DTM

DTM-leider Bortolotti voorafgaand aan het Nürburgring-weekend: "Punten bepalen het kampioenschap, niet de overwinningen!"

Uitgegeven door Peter Vader • 25 augustus 2022 09:01

MüNCHEN/ NüRBURGRING - Een overwinning heeft hij nog niet op zijn naam staan, maar hij begint het komende raceweekend "DTM Nürburgring powered by Mercedes-AMG" (26-28 augustus) als leider in het rijdersklassement: Mirko Bortolotti! Hoe graag de in Wenen gevestigde Italiaan ook zijn eerste overwinning in de topklasse DTM wil vieren, de Lamborghini-fabrieksrijder weet maar al te goed: "Punten bepalen het kampioenschap, niet de overwinningen!" aldus Mirko Bortolotti van het Oostenrijkse team GRT, zoals hij het in een notendop verwoordde tijdens de DTM-persconferentie van woensdagmorgen. Lokale held Olaf Manthey - de tweevoudige DTM-runner-up start op zijn thuiscircuit in de DTM Classic DRM Cup - was het daar mee eens en herinnerde aan Volker Strycek, die in 1984 zonder overwinning de eerste kampioen van de DTM-serie werd. Gaststarter Theo Oeverhaus is daar nog ver van verwijderd. De 17-jarige maakt zijn debuut op de Nürburgring als jongste coureur in de geschiedenis van de DTM. "Het is een droom die uitkomt voor mij."

Start_op_de_Nurburgring_als_DTM-leider_Mirko_Bortolotti_ITA_in_de_GRT_Lamborghini
Halbzeitmeister Mirko Bortolotti (ITA) en zijn GRT-Lamborghini: "Punten bepalen het kampioenschap, niet de overwinningen!"

De spanning onder de DTM-coureurs was voelbaar. "De accu's worden na de zomerstop opgeladen, nu ligt de volledige focus op de komende races", aldus Luca Stolz, die momenteel negende staat in het klassement met zijn HRT Mercedes-AMG. Nürburgring, Spa-Francorchamps, Red Bull Ring, Hockenheim, de DTM gaat er nu vol in en het gaat erom spannen. "Natuurlijk ben ik blij met mijn overwinning op de Norisring en de geweldige respons op de eerste overwinning van Porsche in de DTM", zei de Oostenrijker Thomas Preining van KÜS Team Bernhard, "Maar nu zijn wij allemaal, het team, Porsche en ik, hongerig naar nog meer succes."

Lamborghini_voor_Audi_R8Mika Bortolotti onderweg met de Lamborghini Huracan van het GRT-Team

Bortolotti, die met 80 punten slechts één punt voorsprong heeft op Sheldon van der Linde (RSA, Schubert BMW), weet wat belangrijk is: "In de acht resterende races telt elk punt. We zullen niets veranderen en, net als in de eerste seizoenshelft, zullen we ons race na race, dag na dag, concentreren." Omdat elk punt in de DTM uiteindelijk het verschil kan maken, spreekt ook de ervaren coureur en teambaas Olaf Manthey van de nodige 'race-intelligentie'. "Je moet je banden slim verdelen en niet te veel gebruiken, je hoeft niet betrokken te raken bij onnodige positiegevechten, want anders verlies je uiteindelijk waardevolle plaatsen." Bortolotti, Preining en Stolz konden het alleen maar met elkaar eens zijn. "Op de Norisring startte ik vanaf de laatste plaats en werd uiteindelijk zelfs zesde. Ik kan het dus alleen maar volledig eens zijn met Olaf Manthey", aldus de HRT-piloot.

Theo_Oeverhaus_DUI_BMW_Walkenhorst
Theo_Oeverhaus (DUI) debuteert met de BMW M4 van BMW Walkenhorst op de Nürburgring

DTM-rookie Theo Oeverhaus heeft ondertussen een andere focus: "Ik wil geen fouten maken en als ik in de Top-20 eindig, zou dat geweldig zijn. Maar het wordt een zware uitdaging en ik weet nog niet wat het voor mij betekent om in een paar minuten in mijn BMW van de DTM Trophy over e stappen in de DTM-BMW. De twee M4's verschillen vooral in de effectieve aerodynamica van de DTM-BMW. Dat vraagt om andere rempunten, om een andere lijn."

DTM_Classic_BMW_635_CSiOlaf Manthey verschijnt aan de start met de BMW 635 CSi

Olaf Manthey, die in 2005 zijn helm aan de wilgen hing om een succesvol teambaas te worden, geniet van zijn races in de DTM Classic. "De DTM Classic was het beste idee van de afgelopen jaren. Het DTM-platform is de beste plek om historische raceauto's uit de DRM en de DTM te presenteren." De 67-jarige weet het heel goed: "Er zijn niet veel reserveonderdelen meer over voor de oude auto's, dus je moet ook intelligent rijden in de DTM Classic." En toch geeft hij toe: "Als je in de cockpit zit, wordt het vaak snel vergeten en wil je gewoon het beste geven." Wat de inwoner van Bonn het meest verrast: "Het enthousiasme voor de klassieke raceauto's is erg groot, maar bovenal verbaast de interesse van de jonge racebezoekers me erg."

DTM logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS