Autosport Internationaal Toerwagens • WTCR

Autoracen is soms wreed! Dat ondervond Niels Langeveld op Mugello

Uitgegeven door Aliza Kaligis • 22 juli 2022 15:23 • Print artikel

Autoracen is wreed. Het ene moment ga je onbedreigd aan de leiding, het andere moment kamp je met problemen en word je teruggeworpen naar P17. Helaas weet Niels Langeveld er alles van na een lekke band in de slotfase van race 1. Maar de drive werd er niet minder om. Sterker nog, in race 2 pakte de oorspronkelijke polesitter van het weekend op Mugello alsnog P1. En hoe! Op de combinatie Langeveld / Target Competition stond simpelweg geen maat. Mits alles heel blijft…

Langeveld onverslaanbaar op Mugello, maar niet zonder tegenslag

Er zat afgelopen weekend zóveel snelheid in de Hyundai Elantra N TCR dat Niels Langeveld zelf ook enigszins verrast was: “Het tempo lag in de trainingen al enorm hoog. We waren er daarom op gebrand om de auto op poleposition neer te zetten. De allerlaatste ronde bleek uiteindelijk de snelste. Geweldig! Een beter resultaat konden we ons niet wensen.” De eerste punten van het weekend waren dus dik verdiend. Bovendien was de beste uitgangspositie voor race 1 daarmee veiliggesteld.

Niels Langeveld vertrok vanaf P1 en bleef ook P1. “We hadden een super start en lagen comfortabel aan de leiding. De auto voelde zó goed, dat ik eigenlijk heel eenvoudig uitliep op de rest van het veld. In de tweede helft van de race besloot ik daarom gas terug te nemen en banden te sparen, voor het geval dat…” En toen gebeurde het: de pechduivel sloeg toe. Een lekke linker voorband betekende feitelijk het einde van de race voor Niels en team Target. Al kregen ze de Hyundai nog knap als 17e over de streep.

“In dergelijke teleurstellende situaties is het natuurlijk heel gemakkelijk om het geloof kwijt te raken. Het geloof in een goed resultaat en het geloof in een titel aan het einde van dit seizoen”, aldus Niels. “Maar gelukkig is ons team daar niet naar. We hebben alles uitgebreid geanalyseerd en kritisch gekeken naar wat beter kon. Beter moest. Vervolgens hebben we in race 2 laten zien wat verliezen met ons doet. We worden er alleen maar sterker van.” Daar is geen woord aan gelogen, getuige de enorme veerkracht: de zondagse race werd vanaf plek 8 aangevangen en omgezet in 100% winst.

Langeveld onverslaanbaar op Mugello, maar niet zonder tegenslag

“In de eerste bocht had ik me al twee plekken naar voren gevochten. Twee bochten later verschalkte ik de 5e positie. We gingen als een kogel door het veld.” Niels Langeveld liet de concurrentie alle hoeken van de baan zien en haalde op alle mogelijke manieren in: binnendoor, buitenom, waar het maar kon. “Een super race. Een ongelukkige vergissing van de koploper zorgde er zelfs voor dat ik terug aan de leiding kwam. Daar waar het team hoort. Wat een gevecht. En wat een verdiende P1!!!”

Target Competition ging dit raceweekend in met als doel punten goed te maken ten opzichte van de voornaamste concurrent: de leider in het klassement. In plaats daarvan is het gat naar P3 vergroot. “Zonder lekke band had het er heel anders uitgezien, maar dit is hoe het nu eenmaal gaat in de autosport”, besluit een realistische Niels. “Na 4 van de 6 races staan we er nog steeds ontzettend goed voor en zijn er volop kansen voor de hoofdprijs aan het einde van de rit. Op naar een comeback in Imola. We gaan ervoor!”

De voorlaatste race van het Italiaanse TCR-seizoen wordt in het weekend van 3 september verreden.
22/24 April - Monza
6/8 May - Imola
3/5 June - Misano
15/17 July - Mugello
2/4 September - Imola
16/18 September - Vallelunga

Langeveld onverslaanbaar op Mugello, maar niet zonder tegenslag

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS