Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Porsche Cayenne: een bijzonder succesverhaal van de derde Porsche

Uitgegeven door Peter Vader • 18 juni 2022 20:28

Ferry Porsche voorspelde het in 1989 al: “Als we een offroad-model bouwen volgens onze kwaliteitsnormen met een Porsche-embleem op zijn neus, dan gaan mensen ‘m kopen.” Hij had gelijk. Sinds 2002 is de Cayenne één van de pijlers onder het wereldwijde succes van Porsche die het merk de afgelopen twintig jaar veel nieuwe klanten en fans heeft gebracht. Halverwege de jaren negentig moest Porsche knokken voor zijn bestaan. Aan het begin van het decennium bevond het bedrijf zich in één van de belangrijkste economische crises in zijn historie: de boekhouders schreven dieprode cijfers. Met de 986 Boxster manoeuvreerde Porsche zich vanaf 1996 een weg omhoog. Maar het werd de Vorstand al snel duidelijk dat de onderneming het niet zou redden met de legendarische 911 en de Boxster alléén. Plannen voor een ‘derde Porsche’ kregen vorm; in welk segment was nog onbekend.

Porsche Cayenne de derde Porsche 1

Op aanraden van Porsche Cars North America koos Zuffenhausen voor een terreinwagen in plaats van de eveneens overwogen personenwagen/MPV. SUV’s waren in trek in Noord-Amerika, destijds de grootste markt voor Porsche. CEO Wendelin Wiedeking had zijn pijlen daarnaast gericht op de opkomende Aziatische markt. De ambities waren hoog: Porsche wilde dat de Cayenne de benchmark zou worden in zijn klasse. Samen met Volkswagen werkte Porsche vanaf 1998 aan ‘Project Colorado’. De samenwerking moest twee auto’s opleveren op basis van hetzelfde platform: de Porsche Cayenne en de Volkswagen Touareg, ieder met zijn eigen motoren.

Porsche Cayenne de derde Porsche 2

SUV met sportwagengenen
De eerste-generatie Cayenne (E1) begon zo zelfverzekerd als je van een Porsche mag verwachten: met twee V8-motoren. In de Cayenne S leverde de nieuw ontwikkelde 4,5-liter 250 kW (340 pk), terwijl de Cayenne Turbo uit dezelfde cilinderinhoud een nog indrukwekkender vermogen van 331 kW (450 pk) haalde. De modellen bereikten topsnelheden van respectievelijk 242 en 266 km/u. De Cayenne was een SUV met de genen van een sportwagen. Nieuwe elektronische systemen als Porsche Traction Management (PTM) zorgden voor een dynamisch weggedrag. Maar ook op onverharde wegen stond de Cayenne zijn mannetje. Dankzij state-of-the-art techniek was Porsche’s eerste SUV al in de ontwikkelingsfase in alle opzichten gelijk aan de bekende offroaders van concurrenten.

De E1 was ook de eerste Porsche met het nieuw ontwikkelde Porsche Active Suspension Management dat samen met luchtvering werd aangeboden. Het systeem regelt continu de dempingskracht en neemt de staat van het wegdek en de rijstijl van de Cayenne-rijder mee in zijn berekeningen. Porsche optimaliseerde de wegprestaties begin 2006 met de introductie van de eerste Cayenne Turbo S. De 4,5-liter V8 biturbomotor in de topversie leverde liefst 383 kW (521 pk), wat zeer uitzonderlijk was in die tijd.

Porsche Cayenne de derde Porsche 3

Technologische evolutie
‘Bevestigen, scherper maken en verfijnen’. Dat is de nuchtere beschrijving van Porsche Head of Design Michael Mauer van de evolutie van het ontwerp, van de originele Cayenne – overgoten met een Nederlandse saus dankzij de toenmalige chefdesigner Harm Lagaaij - naar het model van de derde generatie van vandaag. Mauer’s beschrijving slaat ook op de techniek. Om het gewicht en de prestaties te optimaliseren, werd bij de tweede generatie (E2) de tussenbak voor het lage bereik vervangen voor een vierwielaandrijfsysteem met een actief gecontroleerde lamellenkoppeling, een systeem dat Porsche nog steeds gebruikt. De E2 werd ook leverbaar met hybride- en plug-in hybride-aandrijflijnen. Alle bestaande motoren kregen extra vermogen, maar verbruikten toch tot 23 procent minder brandstof.

Porsche Cayenne de derde Porsche 4

Derde generatie: debuut van de Cayenne Coupé
De derde generatie van de Cayenne – de E3 – werd nog sportiever en comfortabeler en behield tegelijkertijd z’n offroad-capaciteiten. Daarvoor ontwikkelde Porsche driekamerluchtvering en achterasbesturing. De nieuwe aluminium carrosserie bespaarde gewicht, waardoor de E3 nog efficiënter en wendbaarder werd. Ook kreeg deze Cayenne een ​​breed scala aan nieuwe assistentiesystemen mee. Met de introductie van de derde-generatie Cayenne in 2017 nam Porsche afscheid van de dieselmotor en richtte het merk zich in plaats daarvan op de verdere ontwikkeling van plug-in hybridetechnologie. Een andere mijlpaal was de lancering van de nog sportievere Cayenne Coupé in 2019, met een daklijn à la 911.

De basis voor de huidige geëlektrificeerde modelvarianten werd al in 2007 gelegd met een conceptstudie op basis van de E1. De volledig hybride aandrijving kwam in 2010 op de markt met de tweede-generatie Cayenne, als eerste in serie geproduceerde hybrideauto van Porsche. De combinatie van een 3,0-liter V6 turbomotor van 333 pk en een synchrone elektromotor van 34 kW (47 pk) genereerde een systeemvermogen van 279 kW (380 pk). Vier jaar later volgde de eerste plug-in hybride, waarmee Porsche een voortrekkersrol speelde binnen het premium SUV-segment. De Cayenne S E-Hybrid had een systeemvermogen van 306 kW (416 pk).

Porsche Cayenne de derde Porsche 5

In 2007 maakte de Cayenne GTS zijn opwachting op basis van de E1. De GTS was net wat sportiever, net wat krachtiger en had net wat meer (zwarte) opties dan de rest. Met een vermogen van 298 kW (405 pk) uit een cilinderinhoud van 4,8-liter stond hij bovenaan de lijst van Cayenne-varianten met motoren met natuurlijke aanzuiging. In de tweede generatie GTS steeg het vermogen tot 309 kW (420 pk); voor de modelupdate van 2015 schakelde Porsche om efficiëntieredenen over van een atmosferische V8 naar een V6 biturbo. Ondanks de kleinere cilinderinhoud bood deze versie 15 kW (20 pk) meer vermogen en verbruikte hij toch minder brandstof. In de huidige Cayenne GTS levert Porsche opnieuw een achtcilinder. De 4,0-liter V8 biturbo levert nu 338 kW (460 pk). Geïnspireerd door het daverende succes van de Cayenne GTS heeft elke modelreeks bij Porsche nu een sportieve GTS-variant in het portfolio.

Porsche Cayenne de derde Porsche 6

Nieuwe markten, nieuwe klanten: een wereldwijd succes
De Cayenne - onthuld op de Autosalon van Parijs in 2002 - was meteen een hit. Mede dankzij deze SUV schreef Porsche weer zwarte cijfers. Oorspronkelijk verwachtte het merk jaarlijks zo’n 25.000 exemplaren te gaan verkopen. Maar in het boekjaar 2007/2008 verkocht Porsche al meer Cayennes dan Elfers. De 250.000ste Cayenne werd in 2009 afgeleverd. Inmiddels staat de miljoenste Cayenne in de boeken – een Cayenne GTS in Karmijnrood rolde in de zomer van 2020 in Bratislava van de band. Het aantal Cayennes blijft groeien: bij de laatste telling in 2021 waren er alweer ruim 80.000 exemplaren gebouwd.

Voor Porsche heeft de Cayenne de economische basis gelegd voor duurzaam succes, zonder afbreuk te doen aan de op de autosport gebaseerde waarden van het sportwagenmerk. “De Cayenne is één van Porsche’s meest gevraagde modellen wereldwijd, en ik weet zeker dat zijn populariteit in de toekomst onveranderd groot zal blijven”, aldus Detlev von Platen, lid van de Raad van Bestuur voor Sales en Marketing bij Porsche.

Porsche Cayenne de derde Porsche 7

Porsche logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS