Nissan neemt geen enkel risico op veiligheid met Ariya
Uitgegeven door Deni Volkers • 6 januari 2023 22:30 • Print artikel
PARIJS, Frankrijk - Door veiligheid voorop te stellen in zijn ambities, blijft Nissan de grenzen verleggen om het aantal dodelijke ongevallen met voertuigen van Nissan, waaronder EV's, terug te dringen.
In november 2021 onthulde Nissan Ambition 2030, zijn langetermijnvisie op mobiliteit en verder voor een schonere, veiligere en meer inclusieve wereld. Om dit doel te bereiken is het van vitaal belang dat elk voertuig, inclusief de Ariya, Nissans volledig elektrische crossover, wordt onderworpen aan strenge crashtests om te voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen in geval van een botsing.
In het technisch centrum van Nissan in Atsugi, Japan, onderwerpt een hoog opgeleid team van ingenieurs het paradepaardje van Nissan aan honderden uitgebreide tests, waaronder frontale zij- en achteraanrijdingen, maar ook ongevallen met voetgangers op de weg. Dit alles heeft slechts 1/1000ste van een seconde nodig om ervoor te zorgen dat de Ariya voldoet aan de strenge normen die Nissan zichzelf heeft opgelegd.
"Op de Ariya worden meer dan 100 datapunten geëvalueerd", aldus Gen Tanabe van de Passive Safety Evaluation Group. "Omdat de komende Ariya op veel markten verkocht zal worden, voeren we meer dan 400 tests uit vanaf de vroege ontwikkelingsfase tot aan de marktintroductie."
Uit de resultaten blijkt dat de carrosserie en de unieke cabinestructuur van de Ariya in staat zijn verschillende botsingen te absorberen en bestuurders en passagiers superieure bescherming te bieden.
Ingenieurs van Nissans Passive Safety Evaluation Group meten de kracht van een potentiële impact op de carrosserie en structurele componenten van de auto, evenals de effecten op de bestuurder en passagiers via testdummies van verschillende afmetingen en lichaamstypen die zijn uitgerust met meerdere sensoren die gesimuleerde letselniveaus op vitale delen van het lichaam registreren.
Door gebruik te maken van Nissans uitgebreide kennis over elektrische mobiliteit van de afgelopen tien jaar, zijn veel van de testprocedures voor de Nissan LEAF aangepast voor de Ariya, waardoor Nissan zijn eigen veiligheidsnormen kan bepalen - vaak uitgebreider dan de normen die de regelgevende instanties voorschrijven. Omdat het accupakket van de Ariya bijvoorbeeld onder hoogspanning staat, moesten de veiligheidsingenieurs ervoor zorgen dat het bij een botsing zijn structurele integriteit zou behouden zonder dat de elektroden zouden lekken.
Het veiligheidsvoorstel van Nissan, dat als basis dient voor de ontwikkeling van veiligere voertuigen, omvat actieve en passieve veiligheidsmaatregelen om de veiligheid van de inzittenden van het voertuig in verschillende scenario's te ondersteunen. Het algemene doel is om botsingen waar mogelijk te voorkomen en, in het geval van onvermijdelijke botsingen, schade en letsel te beperken.