Karting • Chrono

Rob Lucassen vice-kampioen in ID Shifter na knotsgek weekend met tussendoor test in 250cc Superkart in Oschersleben

Uitgegeven door Bart • 9 november 2022 03:07

Eindhoven – Rob Lucassen is het seizoen 2022 op de tweede plaats geëindigd in het Nederlands kampioenschap in de ID Engines Shifter. De kampioen van 2021 in de schakelklasse sloot het NK van Chrono Karting af met een fraaie overwinning op de Landsard in Eindhoven. Tussen de trainingen op vrijdag en de racedag op zondag scheurde de 17-jarige karter uit Boxmeer 400 kilometer naar het Duitse Oschersleben voor een testdag in de 250cc Superkart van het team van Jan Cramer.

Rob Lucassen

De mede-eigenaar van de kartbaan in Ulrum heeft aardig wat kilometers achter de rug, op de kartbaan, het circuit van Oschersleben en de snelweg. “We begonnen het weekend vrijdag met een korte training met de ID Shifter op de kartbaan in Eindhoven. De snelheid zat er goed in. In droge omstandigheden kwam ik ietsje tekort, maar in de regen was ik snel. We hebben alles ingepakt en zijn ’s nachts om 02:30 opgestaan om naar het autocircuit Oschersleben in het oosten van Duitsland (meer dan 800 km heen en terug) te gaan voor een testdag in de Superkart.”

“In de Superkart hebben we een super dag gehad”, aldus een stralende Lucassen. “Het was voor mij de eerste keer in een Superkart en het gaat echt idioot hard. Mensen onderschatten hoe snel het gaat. Ik reed het eerste rondje op koude banden de baan op en reed achter andere rijders aan. Je zag dat iedereen eerst rustig aan het opwarmen was. Op een gegeven moment gingen ze op het gas en probeerde ik te volgen. Ik dacht echt ‘Jezus, wat een power zit er in die karts’. Daar schrok ik wel even van, want de topsnelheid in Oschersleben lag op 210 km/uur. Komend jaar gaan we tijdens de Jack’s Racing Days op het TT Circuit in Assen rijden en daar worden snelheden van ongeveer 230 km/uur gehaald.”

Rob Lucassen superkart Oschersleben

Lucassen rijdt in de Superkarts bij MS Kart van Jan Cramer. Samen met zijn monteur Jan Leppink maakte hij de trip naar Oschersleben. “De Superkart voelt in het begin heel raar aan. Je zit niet als in een kart, maar als in een Formule-auto. Het rijdt ook niet als een kart, want de hele voorkant is anders. De lijnen die je hebt geleerd van het karten kun je weggooien. Je kunt veel meer baan gebruiken en andere lijnen proberen. Het is op een groot autocircuit, daar rijden allerlei soorten auto’s rond. Het vuil ligt er niet als op een kartbaan. Op de kartbaan rijdt iedereen dezelfde lijn, maar op een groot circuit kun je zo veel verschillende lijnen rijden. Dat is compleet anders en enorm wennen. Voor de eerste keer was mijn snelheid echt goed. Op een gegeven moment kwamen we niet heel veel tekort op de snelste jongens en dat is heel netjes.”

Na een kort nachtje wachtte in Eindhoven de afsluitende kartrace van het NK-seizoen in de ID Engines Shifter, het ambitieuze project van Arthur en Indy Dontje. “Ik had overal spierpijn van de test van zaterdag, maar ik wilde toch rijden. De dag begon direct met de kwalificatie en daarin reed ik de tweede tijd. Daar was ik wel tevreden mee. In de eerste race kon ik het tempo eerst goed volgen, maar kreeg ik een blaadje in mijn helm waardoor ik twee rondjes niet goed kon zien. Ik besloot mijn banden te sparen voor de volgende race, maar dat had achteraf niet gehoeven want de andere twee races waren in de regen.”

Kort voor de tweede race begonnen de eerste druppels te vallen. En toen toonde Rob zijn talent en racing skills in de regen! “Op één coureur na reed iedereen op regenbanden. Jenson de Leeuw liep in het begin weer van me weg, maar na drie rondjes begon het serieus te regenen en kon ik inlopen. In de regen was ik echt snel en in de laatste ronde kon ik hem inhalen. In de derde race was ik echt goed weg, maar werd ik er in de tweede bocht hard vanaf gereden. Ik moest van achteraan komen, maar de snelheid was opnieuw heel goed en vijf rondjes later had ik de leiding weer in handen. Aan de finish had ik een voorsprong van 11 seconden op de nummer 2. Dat was gewoon super. Misschien was het niet zo dominant als vorig jaar in de regen, maar winnen na eraf gereden te zijn is misschien wel net zo goed. De kart lag super in de regen en zo heb ik het seizoen met een mooie dagoverwinning kunnen afsluiten. Het was echt een topweekend.”

Na de laatste NK-wedstrijd van het seizoen kan de blik weer op de laatste twee clubraces in Ulrum. 20 november is de volgende wedstrijd en de rijders kunnen nog inschrijven. Er wordt geracet in de 4-taktklassen: Honda Cadet 160, Parolin Rocky, 200cc, 390cc en RK1. Op 17 en 18 december is het laatste clubweekend met races, een grote barbecue en de prijsuitreiking. Dat belooft een grote knaller te worden!

Rob Lucassen wil de volgende mensen bedanken: "Uiteraard mijn monteur Jan Leppink, mijn vader, mijn moeder, familie, iedereen bij Kartbaan Ulrum en daarnaast de Kartacademy, ID Engines, Arthur Dontje en Gaby en haar organisatie van Chrono Karting."


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS