Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Mooie rapportcijfers voor Mercedes-Benz: 2022 afgesloten met sterke leveringen van topmodellen

Uitgegeven door Deni Volkers • 19 januari 2023 15:09

Stuttgart (Duitsland) - 's Werelds meest waardevolle luxe automobielmerk heeft 2022 afgesloten met een sterk laatste kwartaal, waarbij 540.800 Mercedes Benz Personenauto's (+17%) aan klanten werden geleverd en een stijging van de verkoop van Top-End en Battery Electric Vehicle (BEV) werd gerealiseerd. De periode van oktober tot december was het beste kwartaal in 2022 voor Top-End voertuigen met een verkoopstijging van 14% dankzij een robuuste vraag in de meeste regio's, ondanks de aanhoudende COVID-maatregelen, knelpunten in de halfgeleiders en logistieke knelpunten gedurende het hele jaar.

Mercedes Benz

In een uitdagend 2022 leverde Mercedes Benz Passenger Cars 2.043.900 voertuigen (-1%) af aan klanten. Op weg naar een volledig elektrische toekomst bereikte Mercedes Benz wereldwijde leveringen van xEV-modellen (PHEV's en BEV's inclusief smart) 319.200 eenheden (+19%), goed voor 15% van de totale verkoop van Mercedes Benz Cars in 2022. Mercedes Benz Passenger Cars heeft de leveringen van BEV's meer dan verdubbeld tot 117.800 eenheden (+124%). Inclusief smart was bijna elke tweede xEV-verkoop van Mercedes Benz Cars een Battery Electric Vehicle (44%). Als onderdeel van zijn transformatie om tegen het einde van het decennium volledig elektrisch te gaan, waar de marktomstandigheden dat toelaten, kondigde Mercedes Benz plannen aan voor een eigen krachtig laadnetwerk van meer dan 10.000 laders wereldwijd, dat garant staat voor moeiteloos en snel laden.

"2022 markeert opnieuw een succesvol jaar in de transformatie van Mercedes Benz: we hebben onze BEV-verkopen meer dan verdubbeld, we hebben onze hoge ambitie op elektrisch gebied aangetoond met de 1.200 km lange EQXX-testrit en we hebben een nieuw recordjaar bereikt voor Mercedes-Maybach met een verkoopstijging van 37%. In 2023 zullen we onze missie om de meest begerenswaardige elektrische auto's aan te bieden voortzetten en onze BEV- en Top-End-verkopen verder laten groeien."

Ola Källenius, voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes Benz Group AG.

"Na opnieuw een jaar met een beperkte beschikbaarheid van voertuigen en knelpunten in de toeleveringsketen, ben ik dankbaar voor de passie van onze klanten voor onze producten en hun blijvende vertrouwen in ons merk. 2022 leverde vele hoogtepunten op: We hebben nu acht volledig elektrische modellen in de showrooms, we blijven de laadervaring van onze klanten naar een ander niveau tillen en we konden onze merkwaarde opnieuw met 10% verhogen om 's werelds meest waardevolle luxe automobielmerk te blijven. 2023 zal vele mijlpalen bevatten in de transformatie van onze klantervaring met de introductie van ons directe verkoopmodel in belangrijke markten zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland."

Britta Seeger, lid van de Raad van Bestuur van Mercedes Benz Group AG, verantwoordelijk voor Mercedes Benz Cars Marketing and Sales.


Top-End Luxe

De leveringen aan klanten in het Top-End segment groeiden in het vierde kwartaal aanzienlijk met 14% tot 83.800 eenheden, wat resulteerde in het beste verkoopkwartaal voor dit segment in 2022. De belangrijkste motoren in het vierde kwartaal waren de verkopen van AMG (+28%), Mercedes-Maybach (+25%) en G-Klasse (+15%). Mercedes-Maybach behaalde zijn beste verkoopjaar met 21.600 eenheden (+37%) geleverd aan klanten. Deze groei werd vooral ondersteund door sterke prestaties in Japan, Korea, het Midden-Oosten en vooral China, waar Mercedes-Maybach meer dan 1.100 eenheden per maand leverde. De leveringen van de S-Klasse stegen tot meer dan 90.000 eenheden, een plus van 5% ten opzichte van de periode van vorig jaar. Daarnaast wist de EQS nieuwe klanten aan te trekken in het Top-End segment. In 2022 werden 19.200 voertuigen geleverd aan klanten met een sterke vraag van Amerikaanse klanten, waardoor het vierde kwartaal het beste verkoopkwartaal was voor dit volledig elektrische vlaggenschip. De EQS SUV kreeg al positieve feedback in de VS en zal begin 2023 in China worden geïntroduceerd. De leveringen van topmodellen over het hele jaar werden beperkt door een tekort aan halfgeleiders. In 2023 wordt Mercedes-Maybach elektrisch met de lancering van de Mercedes-Maybach EQS SUV in de eerste helft van het jaar.


Core Luxury

De leveringen aan klanten in het Core Luxury-segment bereikten 1.101.800 eenheden (+4%). De GLC was opnieuw het best verkochte Mercedes Benz-model met 342.900 eenheden (+3%) in 2022. Met zijn opvolger, die medio 2022 wordt gelanceerd, wil Mercedes Benz dit succesverhaal voortzetten. De C-Klasse zag de leveringen met 17% stijgen tot 299.100 auto's. De volledig elektrische EQE is nu in alle regio's leverbaar en is in 2022 12.600 keer geleverd. De onlangs geïntroduceerde EQE SUV kan nu in heel Europa worden besteld. China en de VS volgen in de eerste helft van 2023. Het segment Core Luxury wordt verder versterkt door de gloednieuwe E-Klasse die in 2023 zijn wereldpremière viert.


Instap Luxe

De detailverkoop in het segment Entry Luxury bereikte 587.700 eenheden (-10%), vooral als gevolg van knelpunten in de toeleveringsketen en de logistiek. De EQA is het best verkochte volledig elektrische model met 33.100 eenheden (+43%), gevolgd door de EQB met 24.200 eenheden (+>1.000%). De A- en B-klasse kregen in het laatste kwartaal van 2022 een modelupdate en zijn nu leverbaar. Het aandeel BEV verdubbelde tot 10% van de verkopen in dit segment.


Mercedes-Benz Passenger Cars retailleveringen aan klanten per regio en markt

De detailverkoop in Azië bleef op het niveau van vorig jaar met 987.800 leveringen aan klanten (+1%). De detailverkoop in China steeg in het vierde kwartaal met 13%, dankzij de sterke prestaties van de S-Klasse (+45%), Mercedes-Maybach (+16%) en G-Klasse (+14%). De leveringen over het hele jaar in China werden beïnvloed door de lokale COVID-maatregelen (-1%). De leveringen van batterij-elektrische voertuigen en plug-in hybrides namen in China in 2022 met 143% toe. De totale leveringen aan klanten in Zuid-Korea overschreden in 2022 voor het eerst 80.000 eenheden (+7%). Bovendien stegen de leveringen in India (+41%) en Vietnam (+19%) aanzienlijk tot nieuwe recordhoogten. De detailhandelsverkoop van Mercedes-Maybach is in 2022 meer dan verdubbeld in Zuid-Korea en Japan.

In Europa bereikte de detailverkoop 635.100 eenheden (+1%) met stijgende leveringen in Duitsland (+8%). De verkoop van topmodellen in Europa steeg in het vierde kwartaal tot 17.600 eenheden (+45%), vooral dankzij de leveringen van de G-Klasse met 3.100 eenheden (+102%). Het xEV-aandeel in Europa steeg tot 36% dankzij de leveringen van EQA, EQB en plug-in hybride voertuigen.

De leveringen over het volledige jaar in Noord-Amerika stegen matig tot 327.000 eenheden (+3%) na een sterk vierde kwartaal (+17%), dat werd gestimuleerd door de sterke verkoop in het topsegment (+18%) op de Amerikaanse markt. De verkoop over het hele jaar in de VS steeg met 4% dankzij de sterke verkoop van de S-Klasse in de detailhandel (+12%). De Top-End detailhandel is goed voor 29% van de #mercedesbenz leveringen op de Amerikaanse markt. Met de EQS, EQS SUV, EQE, EQB en binnenkort de EQE SUV komt de elektrificatie op de Amerikaanse markt in een stroomversnelling.

De detailverkoop in de rest van de wereld werd beïnvloed door de beslissing van Mercedes-Benz om de export van auto's en bestelwagens naar Rusland stop te zetten. De leveringen aan klanten stegen aanzienlijk in Zuid-Afrika (+34%) en Turkije (+21%).

Mercedes Benz

Mercedes Benz

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS