Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S - De Pagani Utopia, Horacio's laatste droom, een knipoog naar vintage en de 'analoge' V12

Uitgegeven door Peter Vader • 20 april 2023 20:00

Pagani presenteert de Utopia, voorheen bekend als de C10 en erfgenaam en opvolger van de Huayra. De nieuwe Italiaanse hypercar wordt in Europa aangeboden vanaf 2,15 miljoen euro, exclusief belastingen, terwijl de eerste leveringen vanaf april 2023 worden verwacht. Vintage stijl met de technologie van vandaag. Het Utopia-project vergde zes jaar werk en vond inspiratie in de wereld van auto's en motorsport van de jaren '50 en '60. Het resultaat is een ontwerp dat sterk verbonden is met het DNA van het merk, maar tegelijkertijd zeer innovatief en met een sterk karakter. En anders dan voorgaande modellen.

Pagani Utopia foto 1

Breken met het verleden
Er zijn niet de randen van de Zonda en er zijn niet de technische details (lees bijvoorbeeld de actieve aerodynamica aan de voorkant) van de Huayra: de Utopia heeft vormen die zijn vervaardigd uit solide en aerodynamische oplossingen die in de carrosserie zijn geïntegreerd om meer bochtige lijnen en superieure intrinsieke efficiëntie. Pagani, dat de componenten waaruit de carrosserie bestaat met 20% heeft verminderd, heeft gekozen voor oplossingen zoals de gestroomlijnde koplampen, de zwaar uitgeholde dorpels en de luchtinlaten voor de motor, waarmee ze breken met het verleden.

Pagani Utopia foto 2

De composiet monocoque
De Utopia is gebouwd rond een nieuwe monocoque gemaakt van HP62 G2 Carbo-Titanium en HP62 Carbo-Triax met geïntegreerde intrekbare rolbeugel. De voor- en achterframes in chroom-molybdeenstaallegering zijn verbonden met de monocoque en de torsiestijfheid is met 10,5% toegenomen in vergelijking met de Huayra: het is belangrijk op te merken dat de deuren naar boven en naar voren opengaan en niet bij een meeuwvleugel zoals de vorige straat versie. Een oplossing waarop was geanticipeerd door de Huayra R, een variant van de nieuwste hypercar uit San Cesario die speciaal voor het circuit was ontwikkeld.

Pagani Utopia foto 3

Discrete (en actieve) aerodynamica
Ondanks de verfijnde vormen geeft de Utopia maximale aerodynamische efficiëntie niet op. De downforce-balans wordt verschoven naar 54% op de achteras, maar de frontsplitter is ook in staat om downforce te genereren. De aerodynamische kanalen voor koeling zijn ontworpen om zo goed mogelijk te integreren met de door Pagani gewenste lijnen; een ander aandachtspunt in het uiterlijk van de Utopia ligt in de twee bovenste elementen van de achtervleugel: de profielen, actief en onafhankelijk van elkaar, werken samen met de semi-actieve ophanging om maximale prestaties te bieden bij dynamisch rijden.

Pagani Utopia foto 4

Elektronica, remmen, banden
De aerodynamische en ophanging, dankzij het ontwikkelingswerk dat ook met de Huayra R is uitgevoerd, is gebaseerd op stabiliteit en veiligheid. De tweezitter is uitgerust met ESP 9.3 van Bosch en het Brembo koolstof-keramische remsysteem met remschijven van 410 mm voor en 390 mm achter, terwijl de gesmede APP Tech-wielen Pirelli PZero Corsa 265/35 21"-banden voor en 325/30-banden gebruiken 22" achter, met Pirelli SottoZero winteroptie.

Pagani Utopia foto 5

Een compleet nieuwe middenconsole
Het passagierscompartiment behoudt de unieke geest van Pagani-auto's, maar biedt voor het eerst een totaal herzien ontwerp en veel delen in dezelfde kleur als de carrosserie. Het instrumentenpaneel en het stuurwiel doen qua algehele lay-out inderdaad denken aan de Huayra, maar een groter en completer informatiescherm maakt zijn debuut op de Utopia. Vervolgens is de middenconsole volledig herzien, nu gedomineerd door vier ongekende extra analoge instrumenten, door de fysieke bedieningselementen van het klimaatbeheersingssysteem en door de startknop.

Pagani Utopia foto 6

Infotainmentschermen?
Ze zijn er niet hier. Het centrale infotainmentscherm is afwezig - en dit is de meest moedige keuze ooit bij het inrichten van het passagierscompartiment - in lijn met de vintage en puristische geest van Horacio's nieuwste creatie. Dat heeft de voorkeur gegeven aan elementen met een geheel andere karakterisering, zoals het torentje met zichtbare versnellingspookhendels en de horizontale brug met de mooie secundaire fysieke bedieningselementen. Bovendien hebben de ventilatieopeningen een ronde vorm en hangen ze bijna aan het hoofdgedeelte van het dashboard. Tot slot hebben de stoelen een nieuwe kuip waarop de met leer beklede kussens zijn aangebracht. Pagani maakte alle bedieningselementen met elementen die uit massief materiaal waren vervaardigd en werkte bovendien aan sfeerverlichting om een unieke sfeer te creëren.

Pagani Utopia foto 7

864 PK en zelfs een handgeschakelde zevenversnellingsbak
Zoals Horacio Pagani zelf in het verleden had voorzien, gebruikt de Utopia een bijgewerkte variant van de V12 6.0 biturbo die exclusief door Mercedes-AMG is gebouwd en zonder enige vorm van elektrificatie. De motor levert 864 pk en 1.100 Nm. Dit is meer dan de 840 pk die alleen op de gelimiteerde serie Huayra Imola wordt behaald. De Utopia weegt 1.262 kg en dat is anno 2023 wel een héél laag gewicht. Hij haalt 6.700 tpm en is goedgekeurd voor gebruik op de weg in alle landen van de wereld. De echte nieuwigheid is echter die van de transmissie: klanten zullen namelijk kunnen kiezen tussen handgeschakelde en automatische versnellingsbakken. In beide gevallen gaat het om door XTrac ontwikkelde units, uitgerust met zeven overbrengingsverhoudingen, dwars gemonteerd en voorzien van een drieplaatskoppeling en elektronisch geregeld differentieel. Op dit moment heeft Pagani de gegevens met betrekking tot prestaties, gewicht en verbruik nog niet bekendgemaakt. Maar aan alle kanten druipt het eraf dat alles om een eigentijdse, utopische hypercar gaat met een knipoog naar vintage en het analoge verleden. Chapeau, Horacio!

Pagani Utopia foto 8

Pagani Utopia foto 9

Pagani Utopia foto 10

Pagani Utopia foto 11

Pagani logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS