Bruno Mulders pakt sensationele eerste autorace-overwinning in NASCAR Euro Series: "Dat was wel top, ja”
Uitgegeven door Bas Kaligis • 23 september 2025 21:08
OSCHERSLEBEN - Voor Bruno Mulders werd zijn raceweekeinde op het circuit van Oschersleben een absolute mijlpaal in zijn racecarrière. De pas zeventienjarige coureur uit Bosch en Duin pakte zaterdag in de NASCAR Euro Series zijn eerste overwinning in de autosport. Dat deed hij in de Open-klasse en klom daarmee van de achtste naar de derde plaats in het kampioenschap. Met nog één raceweekeinde te gaan maakt hij in zijn debuutjaar zelfs nog kans op de titel!

“Het was mijn eerste auto-overwinning. Dat was wel top, ja”, zei Bruno na zijn zege. Het succes was niet per se onverwacht voor de jonge Utrechter. “We zaten al het hele seizoen al vrij dicht erop een paar keer, dus het moest een keer gebeuren.”
Toen het tijdens de eerste trainingen in Oschersleben direct goed ging, kreeg Bruno al het gevoel dat het een mooi weekend zou kunnen worden. Dat positieve gevoel bleek terecht. De coureur van topteam Bleekemolen’s Raceplanet reed dit ook weekeinde in zowel de Open- als de Pro-klasse, wat betekende dat hij vier races moest afwerken verspreid over zaterdag en zondag. Erg druk dus.
“Door het weekend heen heb je voor beide klasses een kwalificatie en twee races per klassen, twee op zaterdag en twee op zondag”, legde hij uit. De keuze om in beide klassen te rijden was weloverwogen. “Ik begon het seizoen in de Open-klasse omdat die meer voor de nieuwkomers is. Dat ging zo goed dat we besloten om ook in de Pro-klasse te gaan rijden. Maar ik wil natuurlijk wel het seizoen in de Open-klasse afmaken.”

Afgelopen weekeinde toonde Bruno in de Open-klasse zijn klasse met de poleposition in de kwalificatie. De eerste race won hij vervolgens overtuigend. In de tweede race eindigde hij als vijfde. Veel punten dus, zeker in een weekeinde dat gold als ronde één van de play-offs waarin dubbele punten worden uitgereikt. Bruno: “Voor het weekend stond ik achtste in het kampioenschap omdat we best wat mechanische pech hebben gehad en nu sta ik ineens derde.”
De Pro-klasse bracht gemengde resultaten. Na een sterke vierde plaats in de kwalificatie ging het in de eerste race helaas mis. “Ik klapte in de eerste bocht op de nummer één en twee die samen in een spin waren geraakt. Ik kon nergens heen”, beschreef Bruno het incident waardoor hij uitviel. Daarom moest hij een dag later de tweede van P22 beginnen. Vanaf die plek reed hij een indrukwekkende inhaalrace die pas op P6 stokte.
Het NASCAR-racen heeft voor Bruno een speciale aantrekkingskracht vanwege het pure karakter van de klasse. “Je rijdt zonder traction control en zonder ABS. Het is heel puur racen”, verklaarde hij. “Dat maakt het rijden zelf heel leuk. De rijders zitten in dit kampioenschap ook best dicht op elkaar. Het is intensief racen en het is een sterk veld.”
Nu wacht hem de tweede en laatste ronde van de play-offs. Die wordt op het circuit van Zolder gehouen in het tweede weekeinde van oktober. Bruno heeft er alleen nog maar een keer getest. Om zich op het slotweekeinde voor te bereiden gebruikt hij een simulator. Zo kan ik het schiet leren kennen natuurlijk, maar het komt niet overeen met wat ik de auto beleef”, zei hij. “Ook omdat de NASCAR-auto niet op simulators als iRacing beschikbaar is.”

De echte finetuning gebeurt sowieso op de baan zelf. Hij keek er al naar uit. “Ik vind het een mooi baantje. Leuk om te rijden. En in Zolder komen de meeste mensen kijken, omdat het circuit het dichtst bij huis is. Het is daardoor bijna een soort thuisrace”, zei hij.
Thomas Krasonis staat momenteel eerste in het kampioenschap, maar Bruno kan de titel nog pakken. “Dat gaat wel moeilijk worden, maar ik ga er vol zelfvertrouwen heen. Ik heb niks te verliezen en alles te winnen!”
Bruno bedankt: het hele team van Bleekemolen’s Raceplanet (“de jongens werken echt heel hard”), familie Bleekemolen, zijn vader en sponsoren.
Bruno Mulders wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door: Liverbird en The Cold Hub.
Foto's: NASCAR Euro Series / Bart Dehaese




