Autosport NL • Autosport NL Diversen

Lukas Stiefelhagen maakt in 2023 zijn debuut in de autosport: ACNN PTC Racing Cup in de Citroen C1

Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 februari 2023 07:30

Elektrische voertuigen, duurzaamheid en de Formule E, als het aan racetalent Lukas Stiefelhagen ligt is dat de toekomst. De vijftienjarige coureur uit het Utrechtse Leersum wil zich meer gaan richten op de elektrificatie van de autosport en droomt van een zitje in de Formule E of een hoge elektrische tourwagenklasse. Een belangrijke zet daarbij is natuurlijk de overstap naar de autosport en de eerste stappen zijn nu gezet. Eind 2022 reed Stiefelhagen zijn eerste meters op het TT-Circuit van Assen en komend seizoen racet hij in de ACNN PTC Racing Cup in de Citroen C1.

Lukas Stiefelhagen en Lohuis Autosport


Stiefelhagen heeft pas twee volle seizoenen gereden in de karts. De liefde voor de snelheid werd aangewakkerd toen hij begin 2020 met zijn moeder en een vriend gewoon een keertje ging karten. Hierdoor ging het balletje rollen en besloot de familie Stiefelhagen zich te verdiepen in de kartwereld. In augustus 2020 reed Lukas zijn eerste wedstrijd in het NK huurkarts, hij eindigde hierbij direct op het podium. In 2021 won hij dit kampioenschap zelfs, daarnaast won hij ook het outdoor kampioenschap in de NXT 9PK-klasse. Afgelopen jaar kwam hij als sterkste rijder uit de bus in de RK1 15PK-klasse en op de Belgische omloop van Spa-Francorchamps werd hij ook daarin kampioen. Op de FIA Motorsport Games vertegenwoordigde de jonge coureur ons land op het onderdeel karting slalom. Dit deed hij samen met zijn teamgenoot verdienstelijk en ze behaalden de vijfde positie. Voor Stiefelhagen waren de FIA Motorsport Games zijn eerste optreden in een internationaal speelveld: �Het was echt een hele toffe ervaring. De openingsceremonie was net de echte Olympische Spelen. De slalom gebeurde op de paddock van Paul Ricard. We hebben toen ook nog naar onze teamgenoot Tom Coronel staan kijken die uiteindelijk de touring car klasse won.�

FIA Motorsport Games


�Er waren atleten uit 72 landen. Het is dan heel speciaal als je dan voor Nederland mag uitkomen, dat bevat je niet, dat voel je pas als je er bent. We hadden van te voren natuurlijk wat getraind, maar er waren ook landen bij waarin karting slalom nu als een nationale competitie wordt gereden of die zich met precies hetzelfde materieel op een vergelijkbare lay-out hadden weten voor te bereiden. Van de 21 landen die aan dat onderdeel meededen zijn we toch knap vijfde geworden. We hadden het in het begin echt moeilijk om te ontdekken hoe je met dit type karts op zo�n slalom parcours om moet gaan. Je moest echt gaan smijten met de kart. We werden steeds beter en sneller. Uiteindelijk zat ik zelfs een paar kleer bij de toptijden. Op snelheid waren we als vierde ge�indigd, in het klassement als vijfde. Daar waren we best blij mee, gezien dat we ons vanuit een achterstand naar voren moesten knokken.�

Ronkende motoren, benzinedampen en gloeiend hete uitlaten zijn leuk, maar het talent uit de provincie Utrecht wil zich liever meer op de elektrische autosport gaan ori�nteren. Duurzaamheid is hierbij een rode draad voor Stiefelhagen. Bij een schone wereld hoort ook duurzaam racen, dat is waar Lukas naar zoekt. De Formule E of een hoge elektrische tourwagenklasse is de grote droom, maar op weg naar de top is er met name in de instapklassen nog maar nauwelijks keuze om elektrisch te gaan racen.

Er wordt nog veel geracet met fossiele brandstof. Lukas zoekt naar schonere opties om zijn sport te beoefenen. Natuurlijk oefent hij, zoals veel leeftijdgenoten, met SIM-racen. Maar het gaat verder dan dat. Hij compenseert jaarlijks zijn carbonfootprint bij het Fair Climate Fund; hij racet dus CO2-neutraal. Vader Ronald legt uit hoe dat kan: �Ik bereken onze CO2-footprint aan het einde van elk raceweekend. Dat is de uitstoot van Lukas zijn gereden racekilometers op de baan en de uitstoot van mijn auto van en naar het circuit. Aan het einde van het seizoen tel ik het allemaal op, en dat totaal compenseren we dan via Fair Climate Fund. Je betaalt een bedrag dat is afgemeten op je eigen uitstoot, en voor dat bedrag wordt een investering gedaan die dezelfde hoeveelheid aan CO2 wat jij hebt uitgestoten weer reduceert. In ons geval werd er in 2021 ge�nvesteerd in cookstoves voor arme koffieboeren in Ethiopi�, en in 2022 in koken op biogas voor arme gezinnen in India. Er werd daar dus eerst gekookt op een houtvuur, dat heeft een hoeveelheid CO2-uitstoot tot gevolg. Ze koken daar nu op biogas, een stuk milieuvriendelijker. We stoten dus met ons racen nog steeds dezelfde hoeveelheid uit, maar compenseren het ergens anders. We doen dit vanuit de gedachte: beter iets doen, dan niets doen.�

Afgelopen seizoen maakte Stiefelhagen zijn eerste stappen in de autosport: �We begonnen bij NXT met een basiscursus autoracen in de Peugeot 106. We hebben ook meegereden in een time attack toernooi met drie wedstrijden. We reden toen een race op Venray, Meppen en Lelystad. Op Venray en Lelystad heb ik gewonnen. In Meppen werd ik derde. Dat was voldoende om het kampioenschap op mijn naam te zetten.�

Lukas Stiefelhagen in actie op TT Circuit Assen C1


Komend seizoen komt Stiefelhagen uit in de ACNN PTC Racing Cup in een Citroen C1. Hij rijdt voor het team van Lohuis Autosport. Er doen ruim dertig deelnemers mee aan het kampioenschap en er worden zeven races gereden. Vier keer op het TT Circuit van Assen, en op Zandvoort, Zolder en Spa-Francorchamps wordt alleen ��n wedstrijd verreden. �Ik heb nu ��n keer kunnen testen op Assen en ik vond het echt heel gaaf, maar moet ook nog veel leren.� Op 2 april rijdt Stiefelhagen zijn eerste race daar.

Sponsoren zijn natuurlijk een belangrijk en noodzakelijk onderdeel voor ieder jong talent in de autosport. Onlangs had Lukas samen met zijn sponsoren op kartbaan The Maxx een race- en netwerkavond. Samen met zijn sponsoren is hij toen gaan karten en hebben ze gezamenlijk een hapje en drankje gedaan. Lukas wil graag dit jaar een tracksponsordag organiseren: �We zoeken een leuk circuit uit, dan mag iedereen naast me zitten, dan krijgen ze een indruk hoe dat is om over een circuit te rijden..�

�De autosport is hoger en duurder dan de kartsport, elke sponsor die me heeft geholpen in 2022 gaat weer mee naar 2023. Daar ben ik heel blij mee en het toont aan dat ze ons verhaal de moeite vinden om te sponsoren.�

Lukas zoekt nog meer support voor zijn autosportloopbaan. Bovendien zou hij graag nog extra steun willen voor de 24 uur van Spa: �Het zou natuurlijk gaaf zijn als we die ook rijden. Ik zoek daarvoor extra funding, want deze race is buiten het kampioenschap om. Hopelijk kunnen we nog wat extra steun vinden zodat het mogelijk is om mee te doen.�

Lukas Stiefelhagen wordt in seizoen 2023 ondersteund door de volgende bedrijven:

Autobandenpartner
Urban Events - SIM Racen
Expert Leersum
Hoor en Zie
Heuvelrug Keukens
P4N
Impact+
NewSolar
The Maxx Veenendaal
Vitiv.nl

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS