Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Revolutionaire features voor de nieuwe Polestar 2

Uitgegeven door Deni Volkers • 30 januari 2023 10:02

De evolutie van de Polestar 2 brengt revolutionaire features met zich mee. Aan de buitenkant herken je het vernieuwde model aan de SmartZone op de plek waar voorheen de grille zat. In het Performance pack zijn nieuwe 20 inch velgen opgenomen. Onderhuids maken verbeterde motoren en de nieuwe achterwielaandrijving het verschil: de Polestar 2 is efficiënter en rijdt nog beter dan eerst. Ook kun je kiezen voor een nieuw accupakket met 82 kWh inhoud. Ontdek nu alle features van de vernieuwde Polestar 2.

Polestar


Polestar (Nasdaq: PSNY) geeft de Polestar 2 een grote update. De elektrische 5-deurs performance fastback krijgt voor modeljaar 2024 een nieuwe hightech voorzijde die de ontwerptaal weerspiegelt die werd geïntroduceerd voor de Polestar 3. De prestaties van de nieuwste versies van de premium compacte EV zijn aanzienlijk verbeterd door de geheel nieuwe elektromotoren, nog krachtigere accu’s[1] en de nieuwe aandrijving op de achterwielen, een primeur voor Polestar. Ook op het vlak van duurzaamheid zijn verbeteringen doorgevoerd waardoor de impact op het milieu verder wordt verkleind.

“Facelifts zijn in de automotive wereld doorgaans oppervlakkige visuele veranderingen die vaak afbreuk doen aan het originele design. De grootste updates van de vernieuwde Polestar 2 zijn dan ook onderhuids doorgevoerd. We hebben veel technische en mechanische componenten van de elektrische aandrijflijn substantieel verbeterd. Dit is de beste Polestar 2 tot nu toe en met de nieuwe SmartZone ook nog eens de mooiste", zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar.

De Polestar 2 betrad de zeer competitieve premium EV-markt in 2019 en combineerde Scandinavisch design en praktische eigenschappen met rijplezier en toewijding aan duurzaamheid. Het was de eerste auto ter wereld met een door Android Automotive OS aangedreven infotainmentsysteem met geïntegreerde diensten van Google. De geavanceerde technologie ontwikkelt zich continu door en is toonaangevend in de branche. De unieke mix van kwaliteiten maakte de Polestar 2 al snel tot een gewilde elektrische auto in 27 markten wereldwijd. Tegen het einde van 2022 heeft Polestar al zo’n 100.000 exemplaren geproduceerd.

Hightech designupdates

De nieuwe SmartZone van de Polestar 2 staat voor de verschuiving van ’ademen’ naar ’zien’ en weerspiegelt het hightech karakter van de modellen van het merk. De SmartZone bevat, net als bij de Polestar 3, enkele van de belangrijkste actieve veiligheidssystemen, waaronder de naar voren gerichte camera en mid-range radar. Polestar heeft ook de 20-inch gesmede lichtmetalen velgen van het Performance Pack vernieuwd om deze meer in lijn te brengen met het design van de Polestar 3.

Nieuwe motoren, verfijnd rijgedrag en achterwielaandrijving

Alle versies van de nieuwe Polestar 2 zijn uitgerust met elektromotoren en omvormers van de nieuwste generatie, voor een aanzienlijk verbeterde efficiency en fors hogere prestaties. De Single motor-varianten zijn voortaan achterwielaangedreven en hebben een nieuw ontwikkelde permanentmagneetmotor en siliciumcarbide-omvormer. De nieuwe motor heeft een maximaal vermogen van 220 kW (voorheen 170 kW) en is geoptimaliseerd voor een maximale efficiency en een hoog koppel (nu 490 Nm, was 330 Nm) om de prestaties van de auto verder te verbeteren. De sprinttijd van 0-100 km/u is met maar liefst 1,2 seconden teruggebracht tot 6,2 seconden.

De Dual motor-versie legt nu de nadruk op achterwielaandrijving voor nog meer rijplezier. Ook van deze uitvoering zijn de prestaties verhoogd dankzij een volledig opnieuw uitgebalanceerde aandrijflijn en koppelverhouding. De nieuwe achtermotor is de primaire aandrijfbron, die wordt ondersteund door een nieuwe asynchrone motor op de vooras. Dit maakt niet alleen een hoger totaal systeemvermogen mogelijk van 310 kW en 740 Nm (vergeleken met de oorspronkelijke 300 kW en 660 Nm), maar verbetert ook de tractie, efficiency en prestaties. Deze versie sprint voortaan van 0-100 km/u in 4,5 seconden. Om de efficiency verder te verhogen kan de voorste motor nu volledig worden uitgeschakeld wanneer deze niet nodig is. Hij schakelt onmiddellijk en naadloos in wanneer de bestuurder wil beschikken over meer vermogen.

Met het optionele Performance Pack wordt het vermogen verhoogd tot maximaal 350 kW en kan de Polestar 2 van 0 naar 100 km/u sprinten in slechts 4,2 seconden. Een aantal Long range Dual motor-uitvoeringen kan tegen meerprijs ook achteraf, over-the-air, worden voorzien van deze performance software-update, waarbij het vermogen, de prestaties en het rijplezier verder worden verhoogd.

“De overschakeling van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving en het opnieuw kalibreren van de koppelverhouding in de variant met twee motoren tillen de rijeigenschappen van de Polestar 2 naar een geheel nieuw niveau. De vernieuwde Polestar 2 is daardoor een nog speelsere en wendbaardere auto geworden en tegelijkertijd volwassener en comfortabeler”, zegt Joakim Rydholm, Head of Chassis Development bij Polestar.

Groter bereik en sneller opladen

Alle versies van de Polestar 2 zijn, in de meeste markten[1] ,voorzien van verbeterde lithium-ionaccu’s. De nieuwe versies zijn niet alleen efficiënter en krachtiger, maar ook sneller op te laden. De Long range-versies hebben nu een 82 kWh-accu van CATL met 27 modules[1]. De accu van de Standard range-varianten behoudt een capaciteit van 69 kWh met 24 modules en wordt nu geleverd door LG Chem[2].

De vernieuwde accu’s hebben een opnieuw ontworpen ontkoppelingsunit, aangepaste busbars en een verbeterde celchemie, waardoor snellere laadsnelheden mogelijk zijn. De Long range-accu kan geworden opgeladen met een snelheid tot 205 kW en de Standard range-accu[2] tot 135 kW.

Vanwege de grotere en verbeterde accu’s en de optimalisatie van de vermogensafgifte van de krachtigere motoren hebben alle versies van de Polestar 2 voortaan een groter bereik. De functie voor het loskoppelen van de voorste motor op de Long range Dual motor-variant is bijzonder effectief. De verwachte maximale actieradius van deze versie is voortaan 592 km WLTP[3], een aanzienlijke toename van 105 km.

De Standard range Single motor-versie kan nu tot 518 km WLTP[3] afleggen, een toename van 40 km, en de Long range Single motor-variant heeft voortaan een maximaal bereik van 635 km WLTP[3], een toename van 84 km.

Meer prestaties, minder impact

De totale CO2-uitstoot van de nieuwe 82-kWh-versie is, ondanks de grotere batterijen, krachtigere motoren, een grotere actieradius en hogere prestaties, gedaald met 1,1 ton tot 5,9 ton per auto (voorheen 7 ton). Dit is hoofdzakelijk te danken aan de verbeterde celchemie van de accu. Later in 2023 wordt de volledige levenscyclusanalyse (LCA) van de Polestar 2 gepubliceerd.

Verder verrijkte standaarduitrusting

De nieuwe Polestar krijgt ook een rijkere standaarduitrusting mee, die onder meer bestaat uit uit Driver Awareness-functies zoals het Blind Spot Information System (BLIS) met stuurondersteuning, Cross Traffic Alert met remondersteuning, Rear Collision Warning and Mitigation, een 360-graden surround view-camera en automatisch dimmende buitenspiegels. Ook de draadloze telefoonoplader is voortaan standaard op alle uitvoeringen.

De Polestar 2 van modeljaar 2024 kan nu in Europa[4] worden besteld op Polestar.com. De eerste leveringen worden verwacht in het derde kwartaal van 2023 en de prijzen beginnen vanaf 51.200 euro[5]. Operational lease is mogelijk vanaf 629 euro per maand, en private lease vanaf 744 euro per maand.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS