 en de DRM serie. In totaal trok het evenement op zaterdag 40.000 en op zondag 20.000 toeschouwers. Iets waar menig moderne raceserie alleen maar van kan dromen.

 Paul_Grant_De_Tomaso

 Marco_Werner_Lotus_LMP-2

 Steve_Brooks_Peugeot_90X

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS